Mostnica waterval

28 juni 2023 - Kranjska Gora, Slovenië

Drup, drup drup, drupperdedrup. Regen bij het wakker worden. Houden we niet zo van op de camping 😬. We hebben gewacht met uit bed rollen totdat het droog werd. 8.30 uur, dus viel mee! Toen even overleg: gaan we wel of gaan we niet met dit kleine chagrijngevoel 🤭. We gaan wel, maar E stelt een andere wandeling voor dan gepland. We wilden eigenlijk met een skilift naar boven de boomgrens, want E heeft dat nog zo weinig gezien. Maar na nog een keer beoordelen verwacht ze teveel skiliften die het uitzicht bederven en te brede paden. En de bergen zitten nu in de wolken dus hoeveel uitzicht hebben we dan?

We gaan de weg weer op. Weer een uur rijden 😊. Deels bekend terrein, maar nu aan het einde van de rit door een bergdorpje dat op een heuvel is gebouwd. Deze route was anders dan we tot nu toe gehad hebben. Erg leuk om te rijden en hielp ons het chagrijn te laten zakken 😆. Omdat veel dorpen in een dal gebouwd zijn is het anders dan we bijvoorbeeld in Frankrijk gewend zijn. Daar heb je echt veel bergweggetjes. Dat is hier anders. Daarom zijn de wandelingen hier vaak zwaar, want je moet je route vanuit het dal beginnen. Wil je boven de boomgrens uitkomen en door de ruige bergen wandelen dan moet je 15 tot 25km en 1300 tot 1700 hoogtemeters overbruggen. Dat is te zwaar, zelfs voor E 😉. Dus E is wat minder aan haar trekken gekomen, maar heeft zoveel ander moois gezien!

Het wordt 10,5km wandelen door het bos naar een waterval. Geen idee hoeveel stijgen. We gaan een rivier volgen naar boven. En deels langs een smalle kloof. Moesten we €4 voor betalen, maar sloeg nergens op. Maar de Slovenen weten overal geld uit te slaan...Het stijgings % was heel fijn. En een heerlijke wandeltemperatuur van 19 gr zowaar! En de 1ste helft van de wandeling naar boven was het weer over stenen en boomstronken. Maar wat is het druk! Soms file lopen. Drukste wandeling tot nu toe. We komen bij open weides met bloemen en houten huisjes. En uiteindelijk bij de waterval. Maar ja, onze 1ste waterval Virje, was zo mooi, daar verbleekt deze bij...

Weer terug naar beneden, deels ander pad, deels hetzelfde. Afdalen was ook fijn dus pijn in de knie viel mee bij Diana. E voelt nog geen pijntjes 🤗. Er wordt zelfs niet tot zeer minimaal gehijgd vandaag 🤣. Veel spannends is er verder niet te vertellen over de wandeling. Behalve €15 parkeerkosten 🙄.

Morgen gaan we wandelen door een kloof

1. Anneke T.:
    28 juni 2023
    Ziet er prachtig uit. Je moet niet zo kieskeurig zijn 😜
  2. Elise:
    28 juni 2023
    Als je zolang niet in de bergen bent geweest, dan wordt je kieskeurig 😉
  3. Nouriya:
    28 juni 2023
    Blijven mooi die foto’s :)