Dansend door de wolken

3 april 2019 - Da Nâng, Vietnam

Vandaag dan de oversteek naar Viëtnam. Ik moet even een rectificatie plaatsen ☺️: Ik schreef gisteren eerst naar west en dan naar oost. Maar het is eerst naar zuid en dan naar oost. Iets logischer dus...Ooit, was ik goed in topografie 😬.

We gingen maar liefst een half uur eerder dan gepland de lucht in. Waarom ook niet als iedereen er is? En er maar 4 gates zijn, dus een weinig ingewikkeld vluchtschema...De piloot trakteerde ons op een bijna rondje van de zaak. Uiteindelijk bleef hij steken op een 323° 😉, maar waarom dan geen 37° de andere kant op? 🤔 Of hij was in de war of ik als leek begrijp de luchtsnelweg niet? We gingen regelmatig dansend door de wolken, ook wel turbulentie genoemd 😉. En voor het eerst heb ik ervaren dat er ook zoiets bestaat als vliegziekte 😨. Maar het vliegtuig was erg klein, dus dan ben je ook beweeglijker in de lucht. En ik heb me misschien teveel gefocust op de magische wereld van de prachtige wolken...Maar heb de maaginhoud binnen kunnen houden 😅.

Ik had aanvankelijk een korte transfer van een kleine 1,5 uur, maar door het eerdere vertrek alle tijd. Het 2de vliegtuig had 170 stoelen, maar ik had maar 20 medereizigers. Duur vluchtje 😬. Ook hier was het onrustig in de lucht. Maar ik heb me niet gek laten maken door angst. Sterker nog: ik heb de hele reis de big smile niet van m'n gezicht gekregen 😊. Reizen en muziek in de oren zorgt bij mij voor bezinning en ik kon alleen maar blij worden van wat er door me heen ging 🤩. Ik kijk vooralsnog daarom ook nog niet op tegen de reisdagen. Ik ervaar ze echt als onderdeel van de reis en niet als noodzakelijk kwaad...

Wow, wat een verschrikkelijk chaotisch verkeer hier! 🙉 Dit heb ik nog nooit zo erg meegemaakt. Je moet erbij zijn om het te snappen denk ik 😄! Ik ben in een taxi gestapt. En als een bezetene en al toeterend een overvolle rotonde met auto's en heel veel brommers, kris kras overal tussendoor, oprijden 😲. En het gaat nog goed ook 🤔. Ik wilde morgen een scooter huren en naar Hoi An rijden, maar dank je de koekoek! Ik heb geen zelfmoordneigingen...Dan maar naar het strand, wat op loopafstand ligt!

Ik kom aan bij het hotel. Ik wilde een 2de nacht bijboeken, maar zag prijzen op booking.com tussen de €200 en €350 voorbij komen. Dat kan nooit kloppen, want ik heb deze kamer maanden geleden (voor aanvraag Visum moet je de eerste accommodatie geboekt hebben) geboekt voor €19. Ik kreeg tot mijn verbazing te horen dat de prijs klopt, maar niet voor mij omdat ik lang geleden al geboekt heb! Helemaal flabbergasted! 😲 "When the hotel is nearly fully booked the prices are going up". Zie de rest van mijn reactie in het filmpje 😊. Ik krijg later vanavond nog te horen of ik een 2de nacht voor €19 bij kan boeken...Overigens was ik eerlijk over hoe ik erover dacht, maar konden we er samen wel lol over hebben. Dus ben wel respectvol gebleven 😉.

Ik ga buiten de deur eten, want hier eten zal wel niet te betalen zijn 😂. Ik moet heel erg lachen in mezelf want even verderop zie ik 6 Viëtnamese soppende vrouwtjes buiten op de stoep voor een restaurant zitten met in totaal wel 20 grote afwasteilen, helemaal vol met óf servies óf een sopje óf afspoelwater en binnen nog eens 4 personen met meerdere teilen 😄. En om de hoek nóg meer! 😂 Verder valt het me op dat er super veel gekleurde lampen en lampionnen op straat en neon verlichting op de hotels en restaurants te vinden zijn. Zelfs de stadsbussen hebben binnen allemaal verschillende kleuren lampen. Zijn vast kleurrijke mensen die Viëtnamezen 😉. En veel luxer ogend dan Laos! Alleen nog niet zo luxe dat ze vaatwassers hebben in de restaurants...😜. Wow, ik ben 2 uur in het land en vind het nu allemaal al bijzonder interessant...Overigens heb ik voor het eerst 🍕 gegeten. En ook nog eens de lekkerste ooit!

Ik kom terug bij het hotel en de receptioniste, Candy (ik vroeg aan haar: "are you Sweet or Sour?" 🤣🤣. Sweet, zei ze 😆), kwam naar me toe. Op de 1 of andere manier heb ik altijd lol met de receptiemedewerkers 😊. Het hotel zit vol voor morgen, maar ze gaf me een andere suggestie. Een hotel dicht bij zee voor €26 (en die heb ik later ook geboekt). En de aap kwam uit de mouw: ze vroeg of ik de kamer fijn vond. "Ja", zei ik, "maar ik begrijp nog steeds niet dat de prijs nu zo hoog staat!" En verontschuldigde me dat ik zo eerlijk ben. "Dutch people like it to be honest" zei ik er nog bij 😊. Waarop zij antwoordde: "my boss makes the prices high so nobody will book a room, because we are fully booked". Toen brak m'n klomp. Ik heb haar maar even een marketing tip gegeven 😂🙊 en verteld dat haar baas niet slim bezig is. Een toerist ziet liever op een boekingssite dat er geen kamers meer vrij zijn, wat jou het idee geeft dat het hotel blijkbaar in trek is, dus voortaan eerder boeken. Dan wanneer je zo'n belachelijk ongeloofwaardig hoge prijs ziet en de volgende keer het hotel links laat liggen!! Ik zag het lampje gaan branden bij haar in de bovenkamer, dus haar reactie was: "you are right, i will tell my boss. Thanks for the tip!". Hihi, nooit geweten dat er een marketingvrouwtje in me zat 😜.

Ik had nog een lijst met wist-je-datjes over Laos getypt, maar het verslag werd veel te lang 🙈. Dus heb dit maar achterwege gelaten...