Kajakken in Ha Lan Bay

19 april 2019 - Cat Ba Island, Vietnam

Vandaag wil ik gaan kajakken in Ha Lan Bay. Het is niet makkelijk om info te vinden over solo kajakken, zonder gids. Maar na lang zoeken vind ik een bruikbare review ergens dus op naar het Blue Swimmer Adventure kantoor, bij de haven. Uiteraard word ik al een boot bij wijze van ingesleept, zonder dat ik überhaupt de mogelijkheid heb om mijn eigen weg te zoeken 🙄. Het kantoor blijkt dicht, dus ik bel ze op. 45 dollar. Wablief! 😱 Ik vraag nog net niet of hij gek is, maar laat wel m'n ongeloof blijken . Maar ik vermoed dat hij express een hoge prijs vroeg omdat hij er niet was om te verhuren...

Dan toch maar met een schipper mee. Hij vroeg een oké prijs en daar zat de kajak bij in. Hij wilde wachten totdat er nog 2 mensen bijkwamen. Ik zei dat als hij over 10 minuten niet vaart dan zoek ik een andere schipper. 5 minuten later vaart hij weg 🤗. Nu betalen zegt hij. Dus ik zeg ik geef je nu de helft en als je me ophaalt de andere helft, zodat ik er zeker van ben dat je komt. Ook geregeld! Hier in Azië leer ik wel onderhandelen, maar dat was ook wel nodig! 😂  Je mag niet vanaf de haven kajakken, aangezien er verschrikkelijk veel grote tourboten hier vandaan vertrekken. En het stuk zee bedwingen met de kajak blijkt ook geen pretje! Beetje teveel deining. Dit gebied staat ook vol met karstgebergtes, alleen nu in zee en met minder begroeiing dus meer rotsachtig. Maar door alle gebergtes is het hier in de baaien erg luw, dus stil water. We varen langs drijvende vissersdorpen, en dat was bij tijd en wijlen goed te ruiken 🤭. Wat een erbarmelijke leefomstandigheden! We naderen een drijvend huisje in het water en daar worden de kano's verhuurd. Ik spreek af dat ik 5 uur later weer opgehaald word.

Ik merk aan mijn beleving dat deze bergen niet meer bijzonder zijn voor mij 😬. Ik geniet wel van het kajakken an sich, maar ik stoor me ook aan de hoeveelheid afval in het water. Ik vaar door een natuurlijke poort en kom in een grote lagune terecht. M.b.v. Maps.me heb ik mijn route in het labyrint al peddelend uitgestippeld. Super app, want hier heb je geen internet voor nodig. Het land of gebied downloaden mét internet en daarna alleen met GPS. Op het verste stuk heb ik even een sanitaire stop gemaakt gecombineerd met een duik in het water.

Ik ga weer terug en wijk op het einde iets af van de heenroute. Ik vind een mooi rotsstrandje en daar ga ik nog even dobberen. Het water is hier ontzettend zout, dus ik blijf gewoon drijven. Al drijvend geniet ik van de roofvogels die boven me zweven. Die koppies die driftig heen en weer gaan om eten te zoeken. En hop, er wordt iets uit de boom gegrist, gevolgd door gepiep. Een 🐦 denk ik 😁.

Tijd om het laatste kwartier te peddelen. Bij terugkomst verhuurder zie ik om 16 uur, de afgesproken ophaaltijd, een gemiste oproep van de schipper. Ik bel hem terug en hij vraagt waar ik ben en of ik al gehaald wil worden 🤔. Ja, 16 uur was de afspraak Pipo! 😄 Dus nog een half uur wachten...Maar nuttig besteed aan het blog. Ik heb weinig foto's en geen ge-edit filmpje gemaakt (alleen 1 video opname van drijvend vissersdorpje). Het was vanuit de kajak niet over te brengen. En ook niet practisch met steeds natte handen. Dus heb het mezelf een keer makkelijk gemaakt 😊.

Na een half uur word ik idd opgepikt. Nóg meer deining op zee dan op de heenweg. En met de scooter in 10 min 'thuis'. Morgen niks op de planning, behalve info verzamelen over 2 of 3 daagse boottour in Halong Bay/Ha Lan Bay, als slotstuk van Viëtnam. En als het me lukt voorbereiden op Australië. Eerlijk gezegd leef ik nu wel toe naar Australië! 10 weken Azië is (voor nu) wel even genoeg 😊.

1. Arie:
    19 april 2019
    Echt mooie omgeving.
  2. Tine:
    20 april 2019
    He Elise ik geniet met volle teugen van je verhalen filmpjes en foto's en ik denk dat als je straks in Australië bent ik aan me tablet gekluisterd zitten
    Ik wens je fijne paasdagen
  3. Elise:
    20 april 2019
    Ik kan me voorstellen dat jij net als ik ook niet kunt wachten op Australië Tine 😄. Hoop alleen voor je dat je het aan kunt zien vanuit NL 😉😊. Jij ook een fijn en warm (!) paasweekend!
  4. Tine:
    22 april 2019
    Ow zeker wel ik gun je het van harte en ik hoop dat je het net zo mooi vind Is mij 🤗