Snorkelend op zoek naar de Reuzenmanta's

20 augustus 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Vandaag is het dan zover. Ik mag hopen op een ontmoeting met wonderschone elegante vissen die tot de verbeelding spreken en ik tot nu toe alleen in documentaires heb mogen bewonderen. Om half 11 vertrek ik samen met Jingga op de scooter richting haven. Daar halen we snorkeluitrusting op en dan stappen we op de boot. Voorzichtig tussen het koraal door, waar een zeeschildpad even boven kwam kijken maar te snel weer de diepte in zwom, en dan vol gas de zee op. De wilde zee! 😬 Die steeds wilder en wilder werd...Zo, dat zijn rake klappen 😄. Alleen dit is al een avontuur op zich 😂. 1x wilde ik ff iets uit mijn tas pakken dus lette niet op. Ik vloog zo de lucht in!🙊 Maar kwam weer op m'n gat terecht gelukkig 😊. Eenmaal de hoek om, werd het water wat rustiger.

Het is lekker druk op het water. Ze verdienen hier goed aan de zee! We varen wat baaitjes voorbij en dan neemt de schipper gas terug en mag ik te water, tussen alle andere gelukszoekers 😄. De GOPRO mee die ik voor een paar centen gehuurd heb. Jingga is wel mee, maar ik ga gewoon zelf filmen. Regie zelf in handen nemen...😉. en hij stond ook nog niet te popelen 🙊. Ik ben me nog klaar aan het maken en daar zwemt al een Manta voorbij! Spanning ook meteen weg voor jullie 😂. Ik ga dus écht zwemmen met reuzenmanta's!! Eenmaal met mijn hoofd in het water, zie ik hem niet meer, maar dat duurt niet lang! Ufff, wat een geweldigheid! Zo bijzonder 😍. Van genieten van beelden op de beeldbuis naar zelf naast ze in het water mogen liggen. Met de mond open zwemmen ze recht op me af, maken salto's in slow motion 😊 en zo nu en dan net een meter onder mij door. Ik kan er nog heel veel superlatieven uitgooien, maar ik zou zeggen: bewonder mijn ervaring in het filmpje 🤗. Die ik zelf al meerdere keren heb bekeken🙈, steeds weer met tranen in de ogen...

De volgorde in het filmpje klopt niet, maar wilde niet eerst met het hoogtepunt beginnen en dan nog minder bijzondere beelden van 2 andere snorkelstekkies...Dus bouw de spanning lekker op 😉. Ik heb ong. 1,5 uur in zee gelegen en het schouwspel mogen bewonderen. En boos geworden op 1 man, want die mongool raakte een manta aan en die manta schrok zich rot, en z'n zus achter hem ook 😬. Alles voor de plaatjes! 😡 Jingga vertelde me dat de groepsboten maar een half uur daar in het water liggen en dan door naar de volgende spot. En dat is nu precies de reden waarom ik er meer geld voor over had! 🤗 €60 voor deze ervaring is het voor mij meer dan waard! Zelden kiezen mensen voor een privétour volgens Jingga, maar ik gun mezelf optimale ervaringen nu ik deze reis van mijn leven aan het maken ben...

Na de manta's zijn we naar een andere baai gevaren. Hij wist dat ik niet van de hele drukke plekken ben, dus de grote drukke baai bij Crystal Beach zijn we lekker voorbij gevaren. In een kleinere baai, die we ook zeker niet voor onszelf hadden, ben ik weer het water in gesprongen. Sterke stroming, dus hard werken, aangezien ik er voor gekozen had om geen zwemvinnen aan te doen. Of te groot of te smal, dus voor zonder gekozen...Maar wat een domper als je net met die majestueuze vissen hebt gezwommen 😂. Heb een kwartier rondgezwommen en toen weer in de boot geklommen. Daarna weer terug, over een stuk rustigere zee inmiddels...Gelukkig maar, want op de heenweg moest het niet veel langer duren, want anders had ik de manta's ook nog kunnen voeren 😜. Voordat we de haven in varen, mag ik nog 1x het water in bij een boot die daar in zee ligt. Daar zwemmen grote vissen, maatje tonijn. Maar ben de naam alweer vergeten. Was een leuk plaatje met die raampjes onder water. Deze boot wordt gebruikt om de onderwaterwereld al varend te kunnen bekijken. Ook zwommen er 100duizenden zo niet miljoenen kleine krilvisjes om me heen.

Nu dan echt weer terug de haven in. Spullen terug brengen, wat drinken kopen, de schone was onderweg oppikken, het zoute water afspoelen en als de wiedeweerga de GOPRO beelden bewonderen! Het resultaat kunnen jullie nu bekijken! En dat was het dan op Nusa Penida. Wat een geweldige tijd heb ik hier gehad! Morgen 10 tot 15 minuten met de boot overvaren naar het kleinere Nusa Lembongan en daar een beetje chillen met die billen. Dat wordt alweer de afsluiting van Bali!

1. Hanneke:
    20 augustus 2019
    Super mooi. Zijn deze niet gevaarlijk dan. Steken ze niet met die pin achteraan hun lijf?
  2. Sylvia Souverijn:
    Te gaaf !
  3. Elise:
    20 augustus 2019
    Nee ze zijn niet gevaarlijk Han. De pijlstaartrog is giftig, deze niet
  4. Dita:
    20 augustus 2019
    Prachtig! 😍 Hoe groot zijn die beesten E? Ik kan me er niet zo goed een voorstelling van maken.
  5. Elise:
    20 augustus 2019
    Ik gok deze 3,5 tot 4,5 meter spanwijdte. Ze kunnen tot wel 9m breed groeien en wel 3000kg wegen! En met die flappen naast hun bek trechteren ze de plankton hun bek in
  6. Jopie Tempelaars:
    20 augustus 2019
    Wat prachtig je weet het goed te brengen dan die muziek erbij (kippenvel)Discovery is er niets bij.Groetjes en weer bedankt
  7. Arie:
    22 augustus 2019