Weer een dag vol mooie ontmoetingen

4 maart 2019 - Koh Lanta, Thailand

(Vandaag geen smileys, want daardoor functioneert het schrijven van het blog niet goed vandaag) Ik moet eerst even iets rechtzetten. Red had mij natuurlijk weer eens in de maling genomen. Die kip, die eigenlijk een haan is, was niet voor op mijn bord. Het nieuwe verhaal was wel erg ongeloofwaardig: de haan heeft hij gekocht om wedstrijdje 'wie-kan-het-mooiste-zingen' mee te doen. Hij liet een filmpje zien op YouTube en het bestaat echt! Alle hanen op een stokje en schreeuwen maar! Hahaha.

Ik ben vanmorgen rustig opgestart. Om 12 uur stapte ik op de scooter. Ik ben naar een plek gereden vanwaar er een wandelpad door de jungle naar een kleine grot en waterval gaat. Ik weet al dat er weinig water naar beneden valt, maar het pad schijnt de moeite waard te zijn, dus daar doe ik het voor. Tijdens het wandelen sta ik weer eens helemaal aan. Het goed scannen van de omgeving vanwege slangen en de minder gevaarlijke dieren. De hele bodem ligt vol met droge bladeren dus er ritselt steeds van alles. Dat is wel een voordeel, want dat is steeds een waarschuwing...Maar ik loop niet gespannen gelukkig! Alleen wel op mijn hoede...

Het pad volgt een rivierbedding, waar nog wel water in staat. Ik kom aan bij een kleine grot. Wat me meteen opvalt: wat doen die 3 verticale wortels daar in het midden van de grot? Er blijkt een hele grote boom bovenop de grot te staan en daarvan groeien er wortels door het gesteente naar beneden. Bijzonder. Ik kan altijd genieten van dit soort dingen. Bij het volgen van de wortels omhoog zie ik opeens ook een 10-tal vleermuizen hangen. Schattig klein dit keer.

Ik vervolg het pad verder. En dan valt mijn oog op een vliegende draak hagedis. Mooi beestje met een hele lange staart. Het is een heerlijk smal slingerend pad, omhoog en omlaag. Zo nu en dan hink-stap-sprong over de lianen die kriskras en gedraaid over het pad gaan. Dan hoor ik een watervalletje. Er valt zowaar nog wat naar beneden. Ik heb even verkoeling opgezocht en 10 minuutjes de benen rust gegeven.

Nu weer dezelfde weg terug. Althans, ik zie mensen uit de rivierbedding komen dus ik dacht die ga ik ook volgen en zie dan wel waar ik op uit kom. Heen en terug dezelfde weg is nooit zo leuk namelijk...Zo nu en dan via stapstenen het water oversteken maar de voetjes bleven droog. Opeens hoor ik toch een kabaal boven me en er valt van alles naar beneden. Het bleek een groep apen, denk wel 12 ofzo. Ze sprongen van tak naar tak dus die zwiepten heen en weer. Er kwamen 3 Russen aangelopen dus ik waarschuwde voor vallende takken. Waarop zij zeiden: "a few meters back there's a nice snake". Die moest ik zien natuurlijk! Het was even zoeken en ja hoor, daar kronkelt wat! De eerste die ik in beweging zie. Op zo'n 2m afstand. Daar was ik dus net waarschijnlijk vlak langs gelopen?! We hielden elkaar goed in de gaten. Hij was rood/bruin/geel, zo'n 1,5m lang. Maar geen gids die me kon vertellen welke soort het was en gevaarlijk ja of nee. Zo blij als een kind!

Na dik 2 uur kom ik voldaan terug bij de scooter. Even lunchen bij de reggae bar en door naar uit uiterste zuiden. Daar is het NP van het eiland. Ik loop naar de vuurtoren voor een heerlijk uitzicht! Die zee ziet er uitnodigend uit, dus daar ga ik maar eens induiken. Ik loop het strand op en wat zie ik daar sneaky in een hoekje zitten? Een aap die blijkbaar een zak chips in de tas van een zwemmende toerist had gevonden! Hij zat heerlijk te smikkelen. Hahaha. De tas wagenwijd open...

Ik koel even af in het water en ga m'n wandelschoenen aantrekken. Er loopt een nature trail door het park van 1,7km. Het pad is aangelegd met tegels. Hopelijk niet de hele route? Niks natuurlijke aan vind ik altijd...En weer die verdraaid hoge traptreden! Poeh, wat verzuren de beentjes weer lekker. Gewoon rustig aan doen. Eerst met mooie uitzichten op het strand, daarna dieper de jungle in. Ik zag een grote hagedis, mooi goudkleurig op z'n rug. En de tegels bleven...ik doe het er maar mee. Weinig geritsel verder. Totdat ik bijna bij het einde van het pad was. De 1 na de andere eekhoorn zag ik wegrennen.

Het pad komt uit op de asfaltweg bij de ingang van het park. Zo'n 200m moest ik deze steile weg naar beneden afdalen. Beneden aangekomen, bij de parkeerplaats, was er een apenfamilie. De kleintjes waren acrobatisch aan het doen. En 1tje gekke bewegingen maken op een oranje pilon. Haha. Ik loop naar mijn scooter en merk dat ik gevolgd word door een manke aap. Hij springt op een scooter en grist 2 drinkflesjes naar zich toe. Dop eraf draaien en laatste druppels oplikken. Van de ene naar de andere scooters waarbij hij zelfs controleert of de zitting misschien omhoog kan!

Ik cross in ongeveer 40 minuten naar m'n bungalow. Ook dat is heerlijk om te doen. Wat apen op de weg, maar ik werd niet besprongen. En bij strandjes apen in de vuilnisbakken. Opeens zie ik een varaan van bijna een meter lang over de weg mijn kant op lopen. Wat een machtig mooi gezicht! Hij loopt helaas de struiken in. Ik zet de scooter aan de kant en probeer hem te filmen. Gelukkig kwam hij weer tevoorschijn, maar voor het mooie niet lang genoeg. Maar wow, wat een mooi beest! Het was weer een mooie dag vandaag...Morgen weer een snorkeltour doen.

1. Anneke T.:
    4 maart 2019