Dagtour door mangrove en zeekajakken

3 maart 2019 - Koh Lanta, Thailand

Om 6.35 uur werd ik gewekt door een gebed wat door de luidspreker van een moskee komt. Kunnen ze niet wat later bidden? πŸ˜²πŸ™ˆ. Gisterochtend was het tenminste nog 7.20 uur. πŸ˜„ Ik zat te ontbijten en toen kwam er een local aangereden op de scooter met een levende kip in zijn handen. Ik vroeg aan Red, de eigenaar: "am i eating that one in the evening?" En hij bevestigde die vraag 😱. Is toch altijd een dingetje als ik het dier of de vis eerst levend zie en daarna opgediend op mijn bord...Verpakt in de winkel gaat mij beter af 😁. Maar aan de andere kant: verser kan niet! Het goede nieuws: ze mocht de rest van de dag nog wel vrij rondlopen op het terrein πŸ˜‰.

Red vroeg waarom ik zo vroeg aan het ontbijt was. Omdat ik om half 9 opgepikt word voor de dagtour die hij gisteren voor me zou boeken? Oeps, dat was hij gisteren vergeten πŸ™ˆ. Dus hij heeft meteen gebeld en ik kon gewoon nog mee gelukkig! Even na half 9 komt de songtaew voorgereden. Ik ben de laatste die opgepikt werd. Altijd fijn dat ik niet het hele eiland over hoef te crossen om anderen op te pikken. Na 15 minuten rijden kwamen we aan bij de pier van de mangrove. Een mangrove is een bos waarvan de wortels van de bomen boven de modder uitsteken bij laag water en bij hoog water staat het bos onder water. De betonnen pier liep door de mangrove. Overal stonden houten palen in het water, verbonden door planken of boomstammen. Via deze constructies moesten we de longtailboot op.

Daar gaan we dan. De tocht door de mangrove was eigenlijk maar heel kort, zo'n 10 minuten. We zaten dus snel op zee, een heerlijk kalme zee. Voor ons zagen we allemaal eilandjes uit het water omhoog rijzen. We naderden echt een mini eilandje van 10 bij 30 meter. Tot onze verbazing mochten we daar van de boot af om foto's te nemen. We keken elkaar aan en wisten eigenlijk niet zo goed de toegevoegde waarde hiervan πŸ€·β€β™€οΈπŸ˜„. Maar wat maakt het uit...het zal vast nog interessanter gaan worden!

We varen verder en na 30 minuten varen we tegen een strandje aan. Daar liggen de kajaks op ons te wachten. En de aapjes...Er was 1 big boss in de groep. Voor hem moesten we uitkijken, maar de anderen konden we veilig benaderen. Ik ging bij de gids in de kajak. Ik was de enige die alleen was. We gingen eerst een grot in. Daar legden we aan op een strandje en gaf hij wat uitleg. 100 jaar geleden woonden hier nog mensen in de grot. Er was een "kamer" in de grot van zo'n 200 meter groot. Daar woonde een familie van 100-150 mensen. Helaas was de groep te groot (zo'n 15 man) om die kamer te bezoeken. Dat zou teveel tijd kosten.

We gingen de grot weer uit en peddelden langs de rotsen van het eiland. We kwamen weer bij een strandje en daar mochten we even aanmeren en 15 minuten zwemmen. En door de natte kleren, merkte je niks meer van de warmte dus heel goed vol te houden vol in de zon. Ik ben wel van kajak gewisseld, want er was een Thais vrouwtje in 1 kajak met haar 2 zoons, die niet veel meehielpen. Dus ik ben met 1 zoontje en dat vrouwtje verder gegaan in een kajak en het andere zoontje bij de gids. Kon ik weer lekker vertrouwd stuurvrouw zijn achterop de kajak πŸ€— Nog een stukje verder peddelen en dezelfde weg weer terug.

We gaan weer de longtailboot op. Ik maak even een foto van de bijzondere motor. Hij ziet er erg profesorisch gebouwd uit πŸ™Š. De stuurman verteld dat het een automotor is van een Nissan πŸ˜‚. Hij geeft gas door een touwtje van links naar rechts te schuiven over een soort trekveer. En om het sturen lichter te maken, heeft hij touwtjes met een lus om de longtail op 1 plek te houden. Ook al zo houwtje touwtje dus πŸ˜„. We varen naar een eiland waar we lunch krijgen. Witte rijst met groenten, roerei en kip.

