Plannen en zonsopgang vanaf vulkaan Batur

14 augustus 2019 - Batur, Indonesië

De dag van gisteren bestond uit relaxen, dacht ik aanvankelijk...Maar dan tóch vanaf het ontbijt met de laptop erbij m'n verdere reis plannen. Maar wel omdat ik het wilde en niet omdat het moet, dus dat scheelt 😉. Planning Bali is 'klaar', dus ik ga me even verdiepen in Flores. Dit is voor mij het spannendste deel, aangezien Flores veel minder toeristisch is, dus minder ontwikkeld en minder info op Google. Maar de natuur moet daar fantastisch zijn, dus ik heb de gok genomen.

Veel mensen bereizen Flores met een privé chauffeur/gids. En aangezien ik het spannend vind alleen mijn weg te vinden, heb ik me er ook even in verdiept. Al vrij snel stuitte ik op Harry, een Indo die NL spreekt, geleerd door het werk met toeristen, een eigen website heeft (travelflores.com) en super positieve reviews. Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb hem gebeld! Kort dag, maar niet geschoten is altijd mis! Lang verhaal kort: hij gaat mij in 9 tot 11 dagen de mooiste plekjes van Flores laten zien! 🤗 Ja, het kan een risico zijn zolang met een vreemde man, maar mijn onderbuik vertelt me dat het goed is 😊. Flexibele planning. Hij pikt me op van het vliegveld en dan gaan we samen bekijken welke gebieden we gaan bezoeken. Prijs per dag ligt vast: €70. Incl benzine, hij en chauffeur (wat ik begreep?), hun eten en onderdak. Dus niet mijn eten en onderdak. Maar ik heb het er voor over! Ik schrok eerlijk gezegd niet van die prijs...Hij wilde wel proberen medereigers te charteren om de prijs te drukken, maar ik wilde graag vrijheid hebben. Ik voel aan alles dat Flores een onvergetelijke trip gaat worden! En geen stress (meer)...🤗 Maar eerst nog 1,5 week Bali!

Na een vroeg diner in een restaurant langs het meer, lopend door een armoedige buurt, lag ik om 19 uur al in bed, want de wekker gaat 2.20 uur! 😅 Echt níet mijn hobby, vandaar ook dat ik als fanatiek wandelaar pas op mijn 40ste een zonsopgang ga bekijken vanaf een berg 🙊. Gelukkig ben ik rond 19.30 uur al in slaap gevallen! Ik werd dan ook fris en fruitig wakker 😊. En om 3.30 uur staat m'n gids, Wattah, voor de deur. Privé, terwijl ik voor groep geboekt had, maar ben de enige. Ja dat geluk hè...dat kan niet op! 😂 Privé gids is normaal nl. dubbele prijs, maar ik betaalde voor groep 🤗. Ik krijg een zaklamp en water. Ben benieuwd! Moet de tocht omhoog op Maria biscuits doen 🙊. Op de top krijg ik pas ontbijt 🙉.

Heb nog nooit in het donker een berg op of af gelopen. Maar de zaklamp geeft veel licht, dus gaat prima. Slangen zijn actiever 's nachts, dus goed opletten 😬. Maar verwacht ze niet, want naar verwachting loop ik straks met een paar 100 anderen naar boven 🙈. Al snel komen we de eerste medebeklimmers tegen en er volgen er nog velen! 😄 Vrij snel stijgen, maar begon oké. Maar op de helft werd het erg steil door het bos en boven de boomgrens een grindpad zigzaggend de berg op. Regelmatig even stoppen om van het uitzicht te genieten. Welk uitzicht, in het donker? Nou, de lampjes beneden in de dorpjes 😜😅. Ja het was pittig! En erg grappig om achter je een rits van zaklampen te zien op de berg 🤭.

Na 2 uur kwamen we op de top aan. Erg winderig en aan de frisse kant. Voor Aziatische begrippen dan 😉. En een nat shirt 😬. Truitje en windjack aan en eerst even ontbijten in een hut. De zon gaat pas over een uur op dus alle tijd! Ik kreeg oa 2 gekookte eieren die in 25 min gekookt zijn in de stoom van de vulkaan! Bijzonder. Wat ik nog vergeet te vertellen: het was super bewolkt!! 🙉 Maar ook erg winderig, dus ik voelde dat het goed ging komen. Zeker met mijn geluk 😉. Er ging een gejuich op 😄, want de eerste kleur werd zichtbaar als het wolkendek af en toe even een gaatje liet. Dit keer was ik blij met al die mensen voor me, want het gaf een mooi effect aan de foto's. En eerlijk gezegd was ik heel blij met de mistflarden die voorbij zoefden. De flarden werden steeds minder dicht en grotere heldere gaten. Dus het kleurenpalet werd steeds mooier en het dikke wolkendek lager dan ons steeds zichtbaarder. Het was genieten! 😍 En weer een gejuich toen de rode bol zich uiteindelijk liet zien 😄. En door de mist voor de rode zon, kreeg je een hele mooie oranje gloed over de mist! Ja, dit was de vroege wekker en 2 uur klimmen meer dan waard!!

