Dorrigo NP

31 mei 2019 - Dorrigo, Australië

Gisteren heb ik 1 van de kortere verplaatsritten gehad. Leuk om te rijden, weinig om voor te stoppen, behalve dan boodschappen en tanken, dus na 3,5 uur was ik al op plaats van bestemming. De heuvels in Dorrigo zijn anders dan in andere delen van Australië. Ipv erg rond, hebben deze heuvels scherpe randen op de uitlopers van de heuvels. Later leerde ik dat deze heuvels ontstaan zijn door lava. Van een vulkaanuitbarsting in de buurt, 16 miljoen jaar geleden 😲😄.

Ondanks dat ik een warme cabin had geregeld voor mezelf, had ik het toch nog koud vannacht 🤔. Ik ging slapen met 21 graden en werd wakker met 7 (in de auto zou het 0 zijn, dus was nog steeds beter af). Wilde de electrische kachel niet de hele nacht laten loeien...Na de eerste plasbeurt heb ik nog een extra deken over me heen gelegd. Maar op de 1 of andere manier kon het beddengoed me niet lekker warm krijgen...

Vandaag ben ik aan de wandel gegaan in een regenwoud in Dorrigo NP wat al 60 miljoen jaar oud is 😊. Volgens de geleerden...Ik kan nog veel meer over de geschiedenis vertellen sinds vandaag, maar dat laat ik maar achterwege 😄. Maar nooit geweten dat ik geschiedenis ook boeiend kon vinden 😉. Ik zat nog te dubben: vandaag 2 routes zodat ik morgen nog naar een ander NP kan? Of gewoon vol voor Dorrigo gaan, maar zonder te proppen en dus verdelen over 2 dagen. Een kijkje op de officiële site van de nationale parken hielp mij te beslissen: de weg naar de andere wandeling in het park is gesloten ivm onderhoud. Dus: vandaag Dorrigo NP en morgen New England NP.

Ik loop eerst naar een skywalk, vlakbij het bezoekerscentrum. Vanaf een houten boardwalk kun je het regenwoud van bovenaf zien en ook die scherp gevormde heuvels. En het is zo helder dat ik ook de zee kon zien. Maar te ver weg om de bultruggen het water uit te zien springen 😜. Ik ben klaar voor de wandelroute van 6,6km, die vlakbij start. Een dalend asfaltpaadje het regenwoud in. Ik zie al binnen 5 min een grote dikke vogel op een tak zitten. Later zie ik op een infobord het het een kalkoen was...

Het blijft helaas asfalt. Ontneemt me helaas vaak teveel plezier in de wandeling en daar probeerde ik verandering in te brengen in mijn hoofd 😊. Ik vertelde mezelf: "jij mag het dan wel niet leuk vinden, maar hoe tof is dat voor de rolstoelers dat ze hier ook van kunnen genieten!" In eerste instantie bleef ik ego, maar het daalde steeds meer in en uiteindelijk was ik vooral blij voor de rolstoelers 🤗😂. En toen kon het echte genieten beginnen...

Het is maar goed dat ik alleen wandel, want er zit echt totaal geen tempo in! 🙈 Niet uit luiheid, maar gewoon omdat ik zoveel stil sta om alle details van de natuur in me op te nemen. En proberen te begrijpen hoe iets toch ontstaat. Zoals de bomen die geknuffeld worden door ontzettend veel lianen. En als je ze dan omhoog volgt dat er opeens 4 verschillende soorten bladeren aan de boom blijken te groeien? En dat sommige bomen hol lijken te zijn, maar je later beseft dat de oorspronkelijke boom letterlijk doodgeknuffeld is en weggerot is, waarna de sterk genoeg geworden lianen nu samen een nieuwe boom hebben gecreëerd. Dat kan mij mateloos boeien 🤗. En dat alleen maar omdat ze zonlicht nodig hebben om te gaan bloeien, dus via een stevige bestaande boom hun weg zoeken naar het zonlicht. Je ziet dan dus palmbladen groeien hoog in een boom, die niet van de oorspronkelijke boom zijn, maar van zo'n omhoog kruipende liaan. Super interessant allemaal 😄.

En al die vogels die je hier in dit land ziet! En hoort! In NL hoor ik ze vaak wel, maar zie ik ze niet 😄. Maar hier zijn ze zo groot en/of kleurrijk dat je veel beweging ziet. Maar eerst verraden ze zich door van zich te laten horen: schreeuwend, scharrelend op de grond of bijtend op vruchten of nootjes hoog in de boom. En dan zie ik eindelijk een Lyrebird in een boom ipv op de grond én hij maakt verschillende geluiden. En dan ook nog eens de mooiste van de 2 soorten: de Superb Lyrebird. Tot nu toe had ik alleen de Albert Lyrebird gezien. En dan gaat hij ook nog eens vliegen én steekt hij vlak voor mijn voeten het pad over 😍. Nou je snapt het wel...ik kon m'n geluk weer niet op 🤗.

Ik bleef gerust 20 min genieten. En toen zag ik een bankje. Daar heb ik ff wat gegeten en ondertussen kwam hij mijn kant weer op. Ik hoorde 2 Nederlanders komen. Krijg nou wat! Dat zijn m'n buren van de camping in de Blue Mountains! 😄 Super toevallig! Kon ik ze wel meteen vertellen dat ik een slapeloze nacht heb gehad, omdat ik ze terug verwachtte, maar niet op kwamen dagen 😂. We bespraken onze afgelegde routes in de tussentijd en het bleek dat we veelal dezelfde gebieden hadden bezocht, alleen dan net andere plekjes hadden bekeken.

Ik zei: gaan jullie maar, want ik ben te traag 🙊. Maar we bleven maar kletsen dus uiteindelijk hebben we de route samen uitgelopen, op een sneller tempo dan het eerste gedeelte. Eindelijk begon ik het warm te krijgen 😉. Wat ook bijzonder is: hij komt uit Oegstgeest, ik woonde in het dorp ernaast en zat op school in Oegstgeest. Zij komt uit De Bilt, daar woont mijn oma. Ze wonen nu allebei in Utrecht ivm studie en ik woonde in Vleuten, wat onderdeel is van Utrecht. Bizar toevallig toch weer?! Ik heb ze nog wat dingetjes geleerd over de natuur, en ja, ik denk ook vaak aan gidsen als baan, maar dat ketst af omdat ik niet naar school wil 😬. We komen nog langs een waterval die langs een mooie basalt stenen wand (lava gesteente) naar beneden glijdt en genieten samen nog van het oeroude regenwoud en de prachtig gevormde bomen. De 'holle' bomen zijn ook goed te beklimmen kwam ik achter 🤗. Oh, en door een infobord snappen we (want zij zijn ook niet dol op asfalt in de natuur...) waarom we op asfalt lopen: dat is i.v.m. teveel erosie door het wegspoelen van grond. Oké dan...

Nog even naar de skywalk ivm beter licht dan vanmorgen en in het bezoekerscentrum nog even info opgesnoven en een docufilm over het regenwoud bekeken. Boeiende lesstof 😊. En toen terug naar de camping, stoel in de zon neergezet, infoblaadjes en routekaarten bekeken van New England NP en het naastgelegen Cathedral Rock NP en plannen gemaakt voor morgen. En even gebeld met een motel in de buurt van die NP's om te informeren naar beschikbaarheid warme kamer 😊. Die zijn er, maar ze hebben ook een kampeerveld, dus morgenmiddag check ik de nachttemperatuur en dan beslis ik hoe ik de nacht door ga brengen. En ondertussen geniet ik van al die verschillende herriemakende ruziënde grote en kleurrijke vogels om mij heen...

Heb een klein filmpje gemaakt, maar was op 5% na een half uur 🙄, dus die heb ik maar ff geannuleerd en wacht op een beter moment...