Thung Namh Natuurpark

12 april 2019 - Tam Coc, Vietnam

Het probleem met de darmen was van korte duur gelukkig! Dus ik kan een stressvrije dag beleven 😊. Aanvankelijk wilde ik in de ochtend het allermooiste uitzicht van Ninh Binh bekijken: een uitzichtpunt vanaf de top van een karstgebergte over de omliggende bergen en een rivier omsloten door rijstvelden. Maar daar moet ik 2x 450 traptreden voor bedwingen 😅. En aangezien ik de afgelopen 2 dagen fysiek gezien al genoeg uit m'n lijf geperst heb, heb ik besloten om pijn in mijn lijf zwaarder te laten wegen dan pijn in mijn hart 😊. Dus tijd voor het blog van donderdag en pas rond 12 uur op stap. Vandaag ben ik naar het (nog?) niet erg toeristische Thung Namh natuurpark gegaan. Dat is een deels aangelegd eco park met o.a. grotten en een vogeltuin waar voor zonsondergang tienduizenden vogels neerstrijken in de bomen. Voornamelijk type witte en grijze reigers. Geen idee meer welke soorten het daadwerkelijk zijn...Maar dat dus op het einde van de dag.

Het is 13km rijden. De dag belooft grijs te zijn, dus heb me voor de verandering een keer niet ingesmeerd. Is ook weleens een keer fijn 😉. Ik doe eerst even lunchen in het park en dan ga ik op verkenning uit. Allereerst zoek ik de Mermaid Cave op. Alweer een grot? Ja alweer! 🤗 Maar echt elke grot heeft z'n eigen charme. Deze was weer heel anders door de gekleurde lampen. Ben ik geen voorstander van, maar toch levert het grappige sfeerbeelden op. Op de helft van de 150m moest ik me in een hoek van 90 graden gebukt voortbewegen. Met regelmatig een dikke druppel in m'n nek, want het was binnen erg vochtig. Ik had het rijk voor me alleen voor de verandering 👍. Ergens anders kwam ik de grot weer uit.

Ik zie een paar lianen hangen en ga eens testen hoe stevig die zijn. Stevig! Ze accepteerden namelijk mijn gewicht 😄. Het vasthouden was alleen niet pijnloos aan de handen...Maar ik heb me weer ff uitgeleefd 🤗. Een stukje verder ga ik even verder met spelen, want daar staat een houtje-touwtje-boomstammen-brug. Die moet ik natuurlijk ook even uitproberen. Het houdt je jong 😉. Ik kwam in een gedeelte waar ze volop aan het werk waren met paden en plantsoenen aanleggen. Wat minder boeiend dus...Ik volg een paadje naar een dierenweide met geiten en varkens. vervolgens stuit ik op een gesloten hek van 2m hoog. Ja dag, ik ga niet 400m omlopen! Dus ik klim gewoon over het hek 🙊😂. Alles kan in Azië toch? 😉

Op naar de vogeltuin. Een leuk rotsachtig paadje en over een bamboe brug. En uiteindelijk kom ik uit op een uitzichtpunt met zitkrukjes. Ik ben nr 3 aanwezig dus mooi eerste rang. Een mooi uitzicht van bovenaf. Al zie je de vogels wel van ver weg. Je kunt ook met de roeiboot dichtbij komen, maar ik koos voor de benenwagen. Ik was er al om 15.45 uur dus wel aan de vroege kant. Er druppelden steeds meer mensen binnen, maar die hadden minder geduld dan ik. Die dachten na 15 min: er gebeurt weinig dus ik ga maar weer. Maar ik zag de bootjes nog niet komen dus dacht: het moet nog gaan gebeuren!  En het gebeurde ook al was het wel minder indrukwekkend dan ik dacht. Ik dacht dat er grote groepen tegelijkertijd aan kwamen vliegen, maar ze kwamen vooral mondjesmaat binnen. Een paar grotere groepen. Maar toch een mooi uitzicht en schouwspel gezien.

Ik kwam aan de praat met 2 Engelsen op het uitzichtpunt. We liepen samen terug en gaf aan dat ze echt nog even de grot mee moesten nemen. Ik heb ze er naartoe en er ook doorheen geleid. M'n gidsmodus kwam even boven drijven... 😊.

Laat, maar voldaan weer aan de terugweg beginnen. Maar nu zeker niet voor het donker thuis, want ik ga onderweg pizza eten! 🎉🎊. Echt behoefte aan! En het was heerlijk 😃. Het was ondertussen pikkedonker én ook nog gaan miezeren. Dus m'n regenjas maar even aangetrokken. Gelukkig niet druk op de weg. Buiten de bebouwing was nul licht en het was harder gaan regenen. Waar ik het tot nu toe heb willen vermijden blijkt nu dat ik het toch wel tof vond om in het donker te rijden. M.b.v. scooterverlichting uiteraard...Wel een uitdaging om de 🐸 te ontwijken die me zo nu en dan met oplichtende ogen aankeken. Minstens 1 keer niet gelukt 🙉.

Zaterdag om 12 uur uitchecken en in het restaurant wachten totdat de taxi mij komt oppikken rond 15.30 uur. Geeft mij mooi de mogelijkheid om de blogachterstand even weg te werken! En nu maar zien of ik een beetje kan slapen in de nachttrein...🤷