Postojna Cave en Kasteel Predjama

23 juni 2023 - Postojna, Slovenië

Ja het is echt waar...we werden beiden wakker zonder spierpijn!! 🤜🤛 Bijzonder...Wel weer van de wekker, al heeft Diana er een handje van om half 6 te plassen en daarna niet meer te kunnen slapen. E sluipt 2x per nacht de camping over 😏. Samen met een vos, die langs de vuilniszakken gaat 😆. Die van ons op 1 nacht ook aan stukken gereten, dus wordt nu elke avond in de tent gezet.

We rijden vandaag in dik 1,5 uur naar Postojna (wat mooi is komt van ver 😉), waar we een bijzondere grot gaan bezoeken. De grot is 24km lang en de op een na grootste druipsteengrot ter wereld. Gelukkig hebben we ergens gelezen dat het 8 tot 10 gr is binnen, dus extra kleding mee. Heeft niet iedereen gedaan!! Haha. Sorry, ik mag ze niet uitlachen...

Het bijzondere is dat we het eerste deel per trein gaan afleggen. Een open treintje. We stappen in en E voelt natte oogjes komen. Huh, emotie? Eindelijk! En toen werd het nóg emotioneler, want ze voelt iets 😊. E houdt gewoon van grotten. We rijden weg en te midden van de stalagtieten en stalagmieten. Mooie grote zalen en korte tunneltjes. Niet je armen omhoog zoals in een attractie, want dan schuur je langs het plafond...Maar blij met trui en jas!

Na 10min stappen we uit en gaan we onder begeleiding van een gids lopend verder. Blijft een wondere wereld onder de grond en is heel lastig over te brengen op beeld. Maar wij hebben het op ons netvlies staan! Na een dik uur weer dezelfde weg terug met de trein.

Even ons lunchpakketje soldaat maken, in de hitte 🥵 (aardige klap die 29gr na 10gr) en op naar Kasteelburcht Predjama, op 10 min rijden. Dit is de grootste kasteelgrot van de wereld. Het kasteel is in de opening van een berg gebouwd. Knap! We mochten op eigen houtje het kasteel verkennen. Met audio kastje, maar dat hielden we op 3 plekken vol en toen lieten we dat los...Gewoon de ogen de kost geven en that's it. 1 weetje zijn we te weten gekomen: de gevaarlijkste plek van het kasteel. De WC!! Soldaat Erasmus zat z'n behoefte te doen en toen viel een stenen kogel naar binnen. Hij kon het niet meer navertellen...

Terug naar 'huis', op naar het voorspelde natte weer...Maar eerst een uur in de file 😔. Oja, het wordt al grijs. En een flinke bui met dikke druppels. Ramen ook weer schoon! En een temperaruurdrop van 29 naar 16 in 2 uur tijd 😮. We wisten dat dit weer ons te wachten stond en koken met nattigheid is verre van fijn. Dus we gaan Pizza eten...in Italië, omdat het kan 🤗. En een wens van Diana...Het is maar een half uur rijden.

Bij terugkomst op de camping blijkt het ook al nat te zijn. Ff inspectie: grote tent droog van binnen. Spullen in de voortent van Diana zijn nat geworden 😬. Weten we dat ook weer voor een volgende keer...