Relaxen en mooie maar ook vervelende afsluiter Flores

11 september 2019 - Kuta Lombok, Indonesië

Laat ik met het vervelende beginnen...Ik ben weer eens geveld door diarree! 🙄 Op de ochtend van vertrek naar Lombok. Nog een 'fijn' kadootje van Flores 😬. Later meer...

Maar gelukkig heb ik daarvoor nog relaxte en mooie momenten beleefd! Het was heerlijk in het resort. Vooral het mooie zwembad was heel fijn en een heerlijk bed en een schone moderne kamer (!). Ondanks dat het fijn was weer alleen te zijn, ben ik toch niet helemaal alleen geweest 🙊. Ik leerde 2 Aussies kennen, 63 en 73 jaar, super rijk! Hij, David, is een gepensioneerd gerenommeerd advocaat en heeft daar goed zijn zakken mee gevuld 😉. In de gesprekken met hem kon ik vooral alleen maar luisteren, want het was iets hoger dan mijn niveau 😜. Super slimme man die zich als hobby bezighoudt met hele ingewikkelde wetenschappelijke onderwerpen. Zij, Sally, is paardentrainster en met haar had ik meer gesprekken op mijn niveau 😊. Maar interessant om eens te horen hoe de rijken leven 😉. Lieve mensen!

Er was wel ook tijd voor mezelf hoor. Ontbijt en diner deden we samen en we kwamen elkaar steeds tegen in het zwembad waar ik vanaf een uur of 4 van ging genieten. Zo laat? Ja 😄. Daarvoor was ik 'druk' met andere dingen op het gemakje te doen. Zondag, mijn laatste dag in het hotel, hebben David en Sally mij uitgenodigd om buiten de deur te eten als afscheid. Was het beste eten tot nu toe in Azië, met een Italiaan als chef. En eindelijk weer eens lekker carpaccio!!! 🤗

De volgende ochtend gaat de wekker vroeg want om 6.30 uur word ik opgehaald voor een dagtour in het Komodo NP. Met de speedboot naar 6 verschillende locaties met in totaal 8 mensen in de groep, excl. 3 bemanningsleden. Belgen, Colombianen en Zweden. Die Zweden zijn al 2 jaar bezig met een zeilreis vanaf Zweden! 53 en 58 en zijn al binnen dus hoeven niet meer te werken 🤔. Om jaloers van te worden! 😂 Al heb ik het nu ook zeker niet slecht die 7 mnd op reis, maar ik zal toch echt weer centjes moeten gaan verdienen, vanaf januari ofzo...🤭.

We varen eerst 1,5 uur naar het verste punt: Padar Island. We leggen aan in een baai en mogen daarna een paar honderd traptreden omhoog. We zijn niet de enigen, maar het is geen Bali gelukkig 😅. Ufff, wat een uitzicht! 😍 1 van de mooiste uitzichten die ik ooit gezien heb! 3 ronde baaien, 1 met wit zand, 1 met zwart zand en 1 met roze zand. En dat door de natuur! Het roze zand wordt veroorzaakt door een mix van wit zand en overblijfselen van rood koraal, wat in deze baai aanwezig is. Het rode koraal wordt verpulverd en spoelt in kleine stukjes aan op het strand. Ik kan er vol van genieten, want we konden dit pareltje op eigen houtje bewonderen, dus kon goed in het moment zijn!

Na 1,5 uur varen we om het eiland heen, op weg naar Pink Beach, een ander strand dan we op het uitzichtpunt zagen. Onderweg komen we nog een kleine groep dolfijnen tegen. Pink Beach is ook écht pink! Bijzonder. En het blauwe water ook écht blauw 😄. En wij hadden het geluk dat wij daar als eerste waren, dus foto's van een leeg strand. Na 10 min kwam er nog een grotere boot aan, maar toen hadden we de plaatjes al geschoten. We gingen daar ook snorkelen. Links beginnen en rechts aanspoelen, ivm de sterke stroming.

Ik heb nog nooit zoveel vissen om me heen gezien! Des te meer stroming, des te meer leven. Ik dacht wat foto's te maken met waterdichte hoes om telefoon heen, maar de hoes bleek niet meer waterdicht te zijn 😬. Dus natte telefoon. Dan maar lekker genieten zonder door een cameralens te kijken! Ik dreef wat verder door dan de rest, want zag rotsen in het water. Garantie voor veel leven, al zag ik al heel veel 😊. Maar toen terug zwemmen 🙈. Oef dat viel niet mee. Zeg maar 4 stappen zetten en maar 1 stap vooruit komen 😅. Na 20 meter zwoegen kon ik richting strand en lopend zat er wat meer vaart achter 😉. De natte cameratelefoon? Die gaf alleen een zwart scherm 😬😔. Wie weet doet een warm zonnetje wonderen???

