Bounty eilanden 17 Islands Riung

30 augustus 2019 - Riung, Indonesië

Vandaag dus naar de 17 Islands. Met Ruben uit Zwitserland, de buurman met wie ik de kosten deel. We rijden met z'n 3en naar de haven en de schipper staat ons al op te wachten. Met 2 vers gevangen vissen voor de lunch 😊. We stappen op de boot en het hulpje van de schipper geeft een slinger in het bootruim en de motor begint luidruchtig te tuffen 😄. Het voordeel: elkaar verstaan wordt onmogelijk gemaakt, dus ouwehoeren ook. En dat kan me weleens goed uitkomen vandaag 😉. Ff lekker alles goed in me opnemen en 1 zijn met de natuur...

We varen eerst naar een eiland met een grote kolonie Flying Foxes. Je weet wel, die grootste vleermuizensoort in de wereld, waar ik in Australië ook al kennis mee heb gemaakt. Duizenden hingen er in de bomen in de mangrove. De motor ging uit en de schipper begon herrie te maken, zodat er een aantal opvlogen uit de boom. Een beetje discutabel 😬, maar ja...Ik schoot er toch maar plaatjes van 🙈. Toen ging Harry nog ff klappen en daarna werd de motor gestart en voeren langs de mangrove. Het zorgde ervoor dat er opeens een paar duizend opvlogen 🙉. Mooi voor de film, maar was wel een dubbel gevoel. Over film gesproken: ik film wel, maar heb geen tijd om te editen. Maar heb een manier gevonden om langere films te maken dan 5 min, dus ik ben van plan om op een later moment 1 langere film van Flores te maken. Maar dan moet ik wel het idee hebben dat ik er iets samenhangends van kan maken, dus wordt wellicht vervolgd...😊

Op naar de eerste snorkelstek. De motor gaat weer uit, een teken dat we in het water mogen springen. Aangezien ik onder water geen kwalitatief mooie opnames kan maken, heb ik besloten om er gewoon zonder camera van te genieten. Ik denk dat dit mijn mooiste snorkelspot tot nu toe was als het gaat om koraal! Veel verschillende soorten en kleuren. En veel grote zeesterren. Voornamelijk dezelfde vissen als elders in Azië én Australië, maar het blijft een kleurrijke bedoening onder water! 3 soorten Nemo's, 1 van mijn favorieten 🤗. En erg vredig zonder geluiden, behalve je ademhaling door de snorkel. Heerlijk rustgevend! En we zagen zelfs een rog zwemmen. Geen reuzenmanta weliswaar, maar toch leuk.

Een klein stukje verder worden we weer in zee gedropt en zwemmen we al snorkelend naar een strand. Een allemachtig prachtig bounty strand 😍. Op een privé eiland! Geen toerist te bekennen 👌. We hebben wel 3 boten zien varen met een groep Hollanders die met Djoser op reis zijn, maar die zijn uit het zicht. Dus super idyllisch hier! Terwijl ik plaatjes schiet en links en rechts het eilandje verken, gaat de schipper met z'n hulpje de lunch voorbereiden en Harry een tukkie doen. Die pakt echt elke mogelijkheid die hij heeft 😂. De lunch: 2 vissen op de grill, rijst, noodles, kroepoek en fruit. Ik vind het altijd wel een dingetje als ik een vissenkop zie 😬, maar de vis smaakte heerlijk. Buikje vol en weer de boot op.

We varen tegen het volgende eiland aan. De 3 Indo's gaan siësta houden, Ruben gaat eerst op het strand liggen uitbuiken en ik pak meteen de snorkel en ga lekker het water in. Ik dobber zeker 45 min in het water. Het fijne is dat de stroming hier helemaal niet sterk is. Daarna varen we nog naar een 3de eiland waar we ook weer vanaf de boot in het water springen. Au, ik land met m'n voeten op het scherpe koraal 🙉. Hier is het koraal weer heel anders. Grote stukken hetzelfde koraal, maar mooi en met heel veel vis. Ook meer grotere vissoorten.

En dan is het tijd om terug te varen en nog even volop genieten van de prachtige omgeving. Wat een verademing dat er nog plekken zijn in Azië waar je de mooie natuur níet hoeft te delen met een paar 100 anderen! 🤗 Maar het zal ongetwijfeld niet lang meer duren voordat dat ook in Flores verleden tijd zal zijn...Na 6 uur in het paradijs leggen we weer aan in de haven. Ik voel me als herboren en het was even heel erg fijn dat ik vooral kon genieten in stilte. Ook al maakte de motor veel herrie...😉. Ruben was ook graag op zichzelf, dus we zijn deels onze eigen weg gegaan en Harry probeerde wel boven de motor uit te komen, maar dat lukte hem niet 🤭. Dus heb een fijne reset gehad vandaag en heb goeie hoop dat ik me morgen minder moe voel! 🤞