Wandeling rijstvelden met gids Black Hmong bergstam

16 april 2019 - Sapa, Vietnam

Oei oei oei, want doet m’n lijf zeer! 9 weken op de harde bedden hier eist z’n tol 🙄. Ik word vannacht regelmatig wakker van de pijn in m’n onderrug en heupen. Ik heb m’n dekbed al dubbelgevouwen en ben er op gaan liggen. En heb m’n eigen lakenzak gepakt en ben daarin gekropen. Kan net, wat betreft de temperatuur in de kamer. En een kussen onder mijn buik. Dus in de ochtend eerst wat rek en strek oefeningen gedaan, om mijn lijf klaar te stomen voor de trekking van vandaag. Om 11 uur heb ik afgesproken dat mijn gids, van de Black Hmong bergstam, mij op komt halen.

De lucht is behoorlijk aan het open trekken en de zon komt tevoorschijn. Ik zie zowaar dat er nog bergen achter de bergen liggen 😄. Om 10.45 uur zit de gids al op mij te wachten. Echt een mini vrouwtje 🙊, maar zo zijn ze allemaal. Even m’n waterzak vullen en daar gaan we dan. Ze spreekt gelukkig Engels, al is het 50%. We lopen eerst de vallei in om vervolgens de berg op te lopen. Had ook de keuze om door de vallei te lopen en door de dorpjes, maar de bergroute was wat groener, avontuurlijker en een mooier uitzicht. En minder last van verkopers…! Al hadden we al heel snel een verkoper achter ons aan. Mijn gids zei dat ze meeliep en dat ik later iets van haar kon kopen. Ik heb haar maar meteen verteld dat ze geen moeite hoeft te doen, omdat ik meer een persoon ben van herinneringen maken, dan spullen kopen, én dat ik al 27 kilo bagage met me meesjouw. Toen haakte ze af 👌😅.

Al snel verlieten we het smalle asfaltweggetje en liepen we een rijstveld op. We komen bij een beekje aan er daar zitten 3 jongens kippen kaal te plukken 🙈. Voor een bruiloftfeestje blijkt...Een avontuurlijke route naar boven. De ondergrond is buiten het asfalt klei, dus het was wel oppassen dat je niet weggleed. Maar met goede wandelschoenen kom je een heel eind. En zij op haar sportschoenen ook 😉. Als een licht veertje liep ze naar boven. Hier gelukkig niet via traptreden omhoog, maar gewoon op een stijgend pad. Dat loopt voor mij een heel stuk minder zwaar (al gaat het deels op mijn tenen)! Al kwam er wel gehijg bij kijken uiteraard 😊. Ik had de wandelstokken bij me, dus duwde mezelf omhoog. Een mooi uitzicht over de vallei en zo nu en dan stukjes bos met smalle paadjes. Op een gegeven moment liepen we over de smalle verhoogde rand van een rijstterras. Ik wilde even een foto maken, maar ik verlies mijn evenwicht 🙈. Dus ik stap zo in een rijstveld die vol staat met 15cm water 😂. Maar geloof het of niet, mijn sokken in mijn schoenen zijn droog gebleven. Dus ze zijn goed waterdicht, zoals het ook hoort met goeie bergschoenen 👍.

We lopen door een mooi bamboebos. Er haakt weer zo’n verkoopster aan. Probeert niks meteen te verkopen, maar is té behulpzaam. Dus dat komt nog wel…Ze houdt mijn hand vast bij de wat lastigere passages. En maakt een hartvorm met een tak van een jonge varen. Op een gegeven moment hoor ik ze gillen en springen. Steekt er een slang van meer dan 1m op 10cm voor hun voeten over 😬😄. Ik liep erachter en had helaas mijn camera niet in de hand. En hij gleed veel te snel over de rijstterrassen heen helaas…Ik kan er niet zo van schrikken eigenlijk. Vind het alleen maar kicken en die slangen schrikken ook, dus die willen ook zo snel mogelijk weg! We lopen nog langs een paar graven van 1 specifieke stam. Deze graven worden elk jaar opnieuw gemaakt. De overleden persoon blijft er liggen, maar elk jaar wordt dus de zandhoop en steen weggehaald en wordt er een nieuwe gemaakt. Waarom? Dat heb ik niet helemaal kunnen begrijpen 🤷‍♀️.

