Nog meer 'tempelen' en een ATV tour

29 juli 2019 - Chiang Mai, Thailand

Ja sorry mensen, ik krijg maar niet genoeg van die tempels! šŸ™ˆ Ik heb in de avond nog een keer de Silver Temple opgezocht en daar had ik geen spijt van. Werd nl in de avond verlicht in heerlijke kitschie kleuren: groen, roze, blauw en paars šŸ˜Š. En markt in de wandelstraat daar vlakbij. Ik heb het geprobeerd, maar ben toch maar ergens een steegje ingedoken en de zijuitgang genomenĀ šŸ™ˆ. Ik vind dat echt helemaal niks!

De volgende dag ben ik weer verhuisd naar een ander hotel šŸ˜Š. Ik wilde wel bijboeken bijĀ het hotel waar ik zat, maar het hotel zat vol. Dus 700m verderop een nieuwe voordeur gevonden šŸ˜‰. En ik vind het nog steeds leuk om steeds ergens anders te overnachten, dus geen behoefte aan een vast plekkie voor langere tijd! En ik weet niet wat er met me aanĀ de hand is, maar ik wil nog steeds niet weg uit Chiang Mai šŸ¤”šŸ˜ƒ. Na de check in en een lunch ga ik maar weer eens een paar tempels bezoeken. En alles gewoon steeds op loopafstand!Ā

Bij terugkomst inĀ hotel probeer ik een ATV tour te boeken via de receptie. Wat niet helemaal goed lukt aangezien de dame vanĀ de ATV organisatie het te druk heeft om de vragen te beantwoorden...Dus ik ben zelf gaan googlen en heb iemand opgebeld. Geregeld! Maandagochtend 8.30 uur word ik opgehaald voor een privĆ©tour met de enige electrische ATV organisatie in Thailand,Ā Jungle Rider.

Vanmorgen was het zover. Ik werd in 30 min naar het beginpunt gebracht waar de ATV me al op stond te wachten. De eigenaar is de enige die de tour gidstĀ en doet datĀ maar een paar keer per maand met max 4 mensen. HijĀ zit ook nog in vastgoed en iets anders...Hij is erg bezig met de opwarming van de aarde, 1 van de zeldzame mensen in Thailand...Hij wistĀ zelfsĀ dat het in Nederland meer dan 40 graden was en dat dat niet normaal is. De ATV's heeft hij zelf ontwikkeld met personeel. De body gekocht en zelf de electromotor erin gemonteerd.Ā

Ik krijg een regenjas aan voor de modderspetters, handschoenen, schoenenhoes, helm enĀ kort uitleg. Tijd om te gaan!Ā Het wordt een combi tussen asfalt en off road. Het is superweer vandaag! De eerste deels zonnige dag. Was ook te merken...šŸ˜…. We stoppen eerst bijĀ de enige tempel van deze bergstam die hier in dit deel van de jungle leeft. Er komt een monnik aangelopen. Ik vraag aan de gids of ik als vrouw met hem op de foto mag. Ja joepie! šŸ¤— Maar hij moet eerstĀ even zijn overgewaad omslingeren met onnavolgbare knopenĀ en oprollingen. En eenĀ beetje afstand šŸ˜Š. Dus arm om hem heen heb ik maar nagelaten šŸ˜‚. Ik vond het heel bijzonder...

