Reis-en rustdag Sapa

14 april 2019 - Sapa, Vietnam

Vandaag ervaar ik m'n slechtst  gehumeurde dag van de reis 😬. Reden(en)? 1. De nachtelijke treinreis 2. De al gekortwiekte rijstvelden 3. Het mistige weer

1. Ik vermoed dat ze hier geen waterpas gebruiken als ze de treinrailsen aanleggen? De trein danst op en neer van links naar rechts. Buiten dat het een uitdaging is om ín de pot te plassen, is het ook niet bevorderlijk voor de nachtrust. In ieder geval niet voor die van mij...Die Aziaten slapen overal, ongeacht de ondergrond, en binnen 2 minuten 😄. Ook stopte de trein meerdere keren abrupt. Dan is het moeilijk voorkomen dat je een rolbeweging maakt met je lijf 🙈. En dan ook nog eens de softsleeper die voor Europese begrepen een hardsleeper is...En ik ben al zo stijf van alle harde en zo NIET comfortabele stoelen, banken en bedden hier! 🙄 Maar de Aziaten zelf slapen veelal op een bamboe ondergrond met een dun kleedje erop...Dus wij zijn gewoon verwend. Maar ook een stuk langer en zwaarder dus meer druk op het lijf. Alle beetjes bij elkaar opgeteld 3 uur geslapen? En 4x naar de wc 🙉. Dus kort gezegd: het was geen beste nacht 😄.

En dan vervoer met de bus naar Sapa. Ik was gewaarschuwd door mijn accommodatie: neem de local bus niet de minivan want het kan lang duren voordat de minivan vol is. En wat doet E: ze laat zich omlullen voor een minivan. De chauffeur probeert meer mensen te ronselen, naast wel 20 collega chauffeurs. Dus ik dacht: wat doe je nou eigenwijs, pak de lokale bus! Dus ik trek m'n tassen uit de minivan en loop een stukje verder. Ik kon meteen instappen en 2 min later reed ie weg. Alle andere toeristen achterlatend bij de minivans.

2. We rijden omhoog de bergen in. Want Sapa ligt in de hooggebergten van Viëtnam. Het staat bekend om de prachtige rijstterrassen die op de heuvels liggen, maar ik had er al rekening mee gehouden: nu zijn de velden gekortwiekt 😥. Google maar eens op rijstvelden Sapa, dan zie je hoe fantastisch betoverend mooi dit gebied kan zijn! Ondanks dat ze al gekortwiekt zijn, zijn de terrassen nog steeds wel een mooi gezicht.

Vanuit het centrum moet ik de taxi pakken naar m'n homestay 7km verderop. Maar dat lukt pas bij taxi 4. De anderen wilden me niet wegbrengen vanwege de slechte weg ernaartoe, bleek. Of vroegen hele hoge bedragen, vanwege de slechte weg. Dus ik dacht: daar verderop staat een terreinwagen dus die wil vast wel. En ja hoor, i.p.v. 260.000 VND deed deze het voor 100.000 🤔. Oké prima! Blijkt dat hij de verkeerde homestay voor zich had, dus zich een beetje vergist had in de rit! 🙊 Ik had google Maps aan, zoals altijd in een taxi (ze weten vaak zelf de weg niet 🙄) dus zei dat hij verkeerd reed. Maar die mensen hier kunnen zo niet overweg met een wegenkaart van Maps! Het duurde ff voordat ik hem overtuigd had. Zelfs nadat hij 3x de route bekeken had, bleef hij volhouden en de verkeerde kant op rijden. Maar dan eindelijk keren, gewoon op een drukke smalle straat iedereen verplichten te stoppen door gewoon je auto ervoor te gooien. En iedereen pikt het ook gewoon...

Toen kwamen we op een tolweg die ik moest betalen. Prima. Maar helaas heb ik geen profijt van mijn ingelegde geld. Wat een verschrikkelijk slechte weg! Vond de chauffeur ook niet leuk, dus ik moest 50.000 extra betalen. Ook prima. Nog steeds veel minder dan een eerder bod van 260.000 en hij was aanvankelijk abuis. Maar toen kwam er een smalle weg naar beneden richting mijn accommodatie en die weg was nog slechter! Dus daar bedankte hij voor...Snap ik ook wel. Dus de laatste 700m steil naar beneden met zware bepakking. En vervelende verkopertjes die me volgen...Ook daar staat dit gebied om bekend: toeristen hebben zakken vol geld in hun ogen hè. Ik snap ze, maar het kan me behoorlijk irriteren...

3. Het mistige weer ontneemt ook een beetje de charme van dit gebied. Maar vast en zeker ook i.c.m. m'n korte nachtrust!! Maar dit gebied staat ook wel bekend om weerswisselingen dus ik was hier wel op voorbereid...Maar als ik morgen frisser ben zal ik het vast allemaal wat positiever ervaren! Ook qua temperatuur is het hier frisser. Nu 24 graden in m'n kamer, op andere locaties nooit onder de 30. Heb nu zelfs een vestje aan als ik naar buiten loop 😊. De nachten koelen ook behoorlijk af, maar dat is prima!

Vanuit m'n bungalow heb ik uitzicht op de bergen, een vallei en het locale leven van de bergstammen hier. Hier leven verschillende stammen, met traditionele kledij, elke stam z'n eigen kleuren. Vooral de vrouwen van deze stammen verzorgen trekkings voor de toeristen door en langs de rijstvelden en geven kijk op en info over het traditionele leven hier. Variërend van een halve dag tot wel 6 dagen. Velen doen overnicht stay bij een local thuis, maar ik zie dat niet zitten omdat ik niet weet wat ik te eten krijg. Mijn angst is dat ik iets voorgeschoteld krijg wat er echt heel onsmakelijke uitziet! 🙉 Dus ik ga voor een max 5 uur durende tocht met een Engelssprekende privé gids (dan moet ik wel een lunch overleven 🙈 en dat is geen brood met hagelslag 😂 ). Maar ik merk dat m'n lijf nog wat extra rust nodig heeft, dus ga pas overmorgen deze fysieke inspanning doen. Als ik er zin in heb morgen doe ik eerst de omgeving verkennen met de scooter.

Met het lamlendige gevoel van vandaag heb ik ff nergens zin in 😂. Ben dan ook lekker bij m'n bungalow gebleven. Heb na het ontbijt nog 2,5 uur geslapen en heb F1 en Eredivisie gekeken. Ook heerlijk op z'n tijd! 🤗 Maar dat lamlendige gevoel mag ook wel een keer na 9 weken een opeenstapeling van geweldige indrukken toch? 😊 Het neemt geen depressieve vormen aan hoor, dus heb geen nazorg nodig 😂.

1. Ew3lincie:
    14 april 2019