Zeekajakken naar Railay Beach

8 maart 2019 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Na 7 dagen moest ik het heerlijk rustig gelegen en gezellige resort van Red verlaten. Ik heb een fijne tijd met hem gehad. De vrouwen houden zich hier wat op de achtergrond en spreken geen Engels. Maar ze heeft lekker gekookt! Had hier sowieso veel aanspraak tijdens het eten van andere resigenoten. Helaas werd ik als eerste opgepikt door de minibus. Na 1:15 uur was dan eindelijk iedereen ingestapt en konden we met de ferry naar het vaste land. In totaal ben ik 4 uur onderweg geweest naar Ao Nang en uiteraard recht voor m'n volgende slaapplaats afgezet. Het Krabi Forest Home Stay Resort. Hier blijf ik 4 nachten.

Vandaag heb ik een kajak gehuurd op het strand van Ao Nang. Ik wil naar Railay Beach peddelen, die bekend staat als 1 van de mooiste stranden van Thailand, omdat het water heel helder is en omgeven wordt door krijtrotsen. Om 10 uur ging ik te water. En met mij ook veel longtailboten, dus dat wordt een golfslagbad op z'n tijd denk ik...Er stond gelukkig weinig wind! Met goede moed begon ik te peddelen, maar merkte al snel dat op zee kajakken andere koek is dan op een rustig riviertje in Nederland...dus rustig aan om het een paar uur vol te kunnen houden!

De golven van de boten vielen me nog mee, maar deinde wel heerlijk op en neer. Behalve wanneer ik me kon verstoppen achter kleinere rotsen die in het water lagen. In Nederland nemen ze gas terug, maar daar is hier geen sprake van! Ik kwam bij een kleine grot aan. De lichtinval zorgde voor mooie kleuren op de rotsen en van het water. Het duurde ff voordat ik mezelf zover kreeg om verder te peddelen. En toen zag ik een man naast z'n kajak zwemmen? Zonder zwemvest. Ik vroeg hem of hij hulp nodig had. Een Rus zonder Engels, maar met handen en voeten kom je er wel...Ik wees hem naar een rots onder water waar hij op kon gaan staan. Dat deed hij, liet zich vallen op z'n kajak en viel weer om. Haha! En dat nog 2x. We kregen hulp van nog iemand en uiteindelijk lag hij recht. Maar voor hoelang? Als dat maar goed gaat...Ik zal het nooit weten.

Ik krijg Railay Beach in het vizier. Maar, had spectaculairder verwacht? Maar voordat ik daar naartoe ga eerst even aanmeren op een piepklein strandje en even een duik nemen. En dan tussen de boten door naar het grote strand. Vanaf het strand was het een stuk mooier. Even wat gegeten en gedronken en nog een half uur verder peddelen. Daar is nog een ander strand en dat zou nóg mooier zijn. Lekker zo nu en dan de kruip door sluip door route tussen de rotsen door om de boten te ontwijken. Ik voel dat ik spieren in m'n armen heb, maar ze kunnen het nog aan.

Dit strand is idd nóg mooier! Wit zand en helder water, paradijselijk. De toeristen moet je even wegdenken...Ik loop naar het andere uiteinde van het strand, want daar bevindt zich een bijzondere grot: de Piemelgrot! Haha. Alle soorten, maten en kleuren piemels, gemaakt van hout. Iemand verveelde zich denk ik. Het verhaal gaat dat vooral vrouwen hier graag komen, niet vanwege de piemels, maar omdat ze dan een grotere kans zouden hebben dat je zwanger raakt. Je moet toch ergens in geloven...

Ik ga nog even in het water liggen en neem de omgeving nog even goed in me op. En moed verzamelen om weer terug te peddelen. Ik lig al achter op schema want heb de kajak voor 4 uur gehuurd. Maar geen stress, want ik betaal gewoon wat extra als ik later aankom...De golven zijn ondertussen iets pittiger geworden, met of zonder langsvarende boten. Dus nu iets meer dan op de heenweg de neus van de kajak haaks op de golf zetten om omslaan te voorkomen. Ondertussen worden m'n benen ietwat (te) rood. Heb bewust een shirt met lange mouwen aangedaan, maar een lange broek ging me te ver...Ik heb m'n zwemvest maar uitgedaan en over m'n benen gelegd. Maar gelukkig hebben ze aftersun uitgevonden...

Ik kom halverwege nog een zwemmende snorkelaar tegen. Of het nog ver is naar Railay Beach. Nou behoorlijk, dus hij ging toch maar terug. Verstandig meneer...! Nog even een sanitaire stop gemaakt en de laatste loodjes naar het strand van Ao Nang. Die waren best zwaar...Verstand op nul en gaan met die banaan. Na 4 uur en 45 min spoelde ik aan. Heb er weer van genoten! Nu kijken wat de schade is als ik morgenochtend wakker wordt...