N贸g meer tempels in Chiang Mai

23 juli 2019 - Chiang Mai, Thailand

Gisteravond had ik hoofdpijn en wat misselijkheid. Zou ik dan toch iets onder de leden hebben? De dokter had tenslotte verhoging opgemeten 馃. Ik heb wel gewoon een goeie nacht gehad, in het heerlijke bed. Wat niet vanzelfsprekend is in Azi毛...Maar ik heb geleerd van de eerste 10 weken! Ik zoek nu tussen de reviews naar "heerlijk bed" 馃槈. In een stad is dat makkelijk te vinden overigens...

Vanmorgen had ik nog steeds een beetje hoofdpijn. Ik wilde eigenlijk met de scooter naar de Sticky Waterfalls (die zijn zo stroef dat je tegen de waterval op kunt lopen of eraf!), maar vond het tijd voor gewoon even niks ondernemen. Het regende ook nog eens...Gewoon op bed languit met de laptop op schoot. Maar om 15 uur kreeg ik toch zin om even eruit te gaan. Hoofdpijn weg en droog. Even Chiang Mai ruiken en de warmte voelen. Ik besloot om naar de stadskern te lopen en een paar tempels te bezoeken. Chiang Mai staat bekend om de vele tempels. En dus ook veel monniken met oranje gewaden op straat. Blijft intrigerend, maar toch ook ongemakkelijk, omdat je ze als vrouw niet mag aanraken en denk ook niet een gesprek voeren, maar dat weet ik niet zeker. En omdat ze hier moeilijk zien dat ik een meid ben, voelt het n贸g ongemakkelijker 馃槉.

Op de 1 of andere manier voel ik me fijn in deze stad. Veel reuring, maar niet dat eindeloze getoeter, zoals wel in Bangkok het geval is. Ik kom bij de eerste kleine tempel aan en al snel opent de hemel de watersluizen 馃槵. Ik deed m'n regenjas aan, maar dat was zo warm, dat ik alsnog nat werd 馃檲. Dus maar even een droog plekje opgezocht. Na 15 min kon ik weer aan de wandel. Al snel kom ik het volgende, grote tempelcomplex tegen. Met een glanzende gouden Stoepa. Ook de tempels en de boeddha's blijven me boeien en ik kijk er graag naar 馃槏. Ik word er gewoon erg zen van...En net als de andere bezoekers ga je er automatisch langzaam lopen en zachtjes praten. Behalve dan de Chinezen! 馃檮 Ik was 1x bijna in staat om m'n vinger op m'n mond te leggen 馃槵.

Op naar de volgende. Wederom een groot complex met meerdere tempels. Met een gedeeltelijk afgebrokkelde 15-eeuwse Chedi, ook wel Pagoda genoemd. Toevallig had ik vandaag een korte broek tot net over de knie aan! 馃槄 De schoenen moeten altijd uit voordat je een tempel in gaat. Ik hoor het gebed van de monniken over het complex galmen, dus ik haast me naar de grote tempel. Ik wil graag een opname maken van hoe dat klinkt en hoe de monniken samen in kleermakerszit zitten voor Boeddha. Ik heb een korte video opname op m'n blog gezet.

Zo nu en dan vallen er nog wat druppels, maar meer verkoelend dan dat je er zeiknat van wordt. En droog hou ik het toch niet, want de zweetporie毛n worden aan het werk gezet 馃槈. Na 3 tempelcomplexen en een rammelende maag, ga ik weer lopend terug. Verleiding was groot om een tuktuk of Grab te gebruiken, maar vond beweging t贸ch beter 馃槆. Bovendien was het erg druk op de weg, dus qua tijd zal het niet veel uitmaken. Jullie zouden me eens moeten zien oversteken 馃槀. Dan zouden er een paar hartkloppingen krijgen denk 馃檲. Er liggen hier wel zebrapaden, maar denk maar niet dat ze stoppen! En aangezien de verkeersstroom op de drukste wegen, met 3 tot 4 banen, niet ophoudt, moet je op een gegeven moment gewoon de stoute schoenen aantrekken en gaan lopen 馃檳. Maar ik ben er ondertussen aan gewend. Het voelt als een computerspelletje: alles op je pad proberen te ontwijken 馃槃. Maar uiteindelijk stoppen ze toch als je eenmaal gaat lopen. Alleen is het aan mij om een beetje hun snelheid en remweg te beoordelen 馃槵.

Na 3 uur onderweg te zijn geweest eerst nog even een gezonde hap en toen terug naar het hotel. Toch fijn dat ik er nog even uit geweest ben!聽Morgen ga ik verplaatsen naar een hotel in de stadskern, 2,5km verderop 馃檴. Wel met de taxi, want met volle bepakking is echt een beproeving met deze temperaturen! En een aanslag op m'n voeten, benen en heupen 馃槄. Geen idee voor hoe lang. Laat het allemaal maar een beetje op me afkomen voor de verandering 馃. Heb gewoon ff geen zin in de uitdagendere gebieden rondom Chiang Mai, en dan vooral omdat de kans groot is op regen en daardoor zelfstandig met een scooter risico's met zich meebrengt i.v.m. bergachtig gebied. En heb niet de behoefte om groepstours te doen...En even go met de flow en chill na dik 5,5mnd reizen is ook geen overbodige luxe! Al is het normaal gesproken zo n铆et IK 馃檴

Foto鈥檚

1. Marianne:
    23 juli 2019
    Wat een hoop beelden in zo'n korte tijd 馃槉 zo'n andere wereld dan weer als Australi毛... al vind ik deze foto's wel leuker om naar te kijken 馃憣
  2. Elise:
    24 juli 2019
    Ja 3 uur op een dag in Thailand is genoeg voor een vol blog 馃槃. Na zoveel natuur is het ook een welkome afwisseling qua foto's ja 馃檴. In Azi毛 is het meer een mix van cultuur en natuur