Laatste etappe scooterloop met onderweg bezoek aan 2 watervallen

16 maart 2019 - Pakse, Laos

De dag van gisteren wil ik zo snel mogelijk vergeten. Ik werd om half 7 wakker omdat mijn darmen aandrang hadden. Oei, ietwat aan de dunne kant 🤔. Na een half uur weer...ai, nóg dunner. Ik pak mijn spullen in, omdat ik op doorreis ga met de scooter. Ik buk even...oh nee! Een broek vol!! 😱🙈 Ik heb z.s.m. 2 immodium tabletjes ingenomen om mijn darmen te vertellen dat ze even moeten stoppen met werken zodat ik droog en schoon van punt A naar B kan rijden! En voor de 2de keer deze ochtend onder de douche...

Ik ben gaan ontbijten met een fruitshake. Ik moest echt aan niets anders denken nu! Dit was al een opgave, maar ik moest iets in mijn lijf. En veel water drinken. Tijdens het ontbijt ben ik nog 3x naar de wc gelopen. De 3de keer wel aandrang, maar geen vervolg. Ik hoop dat de pilletjes nu hun werk doen! Ik ben pas om half 12 weggereden om er zeker van te zijn dat de diarree gestopt was. Ik beleefde totaal geen plezier aan de rit. Laos kon me op dat moment even gestolen worden 😀. Wat een wereld van verschil met hoe je de wereld beleeft! Goed in je vel of slecht in je vel. Dit moment doet me weer even beseffen wat een weg ik jarenlang heb bewandeld van óngelukkig naar gélukkig. Hoe lelijk ik de wereld en het leven vroeger vond en hoeveel ik er nu van geniet 😍. En dat ik daar super trots op ben! 💪

Onderweg voelde ik de aandrang en heb ik een toilet gevonden. Maar het bleef alleen bij aandrang gelukkig 😅. Klein detail: toen ik de wc binnenliep had ik door dat ik moest bukken. De terugweg niet! Het beton veerde niet mee...😵 Ik reed Paksong binnen en wist niet hoe snel ik een onderkomen moest vinden. Daar staat iets op een heuvel wat er toeristisch uitziet. En ja hoor, daar kon ik gelukkig de nacht verblijven. 1 vrouwtje sprak Engels en zij heeft me heel goed verzorgd. Bouillon kende ze niet. Ik kreeg overheerlijke (not, maar helemaal niks smaakte me al een paar dagen) rijstsoep met aardappels en zout. Ik heb er een eeuwigheid over gedaan..."Tomorrow you will feel much better". En zo geschiedde: ik voelde me buiten het hongergevoel weer een stuk beter toen ik wakker werd. Heb in totaal ook wel 11 uur geslapen vanaf de middag denk? Ik kon iig weer lachen...

Met goede moed vanmorgen vertrokken op de scooter. Wat me opvalt is dat het hier veel frisser is dan in Pakse. Dat komt omdat het plateau wat hoger ligt dan de stad. Op de scooter zelfs een trui aan. Het is ook wel even fijn om geen 35 graden te hebben...Weer door verschillende dorpjes. Eerlijk gezegd was de scooterloop totaal niet wat ik ervan verwacht had. Ik had via verschillende reisblogs begrepen dat het veel door de natuur zou gaan, maar dat viel vies tegen. Was vooral bewoonde wereld. De eerste dag kon ik er nog volop van genieten, maar na 3 dagen was ik er wel klaar mee 😉. Gelukkig had ik fijne onderbrekingen met een bezoek aan 2 watervallen in het weelderige groen. De Tad Yuang en de Tad Champi. Heb al zoveel watervallen in mijn leven gezien dat dat nu ondertussen niet meer bijzonder is, maar ik kan altijd wel genieten van de groene omgeving rondom zo'n waterval. Het valt me op dat ik hier behalve heel veel vlinders, geen andere wildlife tegenkom. Ik mis de aapjes! 😊 Er waren op de route nog 2 watervallen, de Tad Fane en de Tad E-tu, maar na 2x2km hobbelen op een dirt road werd m'n maag weer wat weeïg, dus heb deze 2 overgeslagen. Nog 40km immer geradeaus richting Pakse, scooter wegbrengen en inchecken.

Morgen word ik rond half 8 opgepikt en naar de Thakhek Express bus gebracht. Ik rij dan in 5 á 6 uur naar Thakhek, vanwaar ik de volgende dag een volgende scooterloop zal doen van maar liefst 450km! Laat mijn kont het maar niet horen...🙉. Maar met de scooter is het hier wel de beste manier om Laos te verkennen. Veel mensen doen het in 4 dagen, maar ik ben van plan om er 6 of 7 dagen voor uit te trekken. Maar als mijn kont het niet trekt kan ik altijd nog na 2 etappes besluiten dezelfde weg terug te gaan. Deze omgeving moet wel echt ontzettend mooi zijn...

1. Jopie Tempelaars:
    16 maart 2019
    Wat zie ik nou het hele dorp versierd voor jou😂we genieten nog steeds van de prachtige verhalen,wat heb jij al veel meegemaakt en gezien.Groetjes😍
  2. Elise:
    16 maart 2019
    😂 ze hadden alleen geen rekening gehouden met m'n lengte. Ik moest ze ontwijken omdat ze te laag hingen 😄
  3. Arie:
    16 maart 2019
    Beterschap Elise. Hopelijk werken je darmen snel weer mee. Zit zelf nu even in de lappenmand, ga hopelijk maandag of dinsdag weer aan de slag.
  4. Georgien:
    17 maart 2019
    Heb alles in een keer zitten lezen . Leuk dat we zo mee kunnen reizen.
    En wat fijn dat je er zo van geniet. En prachtige foto's
    Is het mogelijk dat je de volgende mooie verhalen naar mijn eigen emailadres doorstuurt
  5. Elise:
    17 maart 2019
    Jij ook beterschap Arie! Ik ben helaas nog niet opgeknapt dus ben niet op doorreis gegaan. Morgen ook niet vrees ik...En Georgien: fijn dat je mee reist. Ik heb je een mail gestuurd