Regenwoud Great Otway NP

28 april 2019 - Kennett River, Victoria, Australië

Vandaag gelukkig niet pas om half 10 wakker, want heb een actieve dag voor de boeg. Ik ga het regenwoud van Great Otway NP bezoeken. Deze camping ligt aan de rand van dat NP, maar niet het hele park bestaat uit regenwoud. Ik ben dol op de sfeer die het regenwoud heeft, dus heb er zin in!

Maar eerst de auto rijklaar maken. Dus de achtertent eraf en de luifel opruimen. En nog 1 vervelend klusje 😬. Zowel voor de reis als tijdens de reis heb ik m'n brein laten bedenken wat ik met de wc-zak moet doen. Op internet gaan de volgende opties rond: 1. een gat graven met een schep en dan begraven. Zak is afbreekbaar, maar het papier niet ❌ 2. Gewoon in vuilnisbak 😲❌ 3. In de lage struiken. Wederom, zak afbreekbaar, papier niet ❌. Dus wat nu? 🤔 Mijn brein heeft het volgende bedacht: een knoop in de zak, dan in de vuilniszak, zoek een takje met een scherpe punt, ga naar de wc, haal de de wc-zak uit de vuilniszak, maak met de tak gaten in de zak, laat em leeglopen in de wcpot, zak met overgebleven papier in vuilniszak, knoop erin en in de vuilnisbak. Opgeruimd staat netjes! 🤣

Ff na 10-en rij ik weg. Ik start op de Great Oceaan Road (GOR). En dan zegt maps.me dat ik naar rechts moet, dus ik luister braaf. Ik kom op een off road weg terecht. Niet te lang hoop ik, want mag eigenlijk niet met huurauto. De weg wordt slechter en krijgt geulen en stijgt steeds meer. Ik slip weg 🙈. Ik rij de bocht om en zie modder en nog diepere geulen. In de remmen, want dit gaat em niet worden! Niemand achter me? In z'n achteruit naar beneden, de geulen het liefst ontwijken 😉. En dat lukt 😅. En het was nog leuk ook 😂.

Terug naar de GOR en de volgende afslag ziet er beter uit! Weer zo'n gladde strakke bochtige rustige asfaltweg. Ik mis wel iemand naast me, die opnames kan maken van de omgeving 😏. Maar ook daarover was m'n brein al een paar dagen aan het nadenken. En opeens wist ik het💡: er zit een elastiek om het bestek. Als ik die nu eens gebruik om m'n telefoon aan de achterkant van m'n achteruitkijkspiegel te bevestigen? Zo gezegd zo gedaan😇. Moet ik wel voor lief nemen dat het raam weerspiegelt...en de sticker die mij vertelt dat ik links moet rijden 🙊.

Ik neem een afslag die niet bestemd is voor campers en bussen. Het is namelijk een smalle bochtige weg van zeker 15km, door het regenwoud 😍. Echt genieten! Maar ook opletten. Door die bochten heb ik niet echt goed zicht op wat er komen gaat en aangezien het nog wat aftasten is hoeveel ruimte ik links nodig heb, is het opperste concentratie. Maar dat was achteraf helemaal niet nodig...ik kreeg 0 tegenliggers 😄. Heb ik vóór de wel ff kunnen oefenen met op het randje rijden 😉.

Ik parkeer de auto en ga aan de wandel. Het miezert dus regenkleding maar meteen aan gedaan. Ik lees iets over steile trappen, dus ga nog even m'n wandelstokken halen 🙊. Ik begin eerst met dalen en al snel loop ik in een geweldig mooi regenwoud met super grote en hoge varens. Ik weet gewoon niet waar ik moet kijken, zo mooi vind ik het. Het wandelpad kronkelt door het bos, op en neer, en zo nu en dan over ijzeren verhoogde paden. Ik kom aan bij de Triple Falls. Er dendert nog zat water naar beneden, maar wat wil je in een regenwoud...En ik loop langs een oude stoomoven, die vroeger stoom maakte zodat ze de grote zaagmachines konden laten werken om de bomen in planken te zagen.

Ik heb nog nooit zo lang over een rondje van 1,8km gedaan geloof ik 😊. Nu eerst even een broodje smeren in de auto en dan nog vanaf dezelfde plek naar een andere waterval, de Little Aire Falls. 2,5km heen en terug, dus 5km...Deze route was niet toeristisch en meer verwilderd dan het rondje. Maar ik kon er ook zeker van genieten en ben maar 2 mensen tegengekomen. Daar hou ik van 😉. Nog net niet in galop terug, want voor het donker thuis zou fijn zijn. Dan kan ik de tent en luifel nog installeren met licht...

De terugweg kwam ik wel een paar auto's tegen op de smalle kronkelweg, maar ze waren op 1 hand (met zelfs nog een paar geamputeerde vingers 🤣) te tellen. En zonder kleerscheuren 😅. Het begint al schemerig te worden, maar dat zorgt wel voor een interessante lucht. Ik zet de auto even rechts van de weg en stap uit voor een foto. Ik rij weg en schrik me na 300m een hoedje 🙉. Ik rij rechts IPV links! 🙈😬😂. Maar gelukkig zijn de wegen hier erg rustig en is niemand er getuige van geweest 😅. Rond 18 uur rij ik weer m'n campingplekje op en zit er niks anders op dan in het bijna donker de auto klaar te maken voor het kamperen en daarna m'n prakkie klaar te maken. Het goede nieuws: de wind is gaan liggen en dat scheelt een hoop qua kou!

Morgen ga ik weer verplaatsen en kom interessante plekken tegen onderweg...Het filmpje? Weer met de postduif 😔