Snorkeltour rondom eiland Koh Rok

5 maart 2019 - Koh Lanta, Thailand

Vandaag vroeg de wekker. Om 8.30 uur word ik opgehaald voor een snorkeltour. Eerst met een taxi en daarna met een speedboot, want dat is de enige boot die voor de snorkeltours hier gebruikt wordt. Als dat maar goed gaat met de maaginhoud! We worden afgezet op het dichtstbijzijnde strand en daar komt de speedboot al aangevaren. Wat is het toch altijd goed geregeld hier in Thailand! Zelfs het boeken van een tour wordt voor je geregeld. De zee is hier superkalm, dus hopelijk geen zeeziekte...We maken nog 2 stops en dan gaan we met een man of 25 op weg naar Koh Rok. Na de stops ong. 40 min varen.

Uiteindelijk word de zee iets wilder, maar we maken geen grote klappen op het water, dus so far so good. Er schieten zomaar weer tranen in m'n ogen. Soms overvalt het me dat ik het zo naar m'n zin heb! Lang leve de zonnebril...Eerst worden de spullen voor de lunch afgeleverd op het eiland waar we later zullen gaan lunchen. Op een superheldere zee en een hagelwit strand. Kunnen ze het alvast voorbereiden. En 10 minuten verderop is de eerste snorkelplaats. We zijn als eerste boot, maar dat gaat veranderen...We mogen 40 minuten het water in. Heerlijk zen in de onderwaterwereld. Ik heb de action cam mee maar het zal mij benieuwen wat voor een kwaliteit het opbrengt. Ik zie wel 100 verschillende vissoorten voorbijkomen. Groot en klein. En met heel veel kleurtjes. Ik heb duidelijk 1 favoriet. 1 van de grotere soorten met de felle kleuren blauw, roze en groen. Ik kan ook zeker genieten van het koraal, al denk ik dat er veel mooier koraal moet zijn ergens anders op de wereld. Niet veel afwisseling in kleur, wel in vormen.

Het was tijd om weer aan boord te gaan . Nu zie ik opeens nog zeker 8 speedboten naast ons liggen en het water lag helemaal vol met snorkelaars! Haha. Gelukkig zaten wij aan de buitenkant en hebben wij nog kunnen bewegen zonder elkaar te schoppen...We krijgen zelfs allemaal een handdoek van de organisatie! Netjes hoor. We varen weer verder, maar niet voor lang. En we duiken weer het water in voor nog eens 30 minuten snorkelen. Hetzelfde onderwaterbeeld als eerder. Alleen zie ik hier nu ook koraal met een hele mooie blauwe kleur en grote zeekomkommers in beweging (die liggen meestal gewoon doodstil).

Tijd voor de lunch. Overal staan lange tafels, voor elke boot een eigen tafel. Te erg eigenlijk hoeveel toeristen hier gedropt worden op zo'n dag! Haha. Alles stond klaar dus we konden meteen aanvallen. Witte rijst met bloemkool, broccoli, peen en erwten en kipkluifjes. En nog fruit na. Het was heerlijk. En drinken werd ook gedurende de dag geregeld. En we komen nooit tekort op zo'n tour. Na het eten hadden we nog een kleine 2 uur om te relaxen, zwemmen en/of snorkelen. Snorkelen dus...Maar na een uur bedacht ik me wel: nu nog even uitrusten, want het kost wel veel energie. Dus nog even op een boomstam gezeten, lekker observeren. En krabbetjes met schelp op de rug bekijken die her en der over het strand liepen.

Om 13.30 uur weer verzamelen. Elke groep werd netjes in een rij opgesteld. Hihi, ik voelde me weer even alsof ik weer op de basisschool zat en we netjes in een rijtje op weg gingen naar de gymzaal. En toen de pier op, die bestaat uit plastic drijvers. Au au au au!!! Ik, en vele anderen, waren met blote voeten aangekomen. Maar nu was de pier zo ontzettend heet geworden! Het was niet te doen. Gelukkig had ik een paar reddingsvesten vast dus na elke 10 tot 15 meter gooide ik er 1 op de grond en ging erop staan. Voetjes even in het water hangen en op naar de volgende paar meters. Daar hadden ze wel even voor mogen waarschuwen...En omdat het een drijvende pier is, ligt ie natuurlijk ook niet stil in het water, dus tijdens het rennen ook nog je evenwicht houden. Maar ik heb de oversteek van zo'n 80m gemaakt en lijk geen blaren onder mijn voeten te hebben. Maar branden doen ze wel...

We varen een stukje en springen voor de laatste keer voor 30 min in het water. Dezelfde gezichten onder water dus niet veel bijzonders meer over te melden. En we varen weer terug naar Koh Lanta, waar we weer gedropt worden aan het strand en de taxi alweer klaar staat. Om 15.45 uur ben ik weer terug. totaal geen misselijk gevoel gehad vandaag en daar ben ik blij mee! Ik heb een leuke dag gehad, maar kan jullie niet in beeld mee laten genieten van de onderwaterwereld. Ik krijg het niet voor elkaar om de filmpjes van de action cam op de juiste manier te bewerken en up te loaden in het blog. Het kan vast, maar ben er al een uur zoet mee geweest en ben er klaar mee! Haha. En ook de slechte kwaliteit frustreert me. Want het is zeker niet het beeld wat ik in werkelijkheid heb gezien...Dus jullie moeten het doen met je eigen fantasie vandaag...En wederom zonder smileys...

1. Arie:
    5 maart 2019
    Ziet er allemaal weer prachtig uit Elise.
  2. Tine:
    5 maart 2019
    Ik kan me verbeelding goed laten spreken over wat je ziet onder water en ik denk dat dat toch wel heel bijzonder is geniet er van