Gezondheidsupdate

19 maart 2019 - Pakse, Laos

Ik zou al lang en breed op de scooter zitten, rijdend door de mooie omgeving van Thakhek. Maar helaas...De korte versie? Ik ben nog steeds aan de diarree! En dus niet in staat om verder te reizen.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de lange versie? Een goeie vriendin vroeg me voor mijn reis: "Hé E, je gaat ons toch ook wel in je blog vertellen over hoe je je voelt hè?" Nou bij deze 😉: ik heb mijn verblijf in het hotel in Pakse met 3 dagen moeten verlengen vanwege aanhoudende diarree...😱. Het begon allemaal 4 dagen geleden, maar na het innemen van 2 immodiumtabletten kon ik m'n reis vervolgen. De volgende dag, toen ik de watervallen bezocht, dacht ik me weer oké te voelen, maar helaas...

Zondag ging de wekker om 5.35 uur want ik zou om 7.20 uur opgepikt worden en naar de bushalte gebracht worden. Maar ik begon de ochtend meteen met diarree en dit keer ook met krampen. Dit voelde niet goed...Zo stap ik niet de bus in. Dus ik naar de receptie met de vraag of hij Miss Noy wilde bellen met de vraag of ik de busreis een dag uit kon stellen en of ik een extra nacht mocht blijven. Allemaal geen probleem! En weer terug m'n bed in...Eerst het hotel in Thakhek gemaild dat ik niet in staat was om te reizen en of ik de reservering een dag mocht opschuiven. Toen ik wakker werd zag ik het bericht dat ook dat geen probleem was. Fijn! Ik heb besloten om niet weer tabletten in te nemen, want dat zorgt er niet voor dat het probleem in de darm of maag verdwijnt. En stopt alleen tijdelijk de voortstuwing door de darmen. Dus er zat niets anders op dan wachten tot het probleem zichzelf oplost.

Wel eten of niet eten? Had er totaal geen zin in dus sloeg het ontbijt over. Maar wel veel kleine beetjes drinken, want anders ben ik verder van huis. Op internet las ik: vooral door blijven eten bij diarree 😖. Zo geen zin in!! Maar mezelf naar beneden gesleept en weer om een overheerlijk rijstesoepje met aardappels gevraagd 😬. Ze komen het op m'n kamer bezorgen. Hapje voor hapje, 20 min laten staan en weer een paar hapjes. En de helft vervolgens laten staan...Ondertussen steeds wat water drinken en ORS op laten lossen in water en naar binnen werken. En dan tot je schrik zien dat het alweer bijna tijd is voor het avondeten 🙉. Dit keer mezelf naar boven hijsen, naar het panorama dakterras. Het uitzicht kan me gestolen worden, ik heb die wc-pot dichtbij me nodig! Als ik wakker was zat ik zo'n beetje elk uur op de wc. Dus weer een rijstesoepje besteld en die werd weer netjes in m'n kamer afgeleverd...

Warm, koud, warm, koud. Ik ga maar snel slapen, dan merk ik er niks van. Maar ja, ook tijdens de nachtelijke uren ontkwam ik niet aan de bezoekjes aan de wc. Dit gaf geen hoop voor vertrek op maandagochtend! Miss Noy had me laten weten dat ik maar even moest mailen vóór 7 uur over hoe en wat. Dus maar weer een dag opgeschoven...De wekker gezet voor het ontbijt. Want het moest gewoon. Ik met 3 bordjes met fruit, toast met ei en pancake de lift weer in gestrompeld en 'heerlijk' verorberd in m'n kamer. Het ging er wel iets sneller in dan gisteren...maar kwam er net zo snel weer in etappes uit...🙄. Ik kon alleen maar denken: water water en nog eens water! En vandaag 2 tabletten ORS.

Voor de lunch weer een rijstesoepje besteld, de helft laten staan, en meloen en mango voor de rest van de middag. Goed voor de vezels. En met de receptie afgesproken dat als het morgen niet beter gaat dan laten ze een dokter komen. Ik kreeg gedurende de middag zowaar hoop dat het beter ging. Een kramp vertelt me steeds dat ik naar de wc moet, maar dit keer was het niet altijd leegloop. Helaas werd het ook weer avond, dus ik moest weer iets verzinnen om te gaan eten. Dit keer werd het spaghetti, nog niet eens de helft opgegeten...En nog steeds aan de dunne 🙄 maar wel minder vaak. Om 20.15 uur ben ik maar gaan slapen, ook omdat ik al een tijdje hoofdpijn had (ongetwijfeld tóch te weinig vocht in m'n lijf?). In de hoop toch morgen te kunnen vertrekken! Ik ben 1 keer wakker geworden van de kramp, maar het bleef bij plassen 😅. En water drinken...Om 5 uur werd ik weer wakker van een kramp. Joepie, het is al een stevigere brij!🙊 Zou het dan toch kunnen? Ik besluit op mijn gemakje me voor te bereiden op vertrek. Maar m'n hoofdpijn speelde op, voelde toch nog wel krampjes en zei tegen mezelf: "E, bij twijfel niet doen had je met jezelf afgesproken dus geef je lijf nog 1 dag om op te knappen". Zo gezegd zo gedaan...En 1,5 uur later werd ik weer verrast met dunnere ontlasting...Maar heb wel het idee dat het de goede kant op gaat en dat ik geen dokter hoef te laten komen. Eerst maar even het ontbijt afwachten...Ik ben er wel van overtuigd dat het geen voedselvergiftiging is, maar gewoon een virus. Ik heb dat namelijk al eens eerder gehad en dan voel je je vele malen slechter en komt alles er van 2 kanten uit!

Het goede nieuws: ik onderga het allemaal gewoon en accepteer het zoals het is. Dan maar minder zien van Laos, ik heb tenslotte nog 6,5 maand te gaan. Ik lig dus niet te huilen in bed 😉, behalve wanneer ik een jankfilm opzet 😂. Want m'n laptop is nu m'n beste vriend. Alleen jammer dat die bedden in Laos zo hard zijn...

1. Tine:
    Beterschap
  2. Nicky:
    Vervelend Elise! Beterschap en rustig aan!😘
  3. Anneke T.:
    19 maart 2019
    Bale E, inderdaad ff uitzieken en hopelijk kun je snel je reis voortzetten! Beterschap!
  4. Marianne:
    Heel vervelend sis! Hopelijk voel je je snel weer de oude! Beterschap 😘
  5. Ma:
    19 maart 2019
    Joh dat is heftig. En idd gelukkig niet van 2 kanten maar wel lang en heftig. Wij hebben altijd geleerd om niet door te eten of thee met beschuit geraspte appel en rijst totdat het over is. Hoop dat het snel goed gaat met je. Beterschap 😘
  6. !neke:
    19 maart 2019
    Hé Elise. Wat een naar bericht! Hopelijk knap je weer héél snel op! Héél véél sterkte..
  7. Ew3lincie:
    Ooohhh.... beterschap 💋
  8. Elise:
    19 maart 2019
    Dank allemaal! De beterschapswensen hebben me geholpen hoor! 😄 Bij het wakker worden liep ik nog leeg maar ik heb 2 maaltijden buiten mn kamer kunnen nuttigen zonder krampen 🎉🎊 . En weer een lach op mn gezicht 🤗. Gaat goedkomen morgen denk ik!
  9. Arie:
    Beterschap Elise.