Ietwat spannende Visa-Run en geland in Flores

26 augustus 2019 - Maumere, Indonesië

Zo, de 3 dag(del)en reizen zitten erop 😅 en ben aangekomen in Maumere op Flores, het Bloemeneiland. De bootrit naar Bali was er 1 om vooral naar de horizon te blijven staren! 😬 Met een fastboat stuiterend over de golven, met zo nu en dan kriebels in de buik, maar er werd vooral om gelachen en heb geen braakgeluiden gehoord gelukkig 🙈. Op het vasteland werden de toeristen verdeeld over de verschillende auto's/busjes met verschillende bestemmingen. Ik stapte in een auto met 2 Australiërs en we hebben gezellig gekletst. Ja, ik mis die Australiërs wel...Ze waren wel een beetje dom, want de chauffeur deed net alsof zijn tolpas niet opgewaardeerd was en we dus de snellere tolweg niet konden nemen. En aangezien ze haast hadden om bij een festival te komen, zei zij heel snel dat ze wel zou betalen. Hij vroeg 50.000 en ik moest alleen maar inwendig lachen: "het is je gelukt om ze te foppen jongen!" 😂 Waarschuwen kon ik ze niet, want hij verstaat Engels 😬 En nadat ze gedropt waren, gingen we weer terug over de tolweg. Ik dacht:"eens ff kijken wat de prijs is". 11.500! En zij betaalden hem 50.000. Toen moest ik nóg harder lachen in mezelf 🙉. Zo gaat dat dus hier...

Om half 2 was ik al in het hotel. Ik had voor het eerst in 6 maanden een woonkamer mét een bank!!! Wat een heerlijkheid! 🤗 Dus ff roomservice gedaan, zodat ik kon lunchen OP de bank 😂. En de eerste supermarkt á la Europa op loopafstand. Wow, wat een verademing! Wel pindakaas voor €8 🙈, maar dat maakte ff niks uit 🤭. Had teveel behoefte aan brood met pindakaas, ipv toast met ei 😉.

Nog 1 keer googlen op Visa Run voor het slapen gaan, want ik vind het toch wel spannend...Is het écht legaal? Ja, het schijnt. Gaan ze geen moeilijke vragen stellen omdat je heen en terug op dezelfde dag gaat? Ik ben niet de enige die het doet, dus het zal wel goedkomen! Het fijne is: ja ik vind het spannend, maar ik kan het snel weer loslaten en ga niet in mijn hoofd malen over wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Dat is weleens anders geweest 😉. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb voor de zekerheid m'n onderbroeken in de kleine rugzak gestopt 🙊.

De volgende ochtend, zondag, word ik om 6.30 uur naar het vliegveld gebracht. 5 minuten rijden 🤗. Het voelt heel gek! Geen grote rugzak, alleen handbagage. Geen vragen over de vlucht terug op dezelfde dag bij het inchecken. Mooi. De douane op Bali levert ook geen problemen op. Geen lastige vragen over hoe lang ik in Maleisië blijf en waar ik overnacht. Om 9 uur de lucht in en rond 12 uur land ik in Kuala Lumpur. En dan een klein uur in de lange rij voor de douane. En ik was erg rustig gelukkig! Wederom geen lastige vragen 😅. Gewoon vriendelijk gedag zeggen en een lach op het gezicht 😉. Dan naar de incheck balie voor het ticket terug. Het voelt echt heel maf 🙈😄. En weer in de rij bij de douane. Dit keer wel vragen, maar niet over de visa run. Yes, ik ben erdoor en heb een nieuwe stempel voor 30 dagen!! 🎉🎊

Nu weer 3 uur terug vliegen. Op beide vluchten had ik de mazzel dat ze me op priority stoelen hebben gezet. Die hebben meer beenruimte 👌. Ik sta er niet meer van te kijken dat dit geluk mij toekomt 😜😂. Ik ben gestopt met online inchecken trouwens en misschien werkt dat dan wel in mijn voordeel als het gaat om welke stoel je toegewezen krijgt...ik weet nooit zo goed welke gegevens ik in moet voeren en probeer dikwijls 4x in te loggen, maar lukt regelmatig niet. Ik heb namelijk reserveringsnr én boekingsnr. En soms is het Egmond, soms van Egmond, dan weer vanegmond, grote letters, kleine letters? Of het lukt gewoon helemaal niet. Dus gewoon ouderwets bij de balie...

Wéér in de rij bij de douane 🙈, dit keer de bagage band voorbij lopen, dus nog geen wachtrij voor het inleveren van het al ingevulde visa papiertje 🤗, hotel bellen voor ophalen en om ff voor 8en was ik weer terug. Maar weer roomservice gedaan voor een hapje eten en naar bed. Was een vermoeiende dag...maar wel weer een ervaring rijker.

