Fantastische dag in Khao Sok NP

26 februari 2019 - Khao Sok, Thailand

Wat een geweldige dag heb ik vandaag gehad!! En nacht trouwens ook, want hoefde maar 1x het toilet op te zoeken...πŸ€—. Om 9 uur werd ik opgepikt door een minibusje. Een half uur te laat, maar dat mag de pret niet drukken. Busje kwam uiteindelijk vol met 12 man. Het was een dik uur rijden naar de opstapplaats van de longtailboat. Wat een heerlijke omgeving om doorheen te rijden 😍.Β

Aangekomen bij de pier was goed te zien hoe ontzettend toeristisch dit gebied is. De ene na de andere boot vertrok met zo'n 15 toeristen. Maar de omgeving maakt alles goed! We gaan eerst 1,5 uur met de boot het meer op. Natuurlijk gewoon weer met m'n kont op een houten bankje 😫. Ik heb ondertussen echt letterlijk een houten kont gekregen van het zitten hier in Thailand. Soms heb ik heimwee naar een heerlijke zachte bank πŸ˜„. Maar dat is dan ook het enige waar ik heimwee naar heb πŸ˜‰. Ik werd behoorlijk nat door het opspattende water. Maar met deze temperaturen is dat een aangename verkoeling. Des te dieper we het NP in varen, des te betoverender de omgeving wordt. Ik geniet met volle teugen!

Uiteindelijk komen we aan bij een plek met rafting houses, primitieve hutjes op een vlonder in het water, waar je ook de nacht zou kunnen doorbrengen. Daar leggen we aan en genieten we eerst van een lunch. Ik kreeg o.a. een hele vis voor m'n snufferd om met elkaar te delen. Zag er heel wat smakelijker uit dan de vis tijdens de snorkeltocht gelukkig πŸ˜… en hij was nog lekker ook. De helft van de groep zou daar blijven om te zwemmen, kajakken en relaxen. Ik ging met 5 andere jongens de hike van 5 km door de jungle doen, met als hoogtepunt een tocht door een donkere grot met veel water.

Aangezien we ook een aantal keer door de rivier moesten waden werden wandelschoenen sterk afgeraden. Advies: gympies of sandalen. Maar ik op m'n slippertjes πŸ™ˆ. Als dat maar goed gaat! Wilde niet m'n goeie Nike's hiervoor gebruiken. Had wel waterschoenen meegenomen voor in de grot. Het was een heerlijk smal slingerend pad door de jungle. Zo nu en dan heerlijke afkoeling als we door het water moesten. Lekker Β avontuurlijk (zeker op slippers πŸ˜‚) met veel boomstronken en rotsen. Maar het ging me goed af. Na 45 minuten zei ik tegen de gids: "I would like to see a snake". En ja hoor, 10 minuten later lag er een giftige groene slang opgerold op ooghoogte in een boom naast het pad te luieren. Het bleek de 1na giftigste slang van Thailand te zijn, de Pit Viper. Na een beet moet je binnen 24 uur behandeld worden in het ziekenhuis anders kun je het niet meer navertellen...De gids ging er met een grote boog omheen, maar ik moest er natuurlijk wel ff een foto van hebben! Beetje ingezoomd, dus niet tΓ© dichtbij. Ik vind het geweldig om slangen in het wild te zien. Maar dan niet ineens voor mijn voeten uiteraard 😁.

Aangekomen bij de grot halen we de hoofdlampen tevoorschijn. Ik ben wel vaker in grotten geweest, maar nooit in een donkere grot. Ik voel gezonde spanning. Er leven tenslotte slangen, grote spinnen en vleermuizen in de grot. En gelukkig wordt er geen regen verwacht. 8 jaar geleden zijn er nog 12 mensen doodgegaan doordat het waterniveau steeg vanwege regenval. De eerste wildlife waren een paar kikkers en daarna vissen. Dat was fijn om mee te beginnen πŸ˜‰. Toen 100-en vleermuizen hangend aan het plafond. En daar was dan de grote harige spin. Maar wetende dat die geen kwaad doet genoot ik er vooral van. De ogen lichtten helemaal op, omdat we er met onze hoofdlamp op schenen.

We moesten steeds dieper het water doorwaden. Op het diepste punt kwam het water tot mijn nek. Af en toe voelde ik een visje (hoop ik 😁) tegen m'n benen aan. Ik dacht er maar niet teveel bij na dat er een slang in het water kon zwemmen. Ik hield mezelf maar voor dat het te druk was in de grot en dat de slang dan wat afstand houdt 😊. Het liep niet heel fijn op waterschoenen, want die zool is super dun en aangezien ik tere gevoelige voetjes heb πŸ™Š, kregen die wel zo nu en dan wat pijn te verduren met alle stenen, klein en groot, die in het water en in de grot lagen. Maar het was de pijn helemaal waard! Helaas waren we na een uur de grot weer uit. Ik vond het geweldig! Maar helaas kon ik geen foto's maken, want met al dat water en het balanceren op stenen was een telefoon vasthouden niet mogelijk. Dus ik heb maar even 3 afbeeldingen van internet gestolen om een idee te geven. Die stalagmiet was aan het begin van de grot, dus daar was nog daglicht dus niet heel donker. Maar je ziet wel het donkere gat waar we in moesten 😊.

Nog een uur terug lopen naar de boot. In een rap tempo, dus weinig tijd om om me heen te kijken. Maar mijn dag was toch al geslaagd! Terug bij de rafting houses nog wat fruit gegeten en weer 1,5 uur terug met de boot. Teruggekomen bij mijn resortje heb ik voor morgenmiddag een gids geboekt voor een jungletrek van zo'n 3 uur hier in de buurt. Ik blijk de enige te zijn dus heb zoals het er nu naar uitziet een privΓ© gids!Β

1. Anneke T.:
    26 februari 2019
    Ziet er prachtig uit! Laat Jopie het maar niet lezen van die slang haha.
  2. Marianne:
    26 februari 2019
    Gaaf weer sis! Kom je nog veel backpackers tegen die alleen zijn?
  3. Elise:
    26 februari 2019
    Ja in dit park kom ik veel single (vooral jonge) reizigers tegen. Maar op de eilanden niet. Al zijn ze er wel bij de hostels, maar daar ben ik niet 😊. Op tours zoals dit is toch wel 15 Γ‘ 20% alleenreizend. Heb hier ook meer aanspraak. Enne...sorry Jopie! πŸ™ˆπŸ˜‚
  4. Jopie Tempelaars:
    26 februari 2019
    Och Elize toch ze zouden mij weg kunnen dragen wat een lef heb jij,en je hebt het toch maar weer gedaan .Kijk nu al uit over jou behaal in de jungle.genieten maar.😰
  5. Arie:
    26 februari 2019
    Ziet er allemaal mooi uit Elise.
  6. Sylvia Souverijn:
    26 februari 2019
    Ziet er geweldig uit en je Nikies zijn nog schoon gelukkig πŸ˜‰
  7. Ma:
    27 februari 2019