Jatiluwih Rijstvelden en bepakt op de scooter verhuizen

11 augustus 2019 - Batur, Indonesië

Poehé, dat hakt erin, 2 dagen een langere scooterrit! De op en top concentratie op de scooter in dit land eist z'n tol 😬. Kan me niet heugen dat ik me ook zo voelde in de andere Aziatische landen?

Eerst maar eens de dag van gisteren. Ik wilde naar de Jatiluwih rijstvelden. Volgens Maps een kleine 1,5 uur. Eerst het drukke Ubud uit. Ik moet zeggen dat ik me wel comfortabel voel als ik door het verkeer mijn weg zoek. Links inhalen, rechts inhalen, over de stoep...ja dat klinkt vast aso voor jullie, maar dat is toch echt de Aziatische manier. En ik pas me graag aan aan het land waar ik ben 😉. En dat alles met langzame snelheden hoor! En niemand die boos wordt en het wordt allemaal volledig geaccepteerd. Iedereen zoekt hier de snelste weg 😊. Op de plekken waar het verkeer door kan rijden, liggen de snelheden tussen de 40 en 50 km/u dus ook dat is goed te doen. Maar toch...je ogen moeten overal zijn! Lopende mensen, honden, katten, kippen, auto's, fietsers (zeer weinig), 10-tallen scooters om je heen, stilstaande obstakels, verkeer wat zonder remmen via de zijstraatjes de weg oprijden. Verkeer wat opeens langs de kant van de weg stil gaat staan. Ik was gelukkig wel wat gewend bij Hoogvliet 😄. Ook daar moest ik rijden met héél veel mensen en opstakels op m'n pad. Maar zonder me bewust gespannen te voelen en zelfverzekerd, blijkt het toch heel veel energie te kosten hier in het verkeer! Maar er waren zeker ook stukken bij door kleine dorpjes waar het rustig was...

Na dik 1,5 uur was ik dan ook blij dat ik bij de rijstvelden aankwam. Mooier dan Tegallalang? Nee, wat mij betreft zeker niet. Maar nog steeds mooi. Deze rijstvelden liggen op minder glooiende heuvels, maar het gebied is wel een stuk groter. En de vallei ligt tegen een beboste vulkaan aan, die grotendeels in de wolken is. Overigens is 1 van de vulkanen nog steeds actief, maar weet ff niet of dat deze is? Er zijn 4 verschillende wandelroutes tussen de velden door en ik ga voor de langste, 5,5 km. Maar eerst het buikje maar weer eens vullen.

Het is uiteraard wel toeristisch, maar het kan erger. En ik zal ze naar verwachting snel achter me laten...Er loopt een breder pad door de velden, dus niet net als gister over de smalle paadjes van de terrassen. Jammer! Heel jammer! 😬 En idd, na 15 minuten loop ik praktisch alleen op 'mijn' route. Niet een ufff-moment zoals gisteren, maar alsnog is het een fijne omgeving om in te wandelen! Én het is UNESCO werelderfgoed. Alleen jammer dat ik regelmatig koeien aan een lijnte van 1m tegenkom die alleen de keus hebben om te staan op 1 plek of in hun eigen strond te gaan liggen 😪. Die gebruiken ze denk ik om het rijstveld om te ploegen? En varkens in een betonnen hok van 2x2m.

De zon schijnt niet, maar het is warm genoeg, dus zweten geblazen. Onderweg kom ik ook nog een paar ratten tegen en een slang. Maar helaas heb ik niet z'n kop gezien en de volle lengte, want hij verdween. En het lijf was maar 1cm dik. Regelmatig de neus dichtknijpen, want ze zijn ook hier fan van het verbranden van afval. Na 2 uur was ik weer bij de scooter. Ik heb iig een goeie workout gehad zo te voelen aan m'n lijf 😊.

Ik begin weer aan de terugweg. Wéér geen apen, want het was al bijna 17 uur toen ik er voorbij reed en was total loss 🙈. Ik kijk het filmpje nog wel en keer 😜. Douchen, eten, bed! Heb mezelf vrijaf gegeven van het blog 😊.

