Mooiste rit en een dagje lief geweest voor het lijf

19 augustus 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Vanmorgen de hoofdpijn nog ietwat op de achtergrond, maar ik wil wel weer heel graag de deur uit. Vandaag staat het verste punt van het eiland op het programma. Het belooft een mooie rit te worden, naar wederom uitzichten van kliffen op 2 stranden. Die zijn ook te bezoeken, maar weer met afdalingen. Maar ik heb m'n lijf beloofd dat ik lief ga zijn en daarom weinig zal laten werken. Eens zien of dat gaat lukken...

Ik rij naar mijn ontbijt en merk op dat ik m'n helm vergeten ben. 😬Eerst maar ff eten scoren, want ben vrij laat voor ontbijt en knor aardig. Daarna weer even terug en dan kan het volgende avontuur weer beginnen. Ik volg de kustlijn, waar het strand nog makkelijk te bereiken is. Maar steenachtig, dus niet druk bezocht. De weg gaat steeds meer stijgen, nog steeds de kustlijn volgend. Te druk op de weg op fotogenieke plekken om ff in de remmen te knijpen en plaatjes te schieten helaas...En dan rij ik tot mijn verbazing een nóg toeristischer gebied in met vele restaurantjes en accommodaties. Aha, hier ligt ook een pier! Aha, dat is als je de boot vanuit die andere plaats op Bali neemt. Ik ben eigenlijk blij dat ik zit waar ik zit. Gelukkig maar 😉.

Uiteindelijk verlaat ik de bewoonde wereld en rij steil het binnenland in. Kan ook niet anders, want die kliffen aan de andere kant van het eiland zijn ook weer hoog. De ene s-bocht naar de andere en het wordt heerlijk rustig 🤗. Mooi wegdek, dus lekker hangend door de bochten 🙊. Op en neer, zoals over het hele eiland, steiler dan we in Europa gewend zijn. Maar zoals altijd: als je iets wilt zien op dit eiland, dan zul je sowieso de laatste kms stuiterend je weg moeten vinden. Nu is dat zeker niet erg, al voel ik nu wel des te beter dat ik mijn armen gisteren gebruikt heb 😬. Ook als ik zeer steil naar beneden rij overigens, want dan moet ik hard in de remmen knijpen. En dan voel ik ook de pijn in de benen, omdat ik mijn schuivende lijf tegen moet houden 😄. Maar ik klaag niet hoor! Weer herinneringen aan een mooie dag 😜.

Ik parkeer de scooter na een uur en ontkom er niet aan dat ik even 100m moet lopen. Niet vlak...😅. Sorry lijf 🙊. Links van de klif Atuh Beach, rechts Diamond Beach. Links is zwembaar, rechts zelfde verhaal als gisteren. Maar wat een beauty weer die Diamond Beach! Beiden met een steile trap te bereiken. Nope...gaan we niet doen vandaag! 🤭 Ik geniet al drinkend ff van het uitzicht en beoordeel het Thousand Islands uitzichtpunt verderop. Mooie plaatjes op internet, maar nope...gaan we niet doen 😂. Ik heb iets beloofd 😊.

Ik stap weer op de scooter en ga op zoek naar het Teletubbie landschap. Weer heerlijk en rustig rijden over het dak van Penida, met links en rechts uitzicht op zee. En uiteraard, om bij Teletubbie Hill te komen moet ik weer over een bar slechte weg. Maar eigenlijk rij ik al in teletubbieland. Allemaal lieflijk ronde heuvels, niet moeilijk te bedenken het het aan die naam komt! En heerlijk rijden ook hier! Wetende dat dit de laatste dag is dat ik ga touren op dit eiland, geniet ik er nóg bewuster van. Even een weggetje in die ik eigenlijk niet moet hebben, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, en dat bleek meteen het fijnste stuk te zijn om te rijden 🤗. En zelfde weg weer terug, want wilde ook de vervolgweg niet missen.

Maar na 4 uur komt er dan toch een eind aan. Om 14.15 uur parkeer ik bij een restaurant dichtbij huis voor een lunch. Bewust een vroegertje, want daar ben ik even aan toe 😊. Ik ben erg actief geweest hier, maar dat was ook het plan. En ben zo blij dat ik van 3 naar 6 dagen ben gegaan! De 3 dagen die ik op Nusa Lembongan ga verblijven zullen bewust relaxter doorgebracht worden 🤗. Is het plan...😊. Maar eerst morgen nog een paar uur snorkelen, hopelijk tussen de mantaroggen en als het kan ook nog dolfijnen? Morgen weten we het 😉. Ik heb Jingga zover gekregen om mee te gaan als gids, zodat hij met zijn go pro opnames kan maken onder water 🤗. En een privé boot met een schipper om volledig vrij te zijn. Zo beleef ik het toch op z'n best! Uiteraard duurder, maar ga goed met budget (nog onder budget wat ik dacht nodig te hebben en heb ook nog een hoger maximum bepaald), dus waarom dan niet optimaal genieten?!

PS. Ik heb een filmpje geupload. Ritje mee op de scooter. Geen idee of het interessant is, maar zie maar...😊