Martuljek waterval(len)

24 juni 2023 - Gozd Martuljek, Slovenië

Vandaag hebben we de auto niet nodig om te wandelen. We kunnen lopend naar de route van de Martuljek watervallen. 7,7km en 715m stijgen. Wordt dus steeds meer 🤗. En het is zowaar maar 22gr en bewolkt, dus een keer niet smeren. Het begin is nog vals plat. Moet niet te lang duren, want dan gaat het stijgingspercentage later alleen maar toenemen 😅. We komen bij brede korte watervallen. Niet de hoofd watervallen overigens...

Daarna lopen we door een kloofje, maar dat had wel langer mogen duren. Houden we van. Na de kloof gaan we via een leuk smal bospad stijgen. Totdat we bij de 1ste waterval 2 traps waterval komen. Op naar de 2de waterval, maar zal wel technischer worden! Té technisch? 🤷 Vanaf nu gaat het steiler en steiler omhoog. Veel stenen en boomstronken op het pad. Rustig je volgende stap steeds voorbereiden. En soms ook stalen kabels als hulp.

We komen op het punt dat we even 20m steil af moeten dalen over rotsen. Met kabel. Stokken ff naar beneden gooien 😊. We komen op een brug uit en kijken naar boven. Een glimp van de 2de waterval én een glimp van het technische deel. Metalen stappen en kabels en sterk stijgend. We zien mensen omhoog gaan en E denkt: laten we het maar niet doen. Diana onervaren en ik niet meer zo tredzeker als vroeger. En steil naar boven is wel te doen, maar steil naar beneden is een aanslag op de kracht in je benen...Dus gewoon ff lunchen en de weg terug. Dus ook geen 2de waterval voor ons.

We gaan terug. Het eerste deel afdalen is hetzelfde stuk. En wijken dan af van de heenroute. Over de weg terug kunnen we verder kort zijn: breed stenig pad door het bos. Punt. Saai stuk was dat. Op de heenweg zei Diana nog dat deze wandeling bovenaan d'r lijstje staat, maar die is wel een paar plaatsen gezakt. Bij E op de laatste plaats...

Terug op de camping ff chillen en douchen. En dan boodschappen doen. Zo makkelijk is dat niet in een vreemd land hoor! 🙄 In het dichtstbijzijnde dorp is maar een kleine supermarkt. Diana heeft ideeën voor gerechten, maar nu nog vinden! E was het karretje aan het vullen, maar na 20min had Diana nog niks gevonden van wat ze nodig had. Vragen hielp ons ook niet verder. Diana heeft veel geduld, E niet 😬. En veel te druk in de winkel, dus E raakte overprikkeld. Was haar punt van bezorgdheid voordat we gingen. Zo weinig keus hier! Dus google maps gevraagd om ons te helpen. Een Spar 25min verderop. Nou doen dan maar! En die winkel bleek veel groter, dus dáár werden we blij van. We vonden wat we nodig hadden en zijn blij dat morgen de 2de week weer begint. Kunnen we de gerechten weer voor een 2de keer eten 🤣. Het wordt vandaag aardappels, wortels en varkenshaas.