Krokodillentour op de Daintree River

9 juli 2019 - Newell, Australië

"Queensland, sunshine state" zeggen ze. Nou, ik ben niet overtuigd 🤔. Van ergens vannacht tot 15 uur heeft het weer geregend. Maar heeft het dan zin om op krokodillenjacht te gaan? Een zoektocht op Google leerde mij dat er reviews waren waarin er wel degelijk in de regen 1 of meerdere crocs gespot zijn op de Daintree River, dus ik waag de gok! Eentje maakt m'n dag al goed...

Er zijn meerdere organisaties die een tour doen. Ik heb voor de Crocodile Express gekozen. Dan kun je op 2 verschillende plekken een uur de rivier op voor 1 prijs. Om 1 uur vertrekt mijn eerste boot. Regenpak aan en gaan 😊. Heel eerlijk: ik vind het heel fijn om af en toe m'n regenpak aan te trekken. Ik heb er tenslotte geld aan uitgegeven, dus niet gebruiken vind ik zonde! 🙊😄 Ik verbaas me over het feit dat het gros alleen een korte broek en t-shirt aan heeft. Het mag dan wel 22 graden zijn maar toch...Met eerdere vertrekken vandaag zijn er crocs gespot dus 🤞.

Ik had het verhaal graag heel spannend willen maken, maar we steken de rivier schuin over en na 50m varen ligt er al een grote dame op de kant! 🎉🎊😄 Ze verroerde zich niet en met de bek een stukje open. Op die manier verliest een krokodil zijn/haar warmte. Een krokodil heeft een heel simpel leven: lichaam rond de 28 graden houden (dus afhankelijk van watertemperatuur of luchttemperatuur wordt bepaald in of uit het water) en om de paar maanden een grote prooi en de rest van de tijd in ruststand, hartslag naar 4x per minuut en energie besparen. Was machtig mooi om te zien 😍. En het verbaasde mij hoe dichtbij we kwamen met de boot!! 2m afstand! 😲😅 En geen krimp, zowel de krokodil als ik 😬😉 Maar de gids zal het wel weten dus ik geef me over...

De tour was nu al geslaagd. Op naar meer. We hebben 3 soorten ijsvogels gezien en in totaal wel 7 denk? Allen met een blauwe rug, maar de 1 met een oranje buik, de ander een gele en nog een ander een witte buik. En die laatste schijnen niet veel voor te komen. Ook nog 2 arenden met een roodbruine rug en een witte buik, samen gemoedelijk naast elkaar op een tak hoog boven de rivier. Maar niet te fotograferen tegen de lucht...

Ik zoek me suf naar krokodillen. Soms maakt m'n hart een sprongetje, maar blijkt het gewoon een boomstronk te zijn 🙈. Of takken die in het water drijven. Het mocht niet zo zijn, maar zoals ik al zei: m'n dag was al geslaagd! De watertemperatuur is nu hoger dan de lucht ivm de regen, dus kans is gewoon kleiner. Maar ik heb nóg een kans, op 15 minuten rijden.

De 2de boot is groter, dus droger. Maar lekker belangrijk met een regenpak aan 😜. Al binnen 10 minuten later zie ik een slang op een tak liggen. Een lichtgroene onderbuik en bovenop grijs. Nou heb ik het niet helemaal goed meegekregen, maar volgens mij was deze boomslang niet dodelijk? Ook in de pocket! 🤗 De eerste in Australië. Net als bij de eerste tour varen we langs de mangrove. Ook hier wat ijsvogels en nog een paar andere soorten. Maar niet waar we voor zijn gekomen! Volgens de schipper de eerste keer in 2 maanden dat hij geen krokodil heeft gezien. Lucky me...🙈. Maar ach, de eerste is het meest bijzonder dus het mag de pret niet drukken! En ik heb toch maar op de rivier in het oudste regenwoud ter wereld gevaren! 🤗 Overigens is er in januari dit jaar 1 van de grootste overstromingen hier geweest. De waterspiegel stond maar liefst 8m hoger dan het dak van de boot op dit moment 😲.

Voordat ik bij de camping kom nog even naar de riviermond waar ik gisteren ook was. Maar nee, geen krokodil. Wel een zeer uit de kluiten gewassen modderkruiper gespot. Met 2 grote oogballen bovenop z'n kop. Heb nog een dik uur gekletst met een Aussie die stond te vissen. Een gepensioneerde uiteraard 😉. Eenmaal terug m'n stoel op het strand gezet en wat gedronken en daarna nog 2 NL- ers gezelschap gehouden, later 'aangevuld' met 2 Duitsers. Heb mijn best weer gedaan met socializen 😄. Morgen naar Cape Tribulation, mijn meest Noordelijke bestemming.