Op naar locatie 3: Komodo Island. Hier leven de reusachtige Komodo varanen. Komodo NP is de enige plek ter wereld waar deze dragons leven, op 5 verschillende eilanden. In totaal 3000. Op Komodo Island 1200. We worden door 2 rangers vergezeld, 1 voor en 1 achter, beiden met een lange stok in de hand om eventuele aanvallen van de varanen af te wenden. We schijnen geluk te hebben, want het is net na het paarseizoen. Met een beetje geluk zouden we dus een vrouwtje eieren kunnen zien leggen...

Overbodig om te zeggen dat we dit wél en groupe moesten doen 😊. Na 10 min lopen zien we zeker 50 mensen in een grote cirkel staan. Daar moet dus iets te zien zijn! Jep, 3 joekels! Liggend in de schaduw. Een beetje te vergelijken met een krokodil, maar deze reuzen bewegen meer. Voetje ff omdraaien en het hoofd heen en weer draaien. Wie bekijkt nu wie? 😉 Hopelijk niet al te hongerig! 🙉. En toen ontstond er reuring, want eentje ging op zijn poten staan en liep naar voren 😬. Maar gelukkig ging hij 1m verder weer rustig liggen 😅. Wat bleek: zijn staart kwam in de zon en dat was te warm 😂. Heel veel mensen kregen het ook even spontaan warmer als dat het al was 🙈. In totaal zijn 32 mensen om het leven gebracht door deze dieren, in 2017 de laatste. Overigens zijn deze rangers opgegroeid met deze varanen, want zij wonen hier. Dus ik voelde me veilig genoeg.

De grote groep van 50 is ondertussen verdergegaan dus we hebben het rijk alleen. De rangers nemen foto's van ons met een varaan. Ongeveer 3m hurkend achter de imposante reus, maar wel met een ranger kort naast me. Daarna lopen we verder richting het rangerstation. Daar is een restaurantje, dus die lekkere luchtjes daar trekt ook dragons aan. 3 naast het restaurant en gelukkig stopte een ranger mij, want ik zag een 4de recht voor me over het hoofd aangezien mijn hoofd naar rechts was gedraaid 🙈. Daarna werd de lunchbox door ons soldaat gemaakt, die al zeker vanaf 6.30 uur in de warmte stond (28 graden ofzo), dus wellicht de veroorzaker van mijn huidige darmklachten? 😬

Op naar een klein zandeilandje midden op zee. Onderweg probeer ik een paar keer mijn telefoon aan te zetten en na 3x lukt het! Joehoe, zo blij mee! Want ik baal echt van de fotokwaliteit van m'n motorola 😔. Snel weer een Samsung kopen! We naderen het bounty eilandje, met daaromheen een groot stuk ondiep kraakhelder water. Onderweg zagen we een Manta vlak onder het oppervlak zwemmen! Straks nog meer hipelijk...We werden bij het eilandje afgezet in het water en moesten zo'n 50m waden naar het strandje. Soms pijnlijk met de voeten op stukjes koraal, maar grotendeels gewoon over wit zand, met af en toe stappen in een kuil 😊. Na een half uur heen en weer lopen en poedelen op naar Manta Point! Jaja, ik mag weer! 🤗. Moeten we ze wel vinden, maar dat bleek niet zo moeilijk. Ivm de sterke stroming en het feit dat de manta's hier tegen de stroom in zwemmen, werden we een sukje verder gedropt om vervolgens de manta tegemoet te zwemmen. De gids ging ons voor en niet veel later was daar nr 1. Voor ons duikend naar beneden en vervolgens onder ons door met de bek open voor het vangen van plankton. Een paar min later nr 2. Zelfde tafereel. Deze niet net als in Nusa Penida gegroepeerd en rondhangend bij de snorkelaars, maar blijft prachtig! We stappen weer in de boot, varen weer stuk terug en worden weer gedropt. We zien er weer 2, maar weet niet of dit 2 anderen zijn of dezelfde? Ook zien we 3 grote zeeschildpadden, eindelijk! Voor het eerst zie ik ze tijdens het snorkelen 🤗.

