Boottour met overnachting

22 april 2019 - Cat Ba Island, Vietnam

Vandaag stap ik op een grote boot met nog zo'n 16 mensen om een boottour te gaan doen. Een groep van 8, incl. ik, zal de nacht overnachten in een homestay op een drijvende fish farm. We worden bij de haven afgezet door een bus en stappen op 1 van de vele boten die klaarliggen om al die toeristen de dag van hun leven te bezorgen 😊. Alleen moet je dan wel geluk hebben dat je een tour treft die de rustigere vaarwateren opzoekt 😉. Zoals mijn tour 😄.

Het eerste deel was al bekend terrein, want daar ben ik ook geweest toen ik ging kajakken. Maar met de boot gaan we dieper de 2 verschillende baaien in. Het was weer flink deinen op de golven. De 1 na de ander verplaatste van voren naar het midden van de boot 🤭. Ik zat al in het midden en ik voelde me prima gelukkig! Maar zodra we achter de karstgebergtes  kwamen werd het water erg kalm. En natuurlijk moest er ook vandaag wat gesleuteld worden aan de motoren voordat we onze reis weer konden vervolgen 🙉. Het was wel grijs weer, maar de temp was goed. Als eerste leggen we aan bij een fish farm, waar ook mijn homestay voor de nacht is. We zijn 30 min al balanserend langs de verschillende vissoorten gelopen en daarna weer de boot op. Zonder nat pak 😅. Maar had al geoefend op de rijst terrassen 😂.

We varen door tot net voor lunchtijd en de ankers worden uitgegooid. Eerst krijgen we tijd om te zwemmen. We springen, of in mijn geval, duiken meerdere keren van het bovendek af. Zo'n 4,5 meter hoog? Het water is hier giga zout. Ik blijf niet alleen horizontaal, maar ook verticaal drijven 😊. Dan is het tijd voor de lunch. Verschillende soorten eten op tafel en verzamelen maar in je schaaltje. Het fijne is, dat er altijd wel iets bij zit wat ik lekker vind op zo'n tour dus dat eten gaat prima gelukkig! Over hygiëne moet ik dan maar ff niet nadenken 🙈. Na de lunch gaan we een dik uur kajakken en zie ik eindelijk weer eens een 🐒. Hij klauterde als een volleerd acrobaat via de boomtakken langs de steile bergwand. Zo'n gaaf gezicht! We gaan via een korte grot naar een lagune en die lag vol met nog 40 kajaks 🙈.

We gaan weer een stuk varen en leggen nog een keer aan om te zwemmen voordat we de ruigere zee weer op gaan. De groep van 8 wordt afgezet bij de fish farm en de rest gaat terug naar de haven. We kunnen even 1,5 uur kletsen en relaxen voordat we ons avondeten voorgeschoteld krijgen. Het ene na het andere bord met eten wordt gebracht. Veel te veel, dus er bleef erg veel over 😬.

Na het avondeten stappen we weer in de kajak. In het donker peddelen we naar een deel waar geen lichtvervuiling is van de omliggende fish farms. We gaan namelijk op zoek naar lichtgevend plankton! En ja hoor, daar zien we het! Elke keer als de peddel door het water gaat geeft het plankton licht. Dit gebeurt door een chemische reactie wat plaatsvindt in het plankton bij het bewegen van het water. Het zou blauw moeten zijn, maar ik zag alleen wit, en de rest van de groep blauw. Herinneren jullie je nog die gouden of blauwe jurk die rondging op Facebook een paar jaar terug? 🤔 Dit is ook zo'n gevalletje denk ik! 😄 Als ik met mijn hand wat water opschepte, had ik soms heel kort een oplichtend plankton deeltje in m'n hand. Was weer een bijzondere ervaring! Maar het was niet op beeld vast te leggen helaas...

Tijd om maar bed te gaan. Nog 1,5 uur de generator aan dus snel de telefoons een beetje opladen, douchen en snel proberen te slapen zolang de ventilator nog stroom kreeg. Want het was wel wat benauwd in m'n hut. En niet al te schoon 🙄. Maar daar was ik al bang voor...wc niet schoon en allemaal witte deeltjes op m'n laken? Ik vroeg de gids wat het was: er was een houten plaat als plafond met houtworm. Die witte deeltjes zijn knaagdeeltjes hout die naar beneden vallen. Bah, vond het helemaal niks! Ben op m'n lakenzak gaan liggen, verstand op nul en hopen dat ik snel slaap! En dat ik niet van m'n lakenzak afdraai 😬. Op het harde matras...😏. Ben een paar keer wakker geworden, maar netjes óp m'n lakenzak 🤗.

Om 7.30 uur ontbijt. Er komt een kleinere boot dan gisteren aan varen die ons deze ochtend verplaatst. En geloof het of niet: we zijn klaar om te vertrekken, maar blijkbaar heeft ook deze boot problemen. De schipper trekt z'n kleren uit, doet een mes tussen zijn tanden en springt het water in 😂. Blijkbaar zat er iets verstrikt in de schroef en we konden varen. Na 15 min varen weer de kajak in voor 2,5 uur. Zodra we beginnen met peddelen komt de zon tevoorschijn 👌. We zijn eerst bij een man langs gegaan die in de middle of nowhere woont tussen de bergen, met zijn 9 honden. Hij heeft een lagune afgesloten en heeft daar in het water zijn vissen zwemmen. Die doet hij in een paar jaar vetmesten en dan verkopen. Blijkt dat een foto opname van deze lagune verwerkt zit in de nieuwste film van King Kong. Maar niemand had die film gezien 🙊. Verderop nog een verzoek ingediend om even te zwemmen en dat mocht. Er waren ook 3 kinderen bij en 2 daarvan hebben mijn schouders gebruikt als springplank voor het duiken in het water 😊. Was m'n eigen idee, maar als kinderen dat 1 keer hebben gedaan, dan stoppen ze niet meer! 😂 Maar ik had al ervaring met m'n eigen neefjes en nichtjes 😉.

Weer de boot op voor een korte stop bij de homestay. Daar kon ik nog een snelle douche nemen voordat we terugvoeren naar de haven, nog zo'n 45 minuten. En met de bus weer naar het kantoor en 3 deuren verder nog een inbegrepen lunch, waar we weer niet tekort kregen. Het was weer een leuk avontuur! Een mooie bijna-afsluiter van viëtnam! Hanoi is nu nog een noodzakelijk kwaad 😉😬. Nu 3,5 uur wachten op de bus voor een reis van 4 uur naar Hanoi voor 2 nachten. Eindbestemming van Viëtnam!