Reisdag naar Blue Mountains en plandag

21 mei 2019 - Katoomba, Australië

Zo, ff 2 dagen de beentjes en de ogen vrijaf gegeven 😊. Voor het eerst denk een hele dag op de camping 🙊. Maar don't worry: ik luister goed naar m'n lijf en pak m'n rust wanneer nodig. Ja, nogmaals: deze manier van vakantie vieren kost óók energie 😊. Maar ik heb me nog nooit zo energiek gevoelt! Wat ook niet raar is als je doet waar je van houdt en volledig vrij bent...🤗.

Gisteren ben ik via een omweg in 135km naar de Blue Mountains gereden. Weg van de binnenstad en weg van het tolnetwerk rondom Sydney, aangezien dat niet gewoon betalen is aan een tolpoordje, maar online registreren en in het geval van een huurauto achteraf bellen met wegbeheerder om te betalen. Je kenteken wordt gelezen (en je moet goed opletten op een gele letter E op een verkeersbord 😬), en als je niet binnen 3 dagen betaalt krijg je een boete en administratiekosten betalen aan verhuurder. Ja in Australië maken ze het niet graag makkelijk voor je 😂. Je wordt in dit land echt opgevoed om zelfstandig en ondernemend te zijn, i.p.v. afhankelijk...Wat ook iets positiefs heeft! Maar heel anders dan in de watten gelegd worden in Azië 😉.

Ik ging bijna de mist in, want was ff vergeten dat maps.me de tolweg niet vermijdt en Google Maps wel. Dus nog snel de afrit gepakt, wat altijd kan voordat de tolweg begint, en overgestapt naar Google Maps. Ik kwam zonder al te veel bezienswaardigheden aan bij de Blue Mountains. Ze hebben deze naam omdat de eucalyptusbomen hier zorgen voor een blauwe waas boven de bossen. Waar ik in de veronderstelling was dat ik in een overwegend natuurlijke omgeving ging rijden, bleef ik almaar in de bewoonde wereld, tot aan de camping.

Maar...ik zag wel glimpen van de Blue Mountains links en rechts en krijg al zin om ze lopend te verkennen. Dit schijnt 1 van de mooiste en meest geliefde NP's in Australië te zijn. En de lucht dan! Ik snapte er niks van: 13.45 uur en het leek wel een zonsondergang! De wolken werden zacht roze/oranje en de zon was fel oranje. Hoe dan?! 🤔 Een groot deel van de lucht voor me verkleurde, maar links en rechts daarvan was de lucht superblauw en de wolken wit. En de lucht kleurde steeds donkerder oranje. Het had me in de ban, want ik snapte er niks van, en ik zocht een plek met goed zicht op, zonder bebouwing of bomen. Ik dacht eerst: zorgt die blauwe waas daarvoor? Later dacht ik: misschien een bosbrand?? Maar dan verwacht ik een grijze lucht? Google weet alles en m'n neus buiten het raam begon rook te ruiken, dus ik zoeken op bosbrand BM. En ja hoor, geplande bosbranden. Toen de zon eenmaal achter het, naar dus bleek, rookgordijn weg was, werd de zon meteen wit/geel en toen ik eenmaal de brandhaard zag, zag ik witte rook uit de bossen opstijgen. Die vraagtekens in m'n hoofd ook weer opgelost 😉.

Om 15 uur kom ik aan op de camping en dat geeft me tijd om me te verdiepen in de mogelijke wandelingen hier. Ik denk dat ik hier 4 dagen blijf, omdat het hier een wandelwalhalla is. Het kriebelt al wel 😊. Des te meer zal het jullie ws verbazen dat ik de volgende ochtend níet ben gaan wandelen 😄. Ik was mezelf verloren aan een serie op youtube tot in de nacht en vanaf te vroeg in de ochtend 🙈. Dus ik dacht: weet je wat, ik blijf lekker hier en ga vanmiddag het vervolg van de route plannen. Had namelijk nog geen idee wat hierna te doen! Om half 12 zat ik aan het ontbijt 🙈😊.

Het plannen is voor mij een leuk onderdeel van de reis, maar in dit land echt gaan eitje en erg tijdrovend! Alleen al North South Wales heeft 350 (!) NP's en Natuurreservaten, dus succes met kiezen 🙉. En dat is niet het ergste: het gros is eigenlijk alleen te doen met 4WD (4 wheel drive voor de onwetenden en 4 wiel aangedreven voor de mensen die geen Engels kennen 😂) dus dat maakt de zoektocht nóg tijdrovender. En als de onverharde weg wél te doen is met mijn auto, dan mág ik het niet doen van de verhuurder...althans, eventuele schade is dan voor mijn rekening en geen verzekeringswerk. Dus ik doe max een paar km offroad en langer brand ik m'n vingers niet aan...

5 uur later heb ik dan eindelijk een route in elkaar gepuzzeld voor 9 dagen na deze plek 😅. Een mix tussen binnenland en kust. Maar eerst ga ik hier op verkenningstocht! Ik moet hier wel weer wat nachtelijke kou trotseren: 3 tot 7 graden de komende nachten. Aflopend, dus kan wennen 😉. Maar overdag overwegend zonnig en 18 graden dus ideaal wandelweer 👍. Oja, heb hier ff nagevraagd: behalve vogels hier geen wildlife 😅😂. Dat is dan weer het voordeel van de bewoonde wereld 😜.