Vanmorgen weer om 6.15 naast bed, want om 8.45 uur weer naar het vliegveld 😊. Ja ik neem graag de tijd als ik op tijd weg MOET...Tas inpakken incl. de weer schone was, want daar had ik gisteren geen puf meer voor, naar de supermarkt voor ontbijt en broodjes voor lunch, brood smeren, douchen en dan nog een half uur over hebben om te chillen en een paar keer te plassen 🙊. Geen douane dit keer, behalve dan check van tassen, ivm binnenlandse vlucht. Wat een verademing! 😊

Stipt volgens plan land ik op Flores, 12.05 uur. Vanuit het vliegveld kon ik al zien dat dit eiland erg heuvel/bergachtig is 👌. Het was maar 1,5 uur vliegen. Ik zat naast een vrouwtje van 65 die van Flores komt, maar al heel wat jaartjes in Amerika woont en voor het eerst in 11 jaar weer haar familie gaat zien. We hadden een fijn gesprek over leven in het nu, waar de Aziaten héél erg goed in zijn en ik nu ook😉, en vrijheid. Nooit getrouwd, geen kinderen, want ze wil genieten van haar vrijheid. We hadden dus een groot raakvlak: VRIJHEID! 😄 Al kan ik ook veel vrijheid voelen als ik in een relatie zit en zit vrijheid bij mij vooral in het niet hebben van kids...😬.

Het vliegveld is super klein. Ik stap uit en loop 50m over het vliegveld en dan naar binnen. Daar is een bagageband van 7m lang en 15m verder is de uitgang 😂. Ideaal! Tijdens het wachten op de tas hadden al meerdere mannen m'n aandacht gezocht. Taxichauffeurs...Ik loop lachend tussen hen door: "Sorry, i am looking for Harry". Ondertussen bel ik hem, maar hij neemt niet op. Er staat iemand tegen de paal geleund en hij knikt naar me. Ik vraag: "Harry?" En hij wuift dat ik met hem mee moet lopen. Hij geeft geen hand, maakt geen kennis 🤔. Iets voelt niet goed...Ik ga NL met hem praten en hij praat Engels terug. Dit is niet Harry! Wel zegt hij: "you are from Holland?" Oké, hij weet dus iets van me. Er komt nog iemand anders achter me aan gelopen en wuift dat ik met hem mee moet. Tsja, daar sta je dan😂. Maar die eerste wuiver zegt dat hij me naar Harry brengt die 3min verderop woont. Ik stap maar gewoon in en vraag of hij voor Harry werkt. Ja, zegt hij. Hij is zijn chauffeur. Ik wacht maar gewoon af...🤞. Hij moet 5000 betalen voor een ticket en vraagt mij te betalen. Tja, hij kan het proberen. "Sorry, my money is in the back". "Ok, Ok, no problem", en hij haalt het uit zijn eigen portemonnee 🤭. We stoppen voor het huis van Harry, ik wacht bij de auto en de chauffeur praat met de vrouw en hij loopt terug naar de auto. Harry is net vertrokken richting vliegveld om mij op te halen! 🙈 Dus we rijden terug naar het vliegveld 🤭. Ondertussen belt Harry mij en ik leg de situatie uit. Harry was een beetje geïrriteerd dat die chauffeur me in zijn auto had 🙊. Ik gaf de beste man wel te kennen dat ik hem NIET ging betalen! Maar goed, uiteindelijk ben ik dus met de echte Harry weggereden 😄.

Zijn chauffeur heeft me afgezet bij het hotel en Harry en ik begonnen alvast met kennismaken, in bijna perfect NL. In het hotel heb ik hem een beeld gegeven van het type reiziger dat ik ben, zodat hij globaal een reisplanning kan maken in zijn hoofd. Hij heeft een standaard reis van 5 dagen, die hij meestal in 7 dagen doet, maar wij gaan die in 10 dagen doen, maar dan met extra bezienswaardigheden en mogelijkheid tot wandelen en langer op een plek blijven. En genoeg relaxmomenten en ruimte voor flexibiliteit. Hij stelde voor om eerst helemaal naar het oosten te gaan en daarna naar het westen (van waar ik uiteindelijk verder reis naar Lombok), maar daar heb ik voor gepast. Ik wil rustig reizen en tijd hebben om volop te genieten. Deze planfreak kan het verder totaal uit handen geven en ik hoef van te voren niet te weten wat de 10daagse planning word🤗. Ik vertrouw er volledig op dat hij mij de mooiste plekjes van Flores gaat laten zien dus laat het op me afkomen! Ik weet wel wat er morgen op de planning staat en word om 9 uur opgepikt en dan gaat het beginnen!