Een wilde dag op de Nusa's Lembongan en Ceningan

23 augustus 2019 - Nusa Lembongan, Indonesië

Vandaag is de laatste dag dat ik nog van de schoonheid van Bali kan genieten, dus ik ga met de scooter de hort op. Het is erg bewolkt deze ochtend en er vallen zelfs een paar druppels uit de lucht...op het moment dat ik me met zonnebrand aan het insmeren ben 🤭. Maar die zon komt vanzelf tevoorschijn, want het waait aardig. En die wind kan weleens een belangrijk ingrediënt zijn voor de dag van vandaag! 🤗

De afstanden zijn hier niet groot, dus binnen 10 min parkeer ik bij Devil's Tear. En die naam heeft het niet voor niets! Hier beuken de golven met verschrikkelijk veel geweld op de lage kliffen met als gevolg dat de golven uiteenspatten en de hoogte invliegen. De Chinezen zijn dol op deze plek en die worden dan ook in grote getalen afgezet 🙈. Helaas komt hun gekakel nog steeds boven de razende golven uit 😂. Alle níet Chinezen volgen de klif 50m verder en genieten in rust 😊. Die Chinezen missen wel de spectaculairste spot, maar ssst, niet verder vertellen! 🙊😂

Ik geef er de voorkeur aan om niet te dicht aan de rand van de klif te komen. 10 min lang ben je daar hartstikke veilig (tenzij er iets afbreekt 😬), maar als de mega golven zich opbouwen dan hou je het niet droog! En uiteraard is het niet zonder gevaar, want de hoeveelheid water kan je omduwen. En de rotsen zijn errug scherp! Er zijn genoeg mensen die niet weten wat ze te wachten staat, dus ik lach me rot als ze een douche krijgen 🙊.

Ik denk dat ik er langer dan een uur heb genoten en ben toen nog even 100m verder gelopen voor een uitzicht op Dream Beach en de langgerekte golven die daar ietwat lieflijker het strand op glijden. Maar nog steeds krachtig...En toen begon mijn maag te knorren. Ik rij over de yellow bridge naar Ceningan en vul m'n buik met uitzicht op het stuk rustige zee tussen de beide eilanden met heel laag water. Als je zou willen kun je naar de overkant lopen. En daarna rij ik in een kleine 10 min naar de Blue Lagoon.

Ufff!! Die kleur!! Betoverend mooi! 😍 Ik ontwaak uit m'n trance en volg een zandpaadje. Deze komt uit bij de klif daar waar de blauwe golven de lagune in worden geperst. En aan de andere kant van de klif beukten de golven ongenadig hard op de stenen wanden. Wat een kolkende massa! Ik stel me voor dat je daarin terecht komt en m'n maag draait gewoon om bij alleen al de gedachte! Want overleven doe je dat niet...Ook rondom de lagune heb ik zeker een uur rondgehangen.

De wind heeft zeker geholpen om het spektakel nog bijzonderder te maken! En boven land hingen nog steeds veel (grijze) wolken, maar langs de kustlijn was het overwegend zonnig 👌. Ik ben voldaan en het zwembad roept. Dit zijn ook wel zo'n beetje de hoogtepunten van de 2 eilanden, dus het is goed zo. Het was een mooie afsluiter van het mooie en bijzondere én toeristische 😬 Bali! Maar ondanks de drukte had ik het niet willen missen! Tip als je ook naar Bali wilt: niet in juli en augustus...En het hoogtepunt was natuurlijk zwemmen met de Manta's! 😍

Morgen word ik naar Kuta gebracht en het enige wat ik daar ga doen is eten en 2 nachten slapen. Zondag ga ik een Visa Run doen. Wat dat is? Als je Indonesië binnenkomt krijg je een stempel in je paspoort en daarmee mag je max 30 dagen in het land blijven. En aangezien ik langer wil blijven, heb ik verlenging nodig. Dat kan bij een ambassade hier maar daar zijn ze zo corrupt als wat en je weet niet hoelang het duurt voordat alles afgehandeld en goedgekeurd is. 3, 4, 5 dagen? Had thuis ook bij ambassade in Den Haag een visum voor 60 dagen aan kunnen vragen, maar dan moet je daar naartoe met paspoort en toen was ik nog niet 100% zeker of ik naar Indo zou gaan. Plus je moet al tickets het land uit geboekt hebben...Dus ik heb voor optie 3 gekozen: de Visa Run. Dan ga je de grens over en weer terug. Dus ik vlieg in de ochtend naar Kuala Lumpur (Maleisië), ga door de douane naar de uitgang, check weer in en meldt me weer bij de douane en 4,5 uur later weer terug naar Bali 🤭. En dan heb ik weer een nieuwe stempel in mijn paspoort waarmee ik opnieuw 30 dagen kan blijven 🤗. En dan vlieg ik de volgende ochtend naar Flores, op zoek naar nieuwe avonturen! 🤗En nee, ik kon niet rechtstreeks vanuit Kuala Lumpur maar Flores...