Ik wilde graag de rondwandeling rond de krater doen en dat gingen we ook doen. Nu nog super mistig, maar dat komt ongetwijfeld goed 😉. Sommige delen was een hele smalle richel, met aan beide kanten diepe afgrond. Én harde wind, dus koppie erbij! En waar zijn de mensen? Toedeloe! 😂 Genieten weer! En ja natuurlijk, we kregen steeds meer heldere stukken te zien, met uitzicht op het zwarte lava, beneden in de vallei, de steile richel naar beneden (die ik al 'skiënd' door het diepe losse grind naar beneden rende) en de berg voor ons, omhult met wolken. En uiteindelijk ook de krater. Ja, dit was op en top genieten! 😍 Nog wat apen gezien, die in een groep van 100 leven en dankbaar gebruik maken van de overgebleven ontbijtjes...

Na de krater weer de weg naar beneden. Deze vulkaan is in totaal al 26 keer uitgebarsten. Voor het laatst in 2000. Vulkaan Agung, waar we ook zicht op hadden, is sinds 2 jaar weer regelmatig aan het roken, dus spannende tijden voor omwonenden! Mensen binnen 10km van die vulkaan zijn al geadviseerd om hun huis te verlaten. Ooit was Batur 4000m hoog, nu nog maar 1700m!

Ik word voor de deur afgezet. Geen slangen! 😅 Eigenlijk nog zo fit als een hoentje 😊. Maar dat verandert vast snel 😬. Ik krijg nog een ontbijt en doe ff chillen. Maar wil toch ook nog ff met de scooter naar een uitzichtpunt rijden. 25 minuten rijden, maar wel avontuurlijk! 😄 Het eerste deel gaat nog, maar ik ben nog nooit zó steil een berg opgereden! 🙈 Op m'n stuur liggen en op hoop van zegen dat ik boven kom 😂. Nou heb ik wel een pittige scooter onder de kont, maar het ging net! 😅 En eenmaal boven een zandpad op. Uhm, tja, als anderen het kunnen waarom ik dan niet, is meestal mijn motto 😊. Ken je dat skiparcours over allemaal kleine korte heuveltjes? Nou dat 😂. Lekker hoor 🤗.

Ik rij iets te ver, maar een Indo wijst me de trap aan naar boven. Ik parkeer de scooter en die Indo stapt ook af en roept iemand in het dal. Dan weet ik al hoe laat het is! Er moet geld verdiend worden 🙄. Ik loop naar boven en het is een mooi uitzicht naar zee (totaal niet te zien op foto, dus maar achterwege gelaten. Het waren er al genoeg! 😬)en naar de bergen, het meer en de vulkanen. Ik ben daar alleen, maar gevolgd door de 2 Indo's. Eentje gaat me van alles vertellen, natuurlijk voor geld! Want hij eindigt met aub donatie 🙈. Maar goed, hij heeft van alles gefabriceerd met bamboe, zoals trap en platforms, dus vooruit!

Terug het zandpad af naar beneden. Gelukt! Nu de steile asfaltweg naar beneden 😅. Haha, ik lachte me rot op de scooter! 😂 Het was zo steil dat ik met m'n kont van het zadel weggleed! 🙈 Dus ik had mijn bovenbeenspieren nodig om mezelf tegen te houden 🤭. Belangrijker was dat de scooter niet ging glijden 😬. Eenmaal terug lekker in de tuin zitten en bloggen maar. En blijk weer een hoop te vertellen te hebben...🙊.

1. Ma:
    14 augustus 2019
    Prachtige foto’s. Je moet er wel veel voor over hebben. Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen met die gids. Het is wel stoer hoor. Hij heeft een goede naam hoogte houden Dus zal het wel goed zijn. Veel plezier nog xxx
  2. Dien:
    14 augustus 2019
    Hahahaa ik zie jou al zo gaan van die berg af 🤣 #plaatjesdenker
  3. 15 augustus 2019
    Mooie sfeervolle plaatjes E. Waar een beetje mist al niet goed voor is.