Deze periode van het jaar zijn de locals vooral de rijstvelden weer aan het prepareren voor het zaaien van nieuwe plantjes. Dus de rijstterrassen omploegen. De 1 doet het m.b.v. een waterbuffel, de ander met een motorische ploeger, maar het gros wordt met de hand omgeploegd. Pittige job! De rijst blijkt niet voor de verkoop te zijn, maar om de familie het hele jaar van rijst te kunnen voorzien. En het wordt ook gebruikt als ruilmiddel. 1x per jaar kunnen ze de rijst oogsten. Ook hebben ze hier maïsvelden, ik meen wel voor de verkoop. Verder verdienen ze hier dus door verkoop van zelfgemaakte kleding en accessoires in traditionele stijl van de bergstammen en door het gidsen van de toeristen door de rijstvelden en bergdorpjes. Maar veelal doen ze aan ruilen van spullen met de locals.

We gaan ergens even op een bankje zitten en we krijgen het over trouwen, samen met 2 Duitsers waar we al een tijdje mee op liepen. Ik vroeg de gids hoelang zij daten voordat ze gaan trouwen. Geloof het of niet: 3 dagen! 😱🙉 Met oud en nieuw gaan alle jongens op een rijtje staan en dan mogen de vrouwen langslopen en dan gaan ze op zoek naar een mogelijke trouwpartner 😲. Als jongen en meid een “deal” hebben, dan gaat de meid 3 dagen met de jongen kennismaken bij de familie. Als het klikt dan gaan ze meteen trouwen en zo niet? Dan zou ik bijna denken dat ze weer een jaar moeten wachten? Bizar toch! Mijn gids was 17 toen ze trouwde 🙈. En als ze ouder dan 20 zijn, dan zijn ze eigenlijk al over de datum en hebben ze minder kans op het vinden van een partner…En ze doen ook aan scheiden. Dus ze zei: “misschien is het wel beter om net als in jullie cultuur elkaar eerst te leren kennen”. Maar ja, dat maakt qua scheiden ook weinig verschil 🤭.

Na 3,5 uur komen we aan bij een restaurantje waar we gaan lunchen. En ja hoor, daar begint het verkopertje haar rieten mand leeg te trekken. Handtasjes, sjaals, hoofdbanden, kleden, oorbellen 🤣. Ik had me voorgenomen: ik zwicht alleen voor geweven armbandjes. In eerste instantie dacht ze die niet te hebben, maar toen ze de mand leeg had geplukt kwamen er toch een paar tevoorschijn. Dus ik heb er 2 gekocht. Ze vroeg natuurlijk een toeristenprijs, maar heb afgedongen. Ik heb de keuze om nog een uur door de vallei te wandelen, maar daar wemelt het van de verkopers 🙉, dus daar pas ik voor. Dus er wordt een motorbike-taxi voor me gebeld. Ik sommeer de jongeman rustig te rijden! 😬😊 En daar heeft hij zich keurig aan gehouden gelukkig 👍.

Bij thuiskomst kreeg ik de mogelijkheid om mijn modderige schoenen even schoon te poetsen. Ik heb haar meteen maar even gevraagd om 2 extra hoofdkussens. Dan kan ik 3 zachte kussens onder het dekbed leggen en lig ik wellicht ietwat comfortabeler vannacht? Ik ga wel de wekker zetten voor Juventus-Ajax!! 🤗 Heb morgen toch een lange reisdag van 11 uur in de slaapbus. Ik heb een foto van zo’n bus toegevoegd om er een idee bij te krijgen…Om 7 uur wordt ik opgehaald. Een overstap in Hanoi en dan naar de kust en met de Ferry naar het eiland CatBa. Daar blijf ik minimaal 4 nachten.