Na heerlijk geslapen te hebben, was het tijd om m'n spullen in te pakken voor weer een verhuizing. Maar niet alle spullen...Wat ik niet nodig heb laat ik hier achter en pik ik over 3dagen weer op. Ik ga namelijk met de scooter naar de volgende plaats, omdat dat vele malen goedkoper is en de afstand is vergelijkbaar met gisteren. En om nu 20kg op m'n rug te dragen...En ik kom toch hier terug, omdat ik mijn scooter hier moet inleveren en vanuit Ubud neem ik de minibus en uiteindelijk de boot naar Nusa Penida over 3 dagen.

De tas is alsnog een kilo of 15, maar ik kan de grote tas laten rusten op het zadel. De bovenkant hangt dan aan mijn bovenlijf. De kleine tas gaat tussen de benen. Het is goed te doen, nu zien of dat ook voor de hele rit geldt 😉. Dit keer met oortje in, zodat ik de dame van Maps beter kan verstaan. Na een tijdje kom ik in een dorpje vast te zitten achter een stoet lopende mensen 🤔. Iedereen blijft erachter, dus ik ook maar. Ik vraag na een paar minuten aan de achterste waarvoor het is. Het enige antwoord: nog 4 a 5 km achter de stoet aan. Oké, daar had ik niet zo'n trek in. Dus 10 min terugrijden en via Tegallalang richting Batur. Wat drukker, maar ongetwijfeld sneller!

Ik ga tanken en betaal. Ik rij weg en dan pas besef ik: 150.000 IRP??? Zo'n €10!! Hier klopt iets niet, dus ik rij terug. Ik controleer nog een keer de prijs en zie dat ik 149000 las ipv 14900. Al die nullen hier ook! En ho maar dat ze er iets van zeiden natuurlijk! 😡 Ze wisten ook meteen waarom ik terug kwam en ik kreeg mijn wisselgeld terug. Tja, ik zag het maar vooral als m'n eigen fout, en loslaten weer.

Dan komt er een Indo naast me rijden: "police checking after 5km". Oh, oké, thanks. Ff later laat hij me stoppen:"police check. I am honest. No nad guy". Dus ik vraag hem wat ze checken. "Pay ticket for entrance NP, but if you go to coffeeplantage before and wait 20min they will be gone". "How much for ticket?" "500.000". En toen werd het zeer ongeloofwaardig! Ik wilde geen koffie en ik wilde ook niet met hem de vulkaan beklimmen, wat ik wél ga doen in Batur overigens...Hij reed weg en ik checkte voor de zekerheid internet, maar al snel trok ik de conclusie dat hij me alleen die koffieplantage op wilde krijgen!

Ik rij door en waarschuw de 2 toeristen bij wie hij het nu ook probeert 🙈. Ik rij omhoog en het wordt kouder en kouder. En de vulkanen in dit gebied worden zichtbaar. Wel veel bewolking erboven. En dan idd een ticket kopen bij de politie. Maar gelukkig maar 31.000 IRD 😅. Iedereen overigens...En dan doemt het meer op en de vulkaan die ik in 1 van de eerste 2 nachten hier ga beklimmen met een gids. Om vervolgens boven aan te komen vlak voordat de zon opkomt! Is weer een hele andere omgeving hier!

Ik moet via een steile bochtige weg afdalen het dal in. Veel afval op de route en niet zo toeristisch als op de andere plekken waar ik geweest ben. Veel toeristen doen een tour vanuit Ubud naar de vulkaan, dus overnachten hier niet. Maar ik had geen zin om nóg vroeger m'n wekker te zetten, dus ga lekker de trekking lopend beginnen vanaf de accommodatie. Ik blijf hier 3 nachten, maar behalve de trekking heb ik hier geen andere plannen. Ff relaxen...Want ook nu ben ik weer gesloopt bij aankomst 🙉. Het adres klopte niet op Maps, dus had ff nodig om de plek te vinden, maar na 2 uur parkeerde ik dan toch de scooter! Het viel me niet tegen met bepakking! Al moest ik wel naar voren buigen en de tas óp mijn rug dragen als ik een heuvel op moest, want anders trok de tas me naar achteren 🙊. De omgeving hier is een bende 🙈, maar de accommodatie ligt er netjes bij met een goed onderhouden tuin eromheen. Nu wachten op de eigenaar, zodat ik kan overleggen wanneer de trekking te doen...

Oja, ik heb weer eens een kamersleutel in m'n broekzak laten zitten! 🙉🙈🙊