Etappe 2 Thakhek Loop

22 maart 2019 - Nakai, Laos

Voordat ik op de scooter stap plons ik eerst in het zwembad. Heerlijk koel water en net schoongemaakt. Ondanks dat ik niet kon wachten om de route te starten, nam ik hier nog even de tijd voor. Die glijbanen waren heel erg aanlokkelijk, maar om nu alleen voor mij het 'glijwater' aan te laten zetten? Ik kon me bedwingen...

Ik ben lekker met m'n natte kleren aan de rit begonnen. Het is om 12 uur 37 graden dus dat zorgt heel even πŸ˜‰ voor lekkere verkoeling. Wel staat er een windje, dus dat maakt het te doen. Al snel is de afslag naar Vietnam, die ik nΓ­et neem, en dat betekent bye bye vrachtwagens voor vandaag. Ik rij langs spaarzame groene rijstvelden. Wat een mega verschil tussen droog en groen zeg! Prachtig 😍. En dat vrouwtje met dat hoedje maakt het beeld helemaal af 😜. De puntige loodrechte bergen laat ik achter me en daarvoor in de plaats doemt het plateau van Nakai op. Uiteindelijk ga ik stijgend door de bergen naar boven. Heerlijk bochtig en gelukkig niet al te steil! Het vermogen van m'n scooter, 110 cc, heeft het er niet makkelijk mee πŸ˜…. Maar ik kom boven. Omringt door jungle was het heerlijk om hier te rijden. Ik mis alleen wat beeldmateriaal, want de camera was op z'n kant aan het opnemen πŸ™„.

Toen ik boven aankwam begon de bewoonde wereld weer. Dit gebied staat vol met dode bomen met hun voeten in het water. Van 450 hectare zijn bossen gekapt (of gecontroleerd afgefikt?) om ruimte te maken voor het huidige waterreservoir waar ze uiteindelijk een energiecentrale willen laten werken. Ook hier werd ruikbaar veel grond verbrand. Regelmatig zette ik even de scooter stil om te genieten van de omgeving. Het was heerlijk rustig op de weg, dus ik kon lekker slingeren tijdens het draaien van m'n hoofd van links naar rechts πŸ˜‰πŸ˜†.Β

Na 2,5 uur op m'n dooie gemakje touren kwam ik bij Phosy Thalang Guesthouse aan. Knus bungalowtje aan het uiteinde van een rivierarm. Voor €7 per nacht πŸ™Š. M'n accommodaties worden steeds goedkoper πŸ‘Œ. Veel superkleine mugjes, maar die prikken vast ook? Dus snel insmeren! En heel snel m'n klamboe om m'n bed heen vouwen! Ik liep even langs de rivier en was geΓ―nteresseerd 2 Laotianen aan het observeren. Ze liepen met mega dikke takken van bananenbomen te slepen. Met m'n handen maakte in het eetgebaar en in m'n ogen stond een vraagteken 😊. Ik kreeg een handgebaar en een lach terug en begreep iets met horens. Aha, voor de koeien of de waterbuffolo's. En nog wat andere dingen uit de natuur gingen de boot in. Ik wilde zo graag meevaren!!Β

Weet je wat, ik ga eens informeren. Ik kon een zonsondergang tour boeken op de smalle lange boot. Floortje Dessing naar het einde van de wereld kan nog wel een dag wachten 😊 dus 45 min later zat ik op de (uiteraard privΓ© πŸ˜‰) boot. Maar niet voordat ik op m'n kont gleed! πŸ™ˆ Het schuine grashellinkje was wat modderig, dus ik schoof al zittend met m'n benen onder de boot πŸ˜‚. Tussen de verdronken bomen door het meer op, met nΓ³g meer verdronken bomen. Lekker windje, ondergaand zonnetje op m'n gezicht, een zingende stuurman, zo nu en dan (eigenlijk te weinig πŸ˜‰) verkoelende spetters op m'n lijf. En net voor het einde nog even de schroef in het visnet van 4 super jonge ventjes. Ja ook dit was weer genieten 🀩. Maar merkte ook dat ik begon in te kakken...De nacht was kort. Moeilijk inslapen en veel te vroeg wakker worden. Ik merk ook tijdens het schrijven dat ik iets dieper moet graven voor inspiratie 😊. Maar...de darmen hebben zich zowaar de hele dag goed gedragen πŸ˜….

Voordat ik dit blog wil plaatsen vraagt een toerist of ze m'n bord leeg mag eten! πŸ€£πŸ™ˆ Er lagen nog 15 frietjes op die ik niet meer hoefde. "Probably they throw it away? Would be a waste". Sommige backpackers gaan heel ver om geld te besparen! πŸ˜‚

1. Elise:
    22 maart 2019
    Met nog 2 foto's die bij gisteren horen zie ik...Maar daar heb ik geen invloed op helaas. De bungalow en het waterreservoir van de waterbron die bij het bungalowpark je hoort
  2. Anneke E.:
    22 maart 2019
    We genieten van je reisverhalen en alles wat je onderweg beleeft. Mooi om te lezen en fijn dat je geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Hoop dat het goed blijft gaan met je gezondheid πŸ˜‰
  3. Elise:
    23 maart 2019
    Leuk dat jullie nu ook volgen!