Een prachtige 1ste dag op Flores

27 augustus 2019 - Moni / Kelimutu, Indonesië

Wow, wat een dag! Maar ik vrees dat ik zo nu en dan weinig tijd zal hebben om een uitgebreid verhaal uit te typen. Zo ook vandaag...Dus ik zal vooral de foto's moeten laten 'spreken'.

Om 9 uur werd ik opgepikt. We zijn naar een vissersdorpje gereden met huisjes in zee op palen, door de bergen naar de kust, geluncht langs het strand, over een prachtige bergweg naar een bergstam boven in de bergen die de overledenen nog traditioneel in graftombes 'bewaren' (uitgehouwen vierkanten rots met open ruimte binnenin, met daar bovenop een platte steen), weer dezelfde bergweg naar beneden en langs de kust aan zuidkant naar een prachtig strand, Koca Beach, met 2 baaien iets drinken en kletsen met 2 Hollanders en door naar onze eindbestemming in Moni. We kwamen net in het donker aan om 18 uur. En echt pikkedonker want de electriciteit was uitgevallen in het dorp 🙈. Maar dat gebeurt vaker in Azië...

Accommodatie is duidelijk minder op dit eiland, maar hier moet het toerisme nog op gang komen, dus ze moeten hier nog een beetje leren wat de standaard is van die blanke wezens 😄. Maar de natuur is hier zoals verwacht prachtig en veel schoner en netter in de dorpen! Dat schijnt te komen omdat er veel buitenlandse missionarissen hier zijn gekomen in het verleden om de inwoners in les te geven in van alles en nog wat, dus ook op gebied van milieu. Het is hier voor 85% katholiek, die in het binnenland leven, en de rest vooral moslim en die wonen langs de kust. Gescheiden dus, al kunnen ze wel goed door 1 deur. Heel anders hier dan Bali! En het bevalt me vooralsnog prima! Al is eten en accommodatie hier wel ff een opgave...Harry weet me veel te vertellen en hij weet echt veel van NL! Zelfs de topografie weet hij. En uitdrukkingen en gezegdes. Heel knap!

Hier zullen jullie het mee meoten doen 😂, want nu ga ik snel slapen want om 4.50 gaat er weer een wekker! Op naar een vulkaan...En nog meer, dus weer een drukke maar ongetwijfeld boeiende dag!

1. Jopie Tempelaars:
    27 augustus 2019
    Wat een cultuurschok prachtig om mee te maken en weer super mooie natuur.