Nog een dagje touren op Koh Kood en een bijzondere ontmoeting!

21 februari 2019 - Ko Kut, Thailand

Het wordt vandaag weer verkennen met de scooter. Maar niet voordat ik m'n vuile was bij een laundry stalletje langs de weg heb gebracht 😊. Waarom een brandend ruggetje als ik het zelf doe, als ik ook een Thais vrouwtje langs de weg wat geld kan laten verdienen...Om 15 uur mag ik het weer ophalen. Dus nu eerst touren.

Weer een waterval. Haha, dat is het beschrijven niet waard πŸ™Š. Alleen het paadje was nog wel okΓ©, maar die is maar 50m lang. Op weg naar de pier waar ik aangekomen ben. Even in het vissersdorpje kijken. Maar onderweg werd mijn nieuwsgierigheid getriggerd. Ik zag steeds een smal paadje de jungle induiken. πŸ€” zal ik? Ik ga gewoon. wellicht een paadje om kokosnoten te verzamelen? Ik loop 20m het paadje op. En dan?! Ik schrik me een hoedje 😱. Sta ik opeens op ooghoogte oog in oog met zo'n grote spin waar ik over gelezen en geschreven had! Ik wist niet hoe snel ik achteruit moest deinzen en de spin dacht er gelukkig net zo over πŸ˜…. Poeh hΓ©! Even herstellen en nu maar gewoon die prachtige spin bewonderen. Geel met zwart. Nu snap ik ook hoe groot "groot" is πŸ˜„. Ik heb het later even opgezocht: niet giftig en de poten kunnen 12cm en het lijf 4 cm worden. Β Dus reken maar uit als ZE (want de mannetjes zijn ruim 10x minder zwaar , dus vast ook veel kleiner...) zich even strekt! De gouden wielwebspin, omdat ze een web in een vorm van een wiel maakt en het web goud oplicht als de zon er op schijnt. Maar ik heb m'n lesje geleerd: alleen paadjes volgen als er een informatiebord bij staat. Die worden in ieder geval vaker belopen. En toch had ik deze ontmoeting niet willen missen!

Eerst even wat drinken en daarna de pier aflopen. 2 vrouwtjes waren garnalen aan het koken en daar te drogen aan het leggen. Riekt goed, maar niet heus 😷. En een stukje verder mini inktvisjes. Ze zagen er schattig uit, maar verre van smakelijk πŸ˜„. Het liefst had ik foto's en filmpjes gemaakt van de mensen en bezigheden in de verschillende open huisjes. Maar ik durfde het niet te vragen...Boeiend en niet te bevatten hoe ze leven.

Wat andere zijstraatjes ingereden, maar kwam tot 2x uit bij private resorts. Onderweg kom ik ook veel rubberplantages tegen. Bomen, vraag me niet welke, waar ze rubber uit opvangen. Maar de bomen geven nu blijkbaar geen rubber, want alle bakjes hangen naar beneden. Bij een wat luxer resort even geluncht en daarna terug naar de bungalow. Over 45 minuten kan ik de schone was ophalen en dan ga ik nog even zwemmen en snorkelen. Veel visjes weer gezien. Zeker bij rotsen waar blijkbaar veel te snoepen was krioelde het van de vissen. En ook nog van een behoorlijk formaat! Maar er ligt wel ontzettend veel afval hier op de bodem! De stranden van Koh Chang waren veel schoner, maar hier is het water blauwer.Β

Ik zat in dubio: wachten tot de zonsondergang en met schemer terugrijden Γ©n laat eten? Ja, nee, ja, nee, ja, nee, maar uiteindelijk toch ja. Best romantisch zo met mezelf 🀣. maar de hele pier liep vol met toeristen en vooral Thaien om met me mee te genieten πŸ€—. De lucht werd uiteindelijk rood/paars maar kon ik totaal niet overbrengen op de foto. Dan maar de oranje versie van een eerder stadium...Op naar de bungalow, douchen en eten. En daarna de tas inpakken en nog ff bloggen.Β

Morgen een drukke reisdag voor de boeg met songtaew, ferry, taxibusje, vliegtuig en metertaxi terug naar Bangkok. Daar blijf ik 1 nacht in hetzelfde hotel als bij aankomst in Thailand. Ik wordt om 9.00 uur opgehaald en verwacht niet eerder dan 19 uur in het hotel aan te komen. De dag erna vlieg ik naar Surat Thani en dan met een taxibus 3 uur kachelen (als er niet al teveel tussenstops zijn) naar Khao Sok NP. Daar blijf ik 5 nachten. Ik verwacht morgen geen blog te versturen.

1. Anneke T.:
    21 februari 2019
    Ieuw, die spin!!! 😱
  2. Dita:
    21 februari 2019
    Je had even je hand ernaast moeten houden op de foto, zodat we goed konden zien hoe groot dat beest is 😜
  3. Arie:
    22 februari 2019
    Holy @#/% dat is een joekel. 😳
  4. Elise:
    22 februari 2019
    πŸ˜‚ Ik weet nu dat ie niet giftig is Dita dus misschien bij de volgende ontmoeting 😜. Maar ik beloof niks! πŸ™ˆ