Sydney

19 mei 2019 - Sydney, Australië

De wekker om 7 uur, zodat ik rond 9 uur de trein heb richting Sydney CBD (Central Business District), zoals ze dat noemen hier. Maar toen zag ik bij het uitzetten van de wekker 104 berichten in de familie app en toen dacht ik: oja, Songfestival!! Het laatste nummer was bezig 😄, maar ach, het spannendste moet nog komen! Nee dat was niet Madonna 😯🤨🙈. Na het ochtendritueel achter de wasbak, kon ik tijdens het ontbijt de uitslag zien. In de eerste helft van de jurystemmen had ik er geen vertrouwen in, maar het werd beter. Maar toen de televoting...Niet normaal hoe mijn hart tekeer ging tijdens de spannende puntenverdeling 🙉. Maar ik ben samen met m'n broertje en zusjes 🤗, die aan het vechten waren tegen de slaap 😄, toch mooi getuige geweest van een historisch moment! 🎉🎊 Slaap lekker, ik ga naar Sydney! 😄

Onderweg naar het station had ik zomaar een moment van een minuut of 2 dat ik er zin in kreeg 😂. Rond 10 uur zat ik in de trein, die idd uiteindelijk ondergronds gaat. Na 20min sta ik opeens tussen de hoge gebouwen in Sydney. Zoals altijd, behalve in Melbourne, heb ik even tijd nodig om te landen in zo'n grote stad 😬. Ik ben maar gewoon gaan lopen. Maar eerlijk gezegd: ik vond het allemaal niet zo wowie en fotogeniek, ook omdat er heel veel bouwsteigers, wegopbrekingen en opbouw van licht en geluidsinstallaties (ivm een komend festival) waren. Het hoogtepunt tot dan toe waren de grote witte ibissen die hier gewoon midden in de stad struinen naar etensresten. Pas toen ik bij de Harbour Bridge en het Operagebouw aankwam, 2,5 uur later (incl. lunch), ging ik me pas vermaken aangezien daar de skyline interessant werd 😊. Dat vind ik het leukste van een stad. De rest kan me doorgaands gestolen worden 😂. Ik heb nog even overwogen om de Harbour Bridge te beklimmen, maar na het zien van de prijs toch maar achterwege gelaten: 268 AUD (€165) 😲.

Vlakbij het Operagebouw heb ik een Ferry gepakt naar het Manly district, samen met nog 700 mensen 🙈. Duurde 30 minuten, met een mooi uitzicht op de stad. Manly ligt aan het strand. Maar helaas veranderde overwegend zonnig later op de dag naar overwegend bewolkt, dus het werd wat frisser. Ik heb nog niet zo'n druk strand gezien in Australië (of  Azië) 😄. Met net zoveel witte meeuwen als mensen. Maar nog steeds geen Katwijk 😉. Ik wilde met zonsondergang de ferry terug. Om 16.45 uur keek ik hoe laat de zon onder gaat: 17 uur! 🙈 Dus m'n kont opgelicht en met een rappe tred naar de Ferry. Om 17.15 uur gleden we door het water, maar de zonsondergang viel wat tegen. Al maakt m'n camera er wél iets mooi van 😄. Maar daarentegen kwamen we in het donker terug en dat leverde mooie plaatjes van een verlichte skyline op!

Nog even wat scoren bij de Mac, voor het eerst in 3,5 maand! 🤗 En daarna weer met de trein terug. Een ideale plek om te bloggen 😊. Maar wel 3x verhoogde hartslag, omdat, wanneer ik opkeek, ik bang was dat mijn haltes al voorbij waren 😅. Had ook een overstap...Nu nog 1,5km lopen. Lekker naar binnen gluren bij mensen om te zien hoe ze wonen. Maar niet heus...Alles zit potdicht. Ze houden hier blijkbaar niet van pottenkijkers (🙊). Ben niet zo gecharmeerd van het gros van de woonhuizen hier trouwens? Veel lelijke en saaie donkerbruine bakstenen.

Geen spijt van de dag, maar ik had het kunnen missen...Maar heb toch nog een paar mooie plaatjes kunnen schieten! 🤗Morgen op naar de Blue Mountains! Zin in!

1. Ma:
    19 mei 2019
    Zo daar hoeven we ook niet meer naar toe. En dat for free 😜😄
    Maar even serieus wel mooi om er geweest te zijn. Kan je afstrepen.
    Ben weer benieuwd naar morgen xxx
  2. Elise:
    19 mei 2019
    Ik had kijk-en luistergeld moeten vragen 😜
  3. Dita:
    20 mei 2019
    Ik was er al geweest, maar Sydney by night had ik ook nog niet gezien. Mooi!