Kratermeren Kelimutu, bergdorpje, prachtige natuur en Blue Stone beach

28 augustus 2019 - Ende, Indonesië

Wat is Flores toch allemachtig prachtig! 😍 Nog mooier dan ik gedacht had, aangezien het alleen maar bergen zijn, en ook nog eens hele mooie bergen. En ik verbaas me over de goeie kwaliteit wegen die we door de bergen rijden! Net zo goed als in de Alpen. Ja, dit eiland is echt een pareltje! En veel minder rommelig en vervuild dan andere Aziatische delen die ik bezocht heb.

Om 6 uur zaten we al in de auto 😬, naar de kratermeren van de Kelimutu vulkaan . Maar dan deden we het al beter dan het gros van de toeristen die vóór de zonsopgang al naar het uitzichtpunt gaan 😉. Een heerlijke bergweg naar boven en dan een half uurtje verder lopen naar boven. Er zijn 3 meren. Ooit de ene wit, de ander blauw en nr 3 rood water! Nu 1 heel donker (niet op foto), 1 lichtblauw en de andere groen/blauw. Ong. eens in de 10 jaar verandert het groen/blauw in roze/rood. Alleen weten ze niet precies wat de oorzaak daarvan is. Het zijn giftige zwavelmeren, waar niets in kan leven en met een temp tussen de 50 en 70 graden. Het was echt supermooi! Zowel de meren als de rotsachtige omgeving eromheen. 😍

Ik ben naar 3 uitzichtpunten gelopen. Het was niet zo heel druk gelukkig 🤗. Er liepen wel veel brutale apen rond. Ik was een panoramafoto aan het maken en stond tegen een hekje aan geleund. Opeens voel ik iets op mijn tas springen 😬. Maar ik reageerde snel genoeg, dus de rits was nog niet open 😄. En ik ben de tas maar op mijn buik gaan dragen...Na 1,5 uur van de uitzichten genoten te hebben, zijn we weer naar de auto gelopen en terug naar onze accommodatie gereden. Nog even ontbijten en een uur op bed liggen, want ben deze reis nog niet zo moe geweest als de afgelopen 2 weken! 🙉 Ik vermoed omdat ik in Bali veel teveel mensen om me heen heb gehad! 😬 Heb Harry ook wel voorzichtig verteld, dat ik niet de hele dag door kan kletsen 🙊.

Om half 12 verlaten we Moni en we rijden weer via de enige hoofdweg van oost naar west door de bergen en langs mooie rijstvelden. En dan rijden we via een smallere bergweg weer naar een traditioneel dorp van de Liu stam, dezelfde stam als gisteren, alleen een ander dorp. Wederom mooi gelegen boven in de bergen met traditionele huizen. Het stamhoofd geeft een rondleiding door het dorpje. Ook hier stenen graftombes, maar dit keer met leistenen. Ik hoorde muziek uit een hut komen. Ik wilde daar graag kijken, maar het stamhoofd hield me tegen. Harry legde mij uit dat de traditie is dat ongetrouwde vrouwen en toeristen niet in de hut mogen kijken, omdat daar een kist staat die de botten bevatten van een vroegere krijger van de stam. Een verdere verklaring heeft Harry nooit los kunnen wrikken bij deze stam...

Ik werd wel een beetje verdrietig van hoe ze vrouwen hier behandelen. Vrouwen doen al het zware sjouwwerk, zoals boomstammen en haardhout een paar km over de weg op hun hoofd tillen en jet huishouden en de mannen lekker luieren, kletsen en drinken. En kindjes verwekken, want daar hebben ze er genoeg van 😬. En als een vrouw trouwt, mag ze nooit communiceren met haar schoonfamilie 🤔😲😪. Verschrikkelijk hoe ze hier de vrouwen behandelen! Maar ja...wat doe je eraan 😔. Dat is overigens niet zo in het katholieke en moslimdeel van Flores! Maar ik vond het wel heel erg bijzonder en speciaal om daar een rondleiding te krijgen, zeker omdat hier zeer weinig toeristen komen. Alleen met privé gids kom je in zulke dorpjes. Ik kan nog heel veel meer vertellen, maar dan ben ik over 2 uur nóg niet klaar 😬.

We rijden de berg weer af en via de hoofdweg door naar de stad Ende. Daar kopen we een nieuwe voorraad diarree pilletjes 🤭 en pilletjes tegen zeeziekte. Die heb ik later deze reis hard nodig namelijk 🙉. En aangezien we ook wel wat fotostops hebben, lopen we 1,5 uur achter op schema. We wilden doorrijden tot een andere plaats, 4 uur verderop, zodat we morgen een rustdag hadden. Maar dan moeten we in het donker rijden en wordt het wel een hele lange dag. Dus we kiezen ervoor om nog een uur door te rijden naar Blue Stone Beach en daar een hutje te huren. En dan morgen pas rond 12 uur alsnog naar die andere plaats rijden, maar wel een vrije ochtend 🤗. We rijden 30km langs de kust en pakken nog een uitzichtpunt mee. Prachtige groene grasheuvels, met de zee en omliggende bergen als decor. Echt genieten van al die verschillende kleuren en vormen!

We komen om 17 uur aan op onze eindbestemming. Een zwart strand met vulkanisch zand en verschillende kleuren stenen. Niet voor niets de naam blue stone beach, al vind ik de stenen vooral groenkleurig 😊. Er staan 4 hutjes langs het strand. Met een goed matras gelukkig, maar verder primitief en een koude douche 🙈. Maar alles went...Lekker visje op de grill, chillen met een mocktail en luisteren naar het klappen van de golven en samen kletsen. Ja, dit was wederom een zeer geslaagde dag! Maar of ik vannacht lekker slaap met die klappende golven en rollende stenen??? 🙈

1. Dien:
    28 augustus 2019
    Bijzonder zeg! Die meren! Lijkt oostenrijk wel.. alleen dan net iets anders 😂🙈 geniet nog van je verdere avonturen!