Overtocht gelukt en lekker touren met de scooter

20 februari 2019 - Ko Kut, Thailand

Gisteravond was ik druk met vliegticket en accommodatie boeken, dus vrijaf met het blog. Het moet niet op werken gaan lijken natuurlijk...! ๐Ÿ˜‚

De overtocht naar Koh Kood (ook wel Koh Kut ๐Ÿ™Š) duurde bijna 3,5 uur, maar ook nog 2 tussenstops op 2 andere eilanden. Op het eerste eiland was geen pier, dus opeens zie ik een roeibootje aankomen. Haha, ik kreeg een dikke grijns op mijn gezicht. En bij de toeristen die met het bootje mee moesten zag ik: oh nee, echt?! ๐Ÿ˜‚ En het duurde ff, want die arme Thaise peddelaar moest 3x heen en weer voordat ze allemaal over waren! Maar ik heb alle tijd, dus niks kan me te lang duren op het moment...En 1 van de boormedewerkers was een indiaan (denk ik?) en hij had wel een hele aparte 'riem' om zijn middel: klein groter grootst piemels ๐Ÿคฃ. En aan de voorkant