Op naar de laatste spot: turtle garden. Hier gaan we al snorkelend op zoek naar schildpadden in een tuin van prachtige koralen. En al snel zien we er 1 zwemmen! Wat een prachtige tekening op zijn schild en lijf 😍. Naast ook weer de vele gekleurde visjes, waaronder natuurlijk ook weer de Nemo's. En een grotere jongen met grote tanden, dus die heb ik maar ff in de gaten gehouden 😂. We zien nog 2 schildpadden. 1 joekel van 1,5x1m, al liggend bovenop een groot koraal. Ze camoufleren een beetje tov het koraal, dus je moest goed kijken. Helaas geen beeldmateriaal! Maar Stan de Belg, die filmde met een gopro, heb ik gevraagd en paar filmpjes naar mij te sturen, zodat ik die kan gebruiken voor de film die ik (als ik mezelf zover krijg 😉) ga maken van Flores. Hij gaat dat doen als hij eind sept weer terug is in België (hoop ik 😬, maar heb z'n nummer) Weer een nieuwe ervaring rijker met de zeeschildpadden👌.

Om 17 uur komen we weer terug in de haven. Het was een geslaagde afsluiter van Flores! Ik word bij een nieuwe accommodatie afgezet. Vanaf daar is het 5 min lopen maar het vliegveld, aangezien ik de volgende dag naar Lombok vertrek.

Als die volgende dag is aangebroken, word ik om 4.35 uur gewekt door het gebler uit de luidsprekers van de moskee 😔 (korte geluidsopname bij video's om te beseffen hoe hard het klinkt!). Dat is wel een dingetje in moslimgebied! En wat ook en dingetje is: krampen 😬. Het lukte niet 123 om in slaap te vallen en 4.55 uur begon de moskee wéér. Ik kan me niet voorstellen dat er een god bestaat, die het toestaat om de mensen zó vroeg in de nacht te wekken, wetende dat een goede nachtrust super belangrijk is voor de mens! 🤔😡😉 Die krampjes zaten me ook niet helemaal lekker en om half 6 werd de angst waarheid 😬. Het was weer eens zover! Maar gelukkig is er immodium uitgevonden, wat de darmen even een paar uur laat stoppen met werken 😅. Spannend was het wel, want een kwartier voor vertrek zat ik nog 2x op de pot 😬! Maar een schietgebedje heeft geholpen 🤗. Het was maar 5 min lopen naar het vliegveld, maar de tas drukte op de darmen. Maar gelukkig werkte het pilletje op tijd! 😅 Heb zonder ongelukjes de vlucht overleefd. Mooie uitzichten onderweg! Het viel me meteen op vanuit de lucht dat Lombok veel groener is. Ook viel me op dat er om de 500m een moskee staat! 😬 Hopelijk ga ik nog wennen aan die nachtelijke herrie 🙉. Lombok is praktisch 100% moslim volgens mij? Flores maar 25%. Maar met een fijnere...uh, andere cultuur dan we in Europa gewend zijn 😉.

Ik word met de taxi in 30min naar m'n nieuwe onderkomen gebracht in Kuta (voor de scherpe lezer: ja, Kuta in Bali, maar ook in Lombok). Nog geen idee wat de plannen gaan zijn in Lombok! Bij degenen die mij goed kennen zal de mond van verbazing openvallen 😂. Ik boekte zelfs mn bungalow pas net voordat ik het vliegtuig instapte 🤭. Dat is wat lang reizen blijkbaar met je doet 😉. Het enige wat ik wél weet is dat ik het niet al te grote eiland per scooter ga bereizen. Nog even volledige vrijheid in de laatste dagen 🤗. En vooral genieten en ook relaxen!

1,5 uur na aankomst in de bungalow begonnen de darmen weer te werken en leeg te lopen. Dus ik heb maar een bordje witte rijst gevraagd om 13.30 uur en daar heb ik om 21.30 uur de laatste hap van genomen en toen was het bord nog niet eens leeg 😬. De darmen ondertussen wel hoop ik! Ook 2 bekers met ORS naar binnen gewerkt, naast water. De nacht kom ik door zonder verder leeg te lopen, al word ik wel zo nu en dan wakker ivm hoofdpijn, muggen (1tje gedood en zo te zien had deze zich al volgezogen 😬) en de moskee 🙄. Maar goed, het ontbijt zit er op het moment van schrijven ondertussen al 2 uur in en voel geen protesten 😅. Maar blijf vandaag wel thuis en ga nu lekker lui filmpjes kijken. Morgen pas op ontdekking...

1. Sylvia Souverijn:
    11 september 2019
    Prachtige ervaring weer ! Je zou bijna in imuun worden voor zoveel moois
  2. Elise:
    11 september 2019
    Ja dat zou zomaar kunnen idd Syl! Maar gelukkig kan ik nog steeds volop genieten en voelt elke ervaring nog steeds bijzonder. Al denk je wel iets sneller: next experience! 🤭