Tempelruïne en Tagallalang Rijstvelden

10 augustus 2019 - Ubud, Indonesië

Eerst nog even terug naar gisteravond! De Balinese dans. Nou dat was me wat 🤭. Toch niet helemaal wat ik er van verwacht had 🙈. Bijzonder: ja. Zou ik deze dansgroep aanraden? Nee. Ik vond deze groep te groot en de geluiden en bewegingen die gemaakt werden gingen me irriteren binnen een half uur 😬. Er zijn verschillende dansgroepen, maar weet natuurlijk niet of de anderen wel aan te raden zijn...Het filmpje op m'n blog geeft een beeld!

Daarna verloor ik me een beetje in de planning en Booking.com wat resulteerde in het feit dat ik m'n telefoon pas 00.00 uur weglegde 🙈. Maar wel 6 dagen op een eiland geboekt! En dan de volgende ochtend weer om 6 uur gewekt worden door de 'zingende' hanen...Eigen schuld dikke bult!

Vandaag met de scooter naar de ruïne van de Ganung Kawi tempel. Een fijne rustige rit van maar 25 minuten. Ik moet er wel iets voor over hebben: én veel traptreden de vallei in én een sarong om 🙉. Verschrikkelijk vind ik dat!! Het werd iets minder verschrikkelijk toen ik zag dat de mannen ook aan de beurt waren 😂. Maar dan nog...hoogst ongemakkelijk! En de volgers zullen in een deuk liggen natuurlijk 😏😉. En dan die verkopers overal! Pfff. Ik betrapte me erop dat ik chagrijnig rondliep dit keer 🙈. En die constatering bracht dan toch weer een lach op m'n gezicht 😄. Hup, accepteren en doorgaan van Egmond...

Tijdens het afdalen had ik een prachtig uitzicht over de rijstvelden in de vallei. En uiteindelijk kwam ik bij de ruïnes. Met afbeeldingen uitgehouwen in de rotswanden. Niet heel spectaculair, maar dat hoeft ook niet altijd 😊. Ik volgde nog een pad langs de rijstterrassen, die veel mensen links lieten liggen. En dat was even heerlijk 🤗. Ik daalde via de jungle af naar een verscholen ruïne. Daarna weer zelfde weg terug en na in totaal zo'n 6 á 700 traptreden kwam ik bezweet boven. Jammer dat ik de sarong terug moest geven 😜.

Even een goedkope Balinese lunch (Europees is 5 tot 6 keer duurder!) en ik start de scooter weer. 20 min rijden naar de Tagallalang rijstvelden. Oogverblindend mooi! 😍 En dit is weer zo'n ufff-moment. Op en top genieten. Het toeristische ff wegdenken 😅, maar daar is het mooi genoeg voor! Je mag op eigen gelegenheid afdalen in de vallei. Er zijn allerlei wandelroutes uitgezet over en boven de rijstvelden. En natuurlijk langs de eet-en drinkgelegenheden...Wéér traplopen 😄. Her en der kwam ik in de vallei wel toeristen tegen, maar het viel me eigenlijk wel mee op de route die ik liep. Veel reuzenschommels hier en ook in Ubud. Maar nee, ik heb me niet laten verleiden...Af en toe moest je een donatie doen omdat ze een bamboebrug over de kreek hebben gebouwd. Maar ook als je een foto wil maken met een Balinees die daar aan het werk is. Maar daar heb ik niet aan meegedaan...Ja 1 keer, maar toen wist ik nog niet dat het om geld te doen was 😂. Ik ben gewoon weggelopen 🙊. Hij bleef maar roepen: hé hé. Maar m'n oor was kaput 😬. Een krentenkakker misschien 😬, maar heb gewoon een hekel aan bedelen! En dat ze alleen maar naar me lachen en vriendelijk doen omdat ze geld van me willen hebben...

Ja, dit was, ondanks het bedelen 😉, weer volop genieten. En dan te bedenken dat ik morgen rijstvelden ga bezoeken die nóg mooier schijnen te zijn! Ik ga weer richting Ubud. Vandaag dan naar de apen? Nee, morgen kom ik er praktisch langs, dus nog ff een dag geduld 😊. Dus even bedenken hoe ik ga reizen tussen de 2 geplande accommodaties van de komende week. Wat gebeld, uitgeprobeerd hoe het is om met backpack op scooter te zitten en met de eigenaar van deze accomodatie gesproken en ik heb mn plan weer kunnen trekken. Details volgen vanzelf wel weer als het zover is 😉. Ik ben in ieder geval al enthousiast over wat er nog komen gaat! 🤗 Maar eerst nog 2 nachten in Ubud...