Mooie autorit naar kustplaats Riung

29 augustus 2019 - Riung, Indonesië

Na een koude douche 🙈 heb ik zowaar kunnen slapen vannacht met die herrie! 🤭 Continu geklap van de golven en het rollen van stenen, maar ik was moe genoeg...wel een paar keer wakker geworden, maar weer verder geslapen. En na een rustige start zijn we rond 11.15 uur weggereden. Op naar Riung, een kustplaats in het Noorden. Ondanks dat ik genoeg geslapen heb, voel ik me erg moe achter de ogen. Een teken dat ik oververmoeid ben...Ja dat kan dus óók als je aan het reizen bent en alleen maar mooie dingen meemaakt...😬. En opeens heel veel moet socializen 😅. Want Harry weet heel veel, dus praat ook heel veel 😬.

Het was weer een mooie rit, met de nodige fotostops. Van een groen berglandschap naar een droog en afgebrand (tbv landbouw) berglandschap. Ook erg mooi, met die verschillende kleuren en ruige bergruggen. Ja, het was weer genieten! En droge rijstvelden oo d evlakke stukken. Harry noemt het de savanne van Flores, maar dan zonder olifanten en giraffes 😊. In dit gebied mogen de geiten loslopen, maar dan wel met een bamboestok om de nek, zodat ze niet door de hekken van de tuinen kunnen lopen en dus die planten en bomen daar niet kaal kunnen vreten 🤭. In eerste instantie denk ik: wat zielig. Maar ik geloof dat ik liever dit om mijn nek zou willen hebben dan een koeienbel! 😂

We maken een stop, bij een mooie berg en daar wordt een klein koffietentje gebouwd door een paar mannen. En een blanke is hier super interessant, dus meteen gedag komen zeggen en een stoel aanbieden. 1 van hen kon goed Engels, dus we hebben daar even een half uurtje gekletst. En ondertussen worden er stiekem foto's van mij gemaakt door de andere mannen 😊. En dan weer door en na nog een fotostop met uitzicht op de 17 Islands, waar we morgen met een boot gaan varen, komen we rond 16 uur aan in Riung.

Even een Guesthouse regelen (Harry heeft 300.000 geregeld ipv 450.000 op Booking.com en gelukkig een stuk schoner dan de laatste 2 accommodaties!), eten (niet geluncht 😬!) en in de haven onderhandelen met de kapitein van de boot zijn we teruggegaan en was ik van plan om languit op bed te gaan relaxen. Maar ik kwam in gesprek met mijn buurman, die in z'n eentje Flores rondrijdt met een scooter, wat ook heel gaaf is! Hij wil ook morgen een boottocht doen, dus ik bood hem aan om met ons mee te gaan. Kon ik ook de kosten delen 😉. Dus met Harry overlegd en aangezien hij niet het telnr. heeft van die beste man, zijn we met z'n 3en nog even langs de schipper gereden om opnieuw te onderhandelen. Nu ieder 450.000 ipv ik alleen 700.000, incl lunch. Heb dus geld 'verdiend' vandaag door afdingen van Harry en delen van de boot 🤗.

Het is hier vrij normaal dat je alleen koud water hebt, zo ook hier. Maar gelukkig is het rond de 28 graden elke dag, dus zijn alleen de eerste paar seconden koud en is het daarna zelfs lekker verfrissend. Wat hier ook normaal is, en dat vind ik echt heel gek en zeer onfris: hier heb ik een zachte deken, waar iedereen onder ligt, dus geen hoes eromheen. En in de hut bij het strand had ik een dekbed, ook zonder hoes. Dus ook daar ligt iedereen onder! Bah bah bah! Maar GELUKKIG heb ik een lakenzak bij me 😅🤗. En een eigen kussenhoes, die ik hier ook wat vaker gebruik dan elders...Zo nu en dan echt even het verstand op nul 😬. Maar gelukkig is het een prachtig eiland en is het het allemaal waard! Ze hebben hier gewoon nog een paar jaartjes nodig om te leren wat de standaard is van die gekke toeristen...De reviews van accommodaties op Flores zijn ook beduidend lager dan in andere delen van Azië. Maar die reviews helpen goed om de standaard van guesthouses hier te verhogen in de toekomst 😉. Waar ik nu zit is een uitzondering want zij krijgen een 9,2! Heel fijn even in een schone kamer, ook al heeft het een koude douche...😅