Kustplaats Piran en Moon Bay

27 juni 2023 - Kranjska Gora, Slovenië

Half 8 naast ons bed en om 8 uur in de auto. Vluchten voor de regen en op naar het zuiden! 2 uur rijden, maar dat hebben we er wel voor over. We rijden met 21 gr weg en komen met 29 gr aan in Piran. Ook wel de parel van de Adratische kust genoemd. Maar eerst parkeren in de meest krappe parkeergarage die we ooit gereden hebben. En gaat 7 verdiepingen de grond in. En fijn die wc's in de garages...zeker voor E. Die heeft een vervelende blaas. Ze krijgt een seintje om te plassen en dan meteen stress van de blaas, dus pijn, dus zsm een wc vinden. Dus uit voorzorg gaat ze voordat ze een seintje krijgt...Zo ook pijn s'nachts in de tent! Lukt het weer niet om de tent open te doen van de stress 🙄😅.

Maar goed, we zijn dus in Piran. Er staan meerdere toscaanse smalle bomen her en der en we reden onder een hoog van ronde bomen door. E houdt van bomen... Sowieso is dit dorp veelal in Venetiaanse, dus Italiaanse, stijl gebouwd. We moesten steil een kasseienpad naar beneden lopen. En lopen een beetje kris kras door de schattige smalle straatjes om vervolgens op een groot plein uit te komen met mooie (gekleurde) gebouwen en een marmeren plein.

Vervolgens komen we bij een haventje uit en lopen langs het water en langs terrasjes. Er zijn geen zandstranden, alleen rotsen en kiezels, dus hier lagen de mensen vlak naast de terrasjes op een handdoekje en sprongen vanaf een steiger het water in. Wij gaan straks ook zwemmen! Maar eerst nog ff zweten. Althans, Diana. E heeft weinig last van de warmte. Die merkt het vaak niet eens op 🤷🏼‍♀️. We zoeken nog een paar allersmalste straatjes op en gaan dan lunchen. Daarna richting auto, uiteraard nu steil omhoog 😬. Kramp in de kuitjes! Diana zegt: lekker windje. E zegt: graag gedaan! 🤣

Op naar Moon Bay, ong 15 minuten rijden. Dat is een baai in de vorm van een halve maan beneden een klif. Parkeren is in Slovenië wel overal betaald parkeren. Dit was beneden het dorpje, dus we moesten weer een steile klim doen en eenmaal boven nog 15 min best steil en veel traptreden naar de zee toe.

En wij maar denken dat het min of meer een rustdag zou worden! Not...Maar het was het waard. Een blauwe en warme zee, vergeleken met de rivier! Heel helder, dus gelukkig zag ik de kwal naast me zwemmen 😊. Het was erg zout dus het dobberen ging makkelijk. Nog ff met balletje overgegooid en na een uur weer terug naar boven en beneden. Waar blijft die tijd! 😮

15.45 uur de 2 uur terug. We rijden met 29gr weg en vanaf halverwege heeft het alleen maar hard geregend en met 16gr kwamen we weer op de camping. 2 plasjes in de grote tent en kleine tent is alleen wat klammig. We kleden ons om en gaan uiteten.

Morgen staat er weer een wandeling op het programma.

1. Anneke T.:
    27 juni 2023
    Topdag weer! Hopelijk houden jullie het vannacht droog in de tent 🤞
  2. Ma:
    Prachtig weer! 🤩