Ik ga niet alles in detail uittypen (de beelden sprekenĀ voor zich in het filmpje dat ik geupload heb, gemaakt door de gids!) maar 1 moment wil ik zeker in detail uittypen! We rijdenĀ off road en opeens knijptĀ de gidsĀ inĀ zijn remmemĀ en roept: snake!! Holy moly šŸ˜²šŸ™‰! Op 2m naast me (echt hoor!) kijkt een cobra van 1,5m mij in de ogen šŸ˜. En dan gaat alles zo snel in je hoofd en beslis je op adrenaline: ik remde dus stond in eerste instantie op 3m stil van de prachtige slang, dat moet gezegd, met zijn brede kop omhoog in de aanvalsstand. Staart naar mij gericht, kop naarĀ bosjes, maar gedraaid naar mij toe. Achteruit? Nee, want gids is aan de andere kant. Dus vooruit! Ā Vol gas op 2m afstand er langs en maar bidden datĀ hij niet toeslaat! Maar de gids stond 8m verderop stil, dus ik moest wel weer vol in de rem. Maar de slang niet achter me aan, dus in veilige haven šŸ˜…. De gids was een beetje in paniek, want hij was nog nooit een cobra in het wild tegengekomen en schrok er van. Hij verontschuldigde zich voor zijn stress. Maar ik zei: jij bent ook maar een mens šŸ˜Š.

Ik besefte me dat het anders af had kunnen lopen, want een kleine beet kan al dodelijk zijn, en boven de 35 graden vallen ze sneller aan (gelukkig was het vandaag 34 graden šŸ˜œšŸ˜‚)Ā maar ik heb de rest van de rit een aantal momenten met een big smile op mn gezicht rondgereden als ik weer aanĀ die cobra dacht. Want wat een speciaal en bijzonder moment toch weer! šŸ˜ En ondertussen ook genoten van de rest van de route. Enige minpunt: maar 40% off road en dat is juist het leukste. Maar voor de eerste keer hebĀ ik het er goed van afgebracht! šŸ’Ŗ. Na bijna 2 uurĀ zat het er helaas alweer op en werd ik weer teruggebracht. Even douchen en lunchen en toen kreeg ik een appje van Ben. Ze was 2,5 uur vrij tussen 2 gidsactiviteiten dus ik ben in een red truck (een songtaew) gestapt en we hebben gezellig wat gedronken. We appen zowat de hele dag door šŸ™Š. Alsof we elkaar al weken kennen ipv 2 dagen šŸ˜Š. Maar geen zorgen familie en vrienden šŸ˜‰, gewoon vriendschappelijk en we hebben veel gemeen (al zal ik niet ontkennen dat ik haar een fijne verschijning vind šŸ˜†). En buiten dat: eenĀ Tomboy in Thailand zal nooit en te nimmer voor eenĀ andere Tomboy vallen en zij vind mij eenĀ tomboy šŸ˜Š. Dus hartstikke veilig gezelschap šŸ˜‚. Maar hier zit het anders in elkaar dan inĀ Europa...

Overigens krijg ik maar geen genoeg van Chiang Mai en blijf ik hier nog tot 2 aug. Het voelt verbazingwekkend goed om hier langere tijd mijn thuishaven te hebben, ook al verhuis ik steeds een paar 100m šŸ™Š. Het helpt ook dat ik besloten heb nog een keer terug te gaan naar Noord Thailand buiten de regentijd... Wilde aanvankelijk 1 aug naar Chiang Rai vertrekken, maar aangezien de familie van Ben in Chiang Rai woont en ze hunĀ maar 2x per jaar ziet omdat het 4 uur rijden is en teveel geld kost en ze bijna elke dag werkt, heb ik haar de optie gegeven om mij, tegen betaling (ook voor haar terugweg), naar Chiang Rai te brengen zodat ze haar familie kan zien. DatĀ wilde ze wel graag, maar kon pas vanaf 2 aug. Dus dat gaan we doen!

Fotoā€™s

1. Dita:
    29 juli 2019
    Valt me wel een beetje tegen dat je geen fotootje van de cobra hebt gemaakt hoor! šŸ˜œ
  2. Elise:
    30 juli 2019
    šŸ˜ Valt mij tegen dat mn gids die cobra niet gefilmd heeft!! šŸ˜„ Of misschien heb ik dat filmpje niet gekregen omdat hij een angstkreet slaakte šŸ˜œ
  3. Ma:
    31 juli 2019
    Ja idd hij was steeds aan het filmen en dat niet. Maar het zal je maar gebeuren dat hij toehapt brrrrr.