Middaghike Jungle Khao Sok NP

27 februari 2019 - Khao Sok, Thailand

De ochtend lekker rustig opgestart en me een beetje verdiept in de route van Laos. Om 14 uur word ik weggebracht naar het begin van de wandeling, 10 minuten verderop. Ik ben nog steeds de enige die deze hike doet dus ik heb een privΓ©gids πŸ€—. Hij luistert naar de naam Pom.

De wandeling is 6 km lang. Na 5 meter had ik al de eerste bijzondere ontmoeting: een kameleon. Zie ik voor het eerst in het echt. Z'n lijf is ongeveer 8 cm lang, zonder staart. En 6 meter verder een slang hoog in de boom! Het is weer een giftige Viper, maar wel een ander soort dan gisteren. Een gele buik een zwarte tekening op zijn rug. En er zit een behoorlijke kop op 😲! Dit beloofd veel goeds voor de rest van de wandeling 😊.

We zien nog een kameleon op een paaltje. Hij praat mij wat bij over verschillende soorten wildlife en palmsoorten. Hij weet genoeg, dus ik denk dat ik het tref met mijn gids πŸ‘Œ. Ik vraag of we nu ook apen kunnen zien: "Can be, but not always. More in the evening". Dus ik zeg: "but i am always lucky so i think we will see monkeys". En dan, een paar minuten later, ja hoor! Ik zie 20 meter voor ons een aap op het pad zitten. πŸ˜‚ Hij liep weer het bos in, maar niet diep, dus eenmaal daar aangekomen kon ik de kortstaart Makaak een tijdje bewonderen. En hij bewonderde op z'n gemakje ons. Hij riep zijn familie, maar die hebben we niet gezien. Ik ben dol op aapjes 😍. Hij stak via een bamboestok over, boven het pad, naar de overkant. Konden we elkaar nog beter bewonderen 😊.

Op naar de volgende ontmoeting: iets met ... horn Kameleon πŸ€·β€β™€οΈ. Je ziet het niet goed op de foto maar hij heeft 2 hoorntjes op zijn kop. Dit is een ander soort dan de eerste die we zagen. Ook groter. We lopen naar de rivier en ik krijg de keus: het brede pad vervolgen of de avontuurlijke route langs de rivier en over rotsen klauteren. Ik hoef vast niet uit leggen waar ik voor gekozen heb πŸ˜‰. Lekker even mezelf "dopen" met verkoelend water zo nu en dan. We komen naast hagedisjes en libelles ook een aparte boom tegen. Gewone lianen groeien vanuit de grond en banen zich een weg naar boven via bomen. Maar vanuit deze boom groeien vertakkingen van bovenin de boom naar beneden en die van deze boom zijn heel dik, dus is dit een oude boom. Maar de bovenkant van de boom, niet op de foto te zien, is dus veel ouder dan de onderkant.

Uiteindelijk kwamen we bij een diep gedeelte van de rivier. Ik mocht zwemmen, maar dat wilde ik niet. Of toch even lekker met de benen in het water? Of toch lekker tot mijn middel? Of toch lekker even zwemmen? Nou dat dus uiteindelijk πŸ™ˆπŸ˜„. We hebben een tijdje zitten kletsen over zijn leven en mijn leven. De liefde voor de natuur hadden we gemeen. Maar hij moet 7 dagen werken om te kunnen overleven en ik kan de wereld rondreizen...Tel je zegeningen! Even bij een rangerstation een colaatje gedronken, waar gewoon een varken losliep, en weer via het brede pad richting beginpunt. Het duurde niet lang meer voordat het ging schemeren, dus benieuwd of bepaalde soorten wildlife al meer tevoorschijn zouden komen. We zagen meerdere vliegende hagedissen op 1 boom, ook wel vliegende draak genoemd. Deze heeft geen vleugels, maar kan zich transformeren tot een soort wingman. Hij rent een boom in naar boven en bij gevaar spreidt hij zijn huidflappen die fungeren als vleugels. Hiermee kan hij zweven door de lucht, dus niet echt vliegen. Vanwege zijn camouflage is het niet echt gelukt om een interessante foto te maken.Β

En toen wees hij met een tak naar een blad van een boom boven ons hoofd. Het duurde ff voordat ik zag wat hij zag πŸ€”. Het bleek een wandelede tak te zijn! πŸ˜„ Bijzonder knap dat hij dat zag, plat op een net zo groen blad als de "tak" zelf, dus niet eens met gekromde poten, maar hij heeft natuurlijk super getrainde ogen. Hij heeft hem van het blad geplukt en ik kon het natuurlijk niet laten om hem op m'n hand te zetten. Een interessant schepsel...

En toen hoorden we een kind gillen en in paniek onze kant oprennen. 😱 En toen zagen we een mama langstaart Makaak met z'n 2 kleintjes op het pad zitten. Volgens de gids beschermt mama aap d'r kleintjes en dus kan hij gaan bijten als je te dicht in de buurt komt. Zover kwam het uiteindelijk niet, maar de aap gaf wel even een waarschuwingsbrul en rende denk naar dat jongetje toe, waardoor hij het op een lopen en schreeuwen zette πŸ™Š. Dus hij is achter ons aan langs de apen, naar z'n ouders en broertje, gelopen. En terwijl ik ze filmde, tikte Pom met een stok op de grond om ze op veilige afstand te houden. Pom noemt ze ook wel maffia apen, omdat ze uit zijn op je eten. Dus laat ze niet je eten zien, want dan ben je het kwijt...Op de bamboetakken zagen we nog 4 van die apen en op een andere tak ook nog de kortstaart aap die we op de heenweg zagen. Een heerlijk tafereeltje 😍.Β

Na 3,5 uur waren we terug bij het beginpunt en kwam mijn chauffeur (klinkt heel decadent πŸ˜‰) precies op tijd aangereden. Dat is allemaal goed geregeld hier in Thailand en allemaal bij de prijs inbegrepen. Vanavond de tas weer inpakken, want morgen "verhuis" ik naar het eiland Koh Lanta voor 7 nachten. Ik had 1,5 week gelden al een minivan ticket geboekt, maar dat bleek een mijl op 7 rit te zijn. Dus les 4: regel transport via je resort en niet via een online boekingssite! Dat ticket was €24 voor zeker 8 uur reizen als je geluk hebt en om 7 uur al weg. Nu heb ik een rechtstreeks ticket geboekt wat me bij mijn volgende resort afzet in 5,5 tot 6 uur voor €22 en om 8 uur weg, dus gewoon fatsoenlijk ontbijten. Ik heb het er voor over om die €24 weg te gooien...

1. Tine:
    27 februari 2019
    Hoi Elise, ik heb sinds vandaag je reis verslagen en heb ze nu allemaal vanaf het begin gelezen ik geniet er van.
  2. !neke:
    28 februari 2019
    Woooh wat heb je al veel gezien en meegemaakt! Fantastisch, ik volg je op de voet.. geniet op naar je volgende locatie!
  3. Elise:
    28 februari 2019
    Za dat was bijna een boekwerk dan in 1x Tine πŸ˜„. Maar het is goed om te weten dat het boeiend genoeg is...πŸ˜‰
  4. 28 februari 2019
    Geweldig E en dank voor het erbij zetten wat het is, anders is het soms niet te zien, je was alleen het varken vergeten;-)
  5. Elise:
    28 februari 2019
    Haha, ja ik wilde het doen, maar vond het te onnozel πŸ˜„. Enne...ik ben heel blij met je zelfmade portefeuille Marieke!
  6. 15 maart 2019
    hoorde het van Han, dank je