Nog weinig actie op Lombok met dank aan de darmen

14 september 2019 - Kuta Lombok, Indonesië

Ik ben nu 4,5 dag op Lombok, maar heb er nog weinig van gezien! 😬 De enige actie is die van m'n darmen 🙄. Alleen donderdag ben ik diarreeloos geweest en toen ben ik met de scooter naar het Tanjung Aan strand gereden, zo'n half uurtje rijden. Maar niet voordat ik verplaatst was naar een fijnere (maar zeker niet perfecte) accommodatie 90m verderop 🙊. En ook eerst nog een lunch, maar dat viel niet helemaal lekker. Had club sandwich besteld, maar het geroosterde brood was volgezogen met vet. Dat vonden m'n darmen nog niet zo leuk 😬, dus heb uiteindelijk d ehelft van het brood laten liggen en alleen het beleg opgegeten. Wel geklaagd, maar mij gewoon het volle pond laten betalen. En ik trek dan ook m'n mond verder niet open 🙈.

Ondertussen was het al weer 15 uur dus op naar het strand. Ik ben in Kuta en daar is ook een strand in een baai, omgeven met lage heuvels, maar ik zag geen zwemplekjes aangezien er geen zandbodem was langs de kant. Dus verder gereden en uiteindelijk bij Tanjung Aan de scooter geparkeerd. Mooi gelegen aan een baai die is opgedeeld in 2 delen. Met hogere heuvels, die je kunt beklimmen voor een uitzichtpunt, maar dat heb ik maar nagelaten aangezien ik de darmen rustig wil houden door niet al teveel lichamelijke arbeid 😊. Ik zocht een zwemplek, maar ook hier viel dat niet mee. Veel waterplanten, armoedig koraal en ook afval. En er waren wel stukjes met zandgrond maar erg ondiep. Dus ik ben maar wadend met de voetjes de zee 'op' gelopen. Ik kon namelijk best ver ondiep lopen.

Ik ben daarna naar de andere kant van de baai gelopen. Waar ik zomaar 25min over deed, dus een langgerekt strand in een ronding. het waren eigenlijk 2 kleine baaitjes in 1 grote baai, gescheiden door een lage en hoge rotspartij aan de waterkant, maar daarachter stond het zand wel in verbinding met elkaar. Tot mijn verbazing waren de 2 types zand totaal verschillend! Het 1ste stuk was super fijn zand, en dan bedoel ik mini korrels. Het zand van het 2de stuk was erg grof en de korrels perfect rond. Het deed me denken aan discodip, maar dan zonder kleuren 😉. Als ik een stap in het zand zette, zakte ik gewoon 15cm naar beneden! Ik heb nog nooit door zulk 'zwaar' zand gelopen 😅.

Hier was wel zandgrond in zee, maar de zon begon al behoorlijk te zakken, dus heb het maar nagelaten om om te kleden en een duik te nemen. Wel getracht door het water te lopen, maar daar zakte ik nóg dieper weg 😄. En de lucht wordt grijzer en grijzer, dus ik ga maar weer eens het strand aflopen naar de andere kant. Wat verkopertjes getracht vriendelijk te bedanken voor hun sarongs 🙄 en dezelfde weg terug met de scooter. Eerst hobbel de bobbel en zigzaggend, daarna glad wegdek. Ook vrij nieuw en ik vermoed ivm met een MotoGp die hier verreden is of gaat worden, want zag daar spandoeken van onderweg.

Voordat ik m'n kamer opzoek, ga ik wat eten. In het mooiste en modernste restaurant, met Europees menu, waar ik tot nu toe gegeten heb in Azië! En ik was alleen 🙊. Zag er vast te duur uit voor de backpackers 😉. Was wel duurder dan gemiddeld, maar dat is altijd zo met Europees eten.

De volgende morgen was ik tóch weer aan de dunne! 😥 Ofwel de vette sandwich of de medium rauwe tonijn (nooit aan gedacht dat dat wellicht nog niet zo'n goed idee was voor m'n darmen 😬)? Nou, dan maar weer een dagje op bed doorbrengen 🙈. Gelukkig zijn de bedden in Indonesië wel top! 😅 Fruit als ontbijt besteld. Voel me dit keer ook wel wat misselijk dus een plastic zak, zonder gaten als het goed is 😂, dichtbij me. En als ik het omhoog voel komen, snel naar de wc, want overgeven in bed, zorgt ook voor stuwing naar de onderkant vrees ik 🙉. Maar keer op keer loop ik alleen aan de onderkant leeg, gelukkig!

Ik kon hier drinkwater bijvullen, maar er zat een smerige smaak aan. Of flesje te vaak bijgevuld of tap van plastic bijvultank al heel lang niet gereinigd? Er zat dus niks anders op dan water in de winkel te gaan kopen. Wel spannend! Nog ff de wc op en op hoop van zegen de scooter op. Ik vond zowaar weer eens een supermarkt naar onze maatstaven dus heb daar fruit, water en droge kaakjes gekocht. Ik stond ietwat te lang bij de kassa en begon em een beetje te knijpen. Ik kreeg krampjes en dat betekent normaal gesproken zsm de pot op 🙉. "Ik voel niks, ik voel niks! Niet aan denken!" Gelukkig kon ik de stuwing tegenhouden tot ik terug was! 😅 En weer in de ligstand, beetje slapen en verder youtuben.

Vanmorgen had ik goeie hoop. De stoelgang begon normaal, maar voordat ik van de pot af was volgde toch weer de narigheid 🙄. Dus maar geen risico genomen en wéér in bed gebleven 🙈. Maar medelijden is niet nodig hoor, want ik kan het goed nemen zoals het is. Ik heb al zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt, dat ik dit op de koop toe kan nemen! En al youtubend relaxen is ook geen straf zo nu en dan...Voel geen misselijkheid meer en ook geen krampen en leegloop meer de rest van de dag. Voor de zekerheid wel de nog de hele dag op water, fruit, kaakjes en brood met pindakaas geleefd. Heb dus 2 dagen bezuinigd op lunch en diner in restaurants dus heb mezelf maar getrakteerd op een grote suite voor 2 nachten in een resort aan de westkust met uitzicht op zee en een zwembad 😜 (waar ik morgen naartoe rij met de scooter, vanaf de zuidkust. Rajavilla Lombok Resort voor de geïnteresseerden 😊). De échte redenen zijn dat ik echt helemaal klaar ben met niet goed afgewerkte, onhygiënische accommodatie met allerlei insecten (ook hier moet ik hink stap sprong doen over grote mieren in de kamer en badkamer en heb ik net 3 muggen in 15min gemold en eentje pest me al een half uur!) én ik vind dat ik dit nog wel verdien aan het einde van deze reis! Zeker ook omdat het nog in het vastgestelde budget past dus ik mag/kan mezelf nog verwennen 🤗. En de 3 nachten daarna moet ik het weer met mindere accommodatie doen als ik al scooterend de slingerende kustweg en de bergen rondom de vulkaan ga berijden...Nu maar hopen dat mijn darmen het toelaten om mij morgen eindelijk in actie te laten komen!

Overigens werd ik vandaag heel even opgeschrikt, omdat mijn bed begon te trillen 🙉. Lombok bevind zich langs de "ring van vuur" zoals dat genoemd wordt, wat inhoudt dat het hier regelmatig rommelt onder het aardoppervlak! In 2017 zijn er nog 2 zware aardbevingen vlak achter elkaar geweest, wat zelfs in Bali gevoeld werd. Nadat het bed 3 sec trilde, voelde ik niks meer, maar na 5min hoorde ik wel gerommel naast/achter de kamer. Dus vermoedelijk stootte er iemand met iets tegen de muur achter mijn bed, waardoor het hoofdeinde begon te trillen? 😅 Wat een geruststelling...😬

1. Ma:
    14 september 2019
    Balen dat je steeds beetje ziek bent. Hopelijk snel beter. Typischs zand daar. Lijkt wel kuit 🙂🙋‍♀️😘
  2. Elise:
    15 september 2019
    Ja ma, moest idd ook aan de heerlijk gebakken kuit van opa denken toen ik het op m'n hand had! 🤭