Verkenningstocht Koh Lanta

1 maart 2019 - Koh Lanta, Thailand

Gisteren ben ik weer veilig en wel aangekomen op mijn volgende bestemming: Koh Lanta. Was van deur tot deur 7,5 uur onderweg, op z'n Thais, want je krijgt bijna geen informatie. Gedurende de 2 ritten (ik moest namelijk overstappen in Krabi op een ander busje) wel wat gefrustreerde toeristen gezien, die blijkbaar nog niet gewend zijn aan de Thaise manier van werken. Als chauffeur gewoon stoppen wanneer je wil om iets voor jezelf te kopen en na 10 minuten weer instappen, zonder uitleg, bijvoorbeeld πŸ™ˆ. En geen antwoord geven als je vraagt om info. Maar dat ervaarde ik nergens zo erg als op het minivan station in Krabi.

Vanaf het begin zat er ook een kind van 1,5 ofzo in de bus. Ik dacht: als tie maar niet gaat krijsen 😲! De eerste 2 uur bleef hij wel stil, maar daarna...πŸ˜’. Maar gelukkig had ik muziek in mijn oren en dat hielp voortreffelijk πŸ€—. De chauffeur van het 2de busje was verschrikkelijk chagrijnig! Te beroerd om je vraag te beantwoorden. Bij het vliegveld moesten er mensen opgepikt worden. En ik zag dat hij tijdens het rijden steeds een stofdeeltje weghaalde van zijn stuur of dashboard. Dus ik dacht: vast smetvrees en/of ontzettend perfectionistisch of giga zuinig op de bus! Stapt hij uit bij het vliegveld, loopt met een doekje ons gedeelte in en maakt met een gezicht op onweer het raam schoon waar het kind met z'n handen tegenaan had gezeten! πŸ™ˆπŸ˜‚ En die ouders waren al niet zo gecharmeerd van de nukkige chauffeur...

We kwamen aan bij de autoferry die ons naar Koh Lanta zou brengen. Daar kwam de aap uit de mouw! De chauffeur was een zzp-er en het was zijn eigen bus. Hij zei dat hij het helemaal niks vond om op Koh Lanta te rijden: "not good, not good. Roads really bad. I have to pay damage myself". Het is de eerste Thai die ik zoveel stress en frustraties zie hebben πŸ˜„. Ik werd helaas als laatste pas afgezet bij mijn bungalow. Maar ik moest lullen als brugman om me ook echt daar af te laten zetten. Hij kende het bungalowpark niet Β (het is een nieuw bungalowparkje in het niet-toeristische deel) en reed steeds verder het binnenland in waar hij nog nooit was geweest. Dus ik maar zeggen: "yeah this is the right way, we are nearly there". Dan wilde hij stoppen en ik maar weer zeggen: "look, really good road here, we are nearly there". En toen waren we er gelukkig, zonder dat ik moest lopen πŸ˜…. Tegen mij kon hij gelukkig lachen...

Vanmorgen heb ik een scooter gescoord voor de hele week bij de eigenaar. Want zonder scooter ben je nergens op dit stekkie. Wat ik wist van tevoren...maar hier is het een stuk goedkoper dan langs de stranden en super hoge recensies. Red is een superaardige vent en hij heeft me al 4x in de zeik genomen, op een grappige manier. Ik ben veel te goedgelovig dus ik ben een goed slachtoffer voor hem...πŸ™ˆ. Ik ben gewoon lekker gaan touren en regelmatig afstappen. Zo nu en dan even de voetjes in het water om af te koelen. voor zover dat lukt met het warme zeewater...Stranden zijn hier wel minder mooi en minder makkelijk te bereiken. De kust is helemaal volgebouwd met resorts en restaurantjes. En ontzettend veel afval hier! Het is dus niet het mooiste eiland van mijn reis, maar evengoed ga ik me hier denk wel vermaken. Ik kan hier wel het 1 en ander georganiseerd of met gids ondernemen dus komt goed. Heb geluncht in een strandbarretje met reggae muziek op de achtergrond. Ik wist niet dat er een reggae liefhebber in mij schuilt, want ik vond het we fijn om naar te luisteren eigenlijk πŸ˜„.

De wegen zijn hier inderdaad niet heel best, maar in het zuidelijke deel is het minder druk dus weinig verkeer op de weg. Vooral scooters. Ik zie veel armoedige huisjes van de locals. Dit eiland is trouwens vooral islamitisch, dus ik zie vooral vrouwen met hoofddoek hier. Op een gegeven moment werd ik gevraagd te stoppen met rijden. Even verderop was er een ongeluk gebeurd. Het ging okΓ© maar ze zat onder de schrammen en bloed, werd me verteld. Deze held is even blijven wachten totdat ze in de ambulance lag, anders lig ik straks ook op de grond...😁. Toevallig was ik 500m eerder langs een ziekenhuis(je) gereden dus een goeie plek om een schuiver te maken πŸ˜‰. Ziekenhuis zag er trouwens krakkemikkig uit dus ik dacht nog: beter dat ik hier niet terecht kom...

Onderweg ben ik nog 2 apen langs de weg tegengekomen. En heel veel kippen! Die lopen hier overal vrij rond. Dus oppassen geblazen dat ze niet ineens onder de scooter belanden...Maar ik ben zonder kleerscheuren weer "thuis" gekomen.