We blijven 1,5 uur op dit eiland. Of op dit strandje blijven, of naar een strandje aan de andere kant van het eiland. Er was een pad van 1 km rondom het eiland. Dat moest ik natuurlijk wel ff gaan doen 😊 Op mijn waterschoenen, gelukkig op een makkelijk te belopen smal paadje. Lekker zacht op de boombladeren, met zo nu en dan een verstopte boomwortel die mijn voeten even moesten verdragen. Ook voor het eerst aan wildplassen gedaan hier in Thailand want ik stond op klappen! 🀣 Ik zag een zijpaadje richting een strand dus die ben ik gevolgd. En daar kwam ik aan op mijn idyllische privéstrand. Deels zand, deels rotsachtig, met een paar kleine baaitjes en heel ondiep en super helder water. Ik heb het baaitje uitgekozen met het meeste zand want de gids waarschuwde voor zee-egels die op de rotsen zitten. Ik heb lekker een half uur genoten van dit plekje voor mezelf 😍.

Teruggekomen bij de groep vertrokken we weer om 14 uur. Terug naar de mangrove, waar we het fruitafval van ons genoten fruit gingen voeren aan de aapjes. De gids noemt ze zijn familie. Het zijn 3 apenfamilies die niet gemeen zijn omdat ze de gidsen hier goed kennen en ook goed luisteren en gewend zijn aan de mensen. Ze leven in de mangrove. Ik heb altijd geleerd dat apen een hekel hebben aan zwemmen, maar hier zwommen ze ons gewoon tegemoet! Er werd fruit in het water gegooid, dus zo hebben ze vast leren zwemmen πŸ˜‰. Een stukje verder waren nog meer apen. De boot ging dicht langs de kant en opeens klimmen en springen er wat apen op de boot! Geweldig om ze zo dichtbij te zien 😍. Eentje klom er op de nek van een vrouw en bij mij kwam er 1 op mijn been hangen. Lekker genieten van de schillen van de watermeloen. Wat een heerlijk tafereeltje! Het werd wat controversieel toen er een blikje cola open getrokken werd 😁 maar ja, het was toch ook wel grappig om te zien. Maar goed voor zo'n aapje zal het vast niet zijn...Maar ze leven daar in ieder geval gewoon vrij in de natuur. Ik heb er in ieder geval van genoten...

De tour was ten einde. Ik kom hier misschien nog wel een keer terug voor alleen de kajaktour van 2 uurtjes in de mangrove. Dan ga je echt de smalle slootjes in en dan zie je hoe de locals daar leven in de mangrove. Wat ik ervan begrijp is dat er ook mensen daar wonen, ik vermoed in huisjes op palen. We stapten weer in de songtaew om "thuis" gebracht te worden. En ik was er al bang voor...dit keer werd ik als laatste afgezet dus was wel ong. 40 minuten onderweg. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb een heerlijke dag gehad! En ben voor het eerst goed verbrand...Ik heb dit keer meerdere filmpjes aan elkaar geplakt met een app VivaVideo maar dat zal ik alleen doen als ik genoeg tijd heb 😊

1. Ma:
    3 maart 2019
    Klinkt weer prachtig. Het is dat je het nu over video’s hebt. Maar dat wist ik dus niet. Heb alleen foto’s gezien. Dus ik heb nog wat te goed πŸ˜œπŸ™‹β€β™€οΈ
  2. Nicky:
    3 maart 2019
    Super gaaf Elise! En ongelooflijk hoeveel je doet, dat is nog hard werkenπŸ˜‰
  3. Dita:
    3 maart 2019
    Ik had de video’s ook nog niet ontdekt, maar nu toch gevonden 😁
  4. Elise:
    4 maart 2019
    Het is ook eigenlijk een beetje raar dat de filmpjes niet net als de foto's onder het verhaal geplaatst worden, maar ja...In de "naam " van elk filmpje staat ook de datum van de opname verwerkt, dus zo kun je wel zien bij welk verslag de video's horen. En Nicky: als het op werken begint te lijken neem ik wel een vrije (resetπŸ˜‰)dag. πŸ˜„
  5. Esmeralda:
    4 maart 2019
    Wat een geweldige ervaringen allemaal Elise. Echt heel leuk dat je ons op deze manier mee op reis neemt!
  6. Elise:
    5 maart 2019
    Ik hou jullie toch niet teveel van het werk met m'n blog hΓ¨ Esmeralda?! πŸ˜‚
  7. 8 maart 2019
    wat een prachtige foto's weer E. Ik zou bijna een dagje langskomen!
  8. Elise:
    8 maart 2019
    Haha, dan moet je ff een F-16 boeken Marieke πŸ˜†. Je bent welkom πŸ˜‰
  9. 8 maart 2019
    teletijd machine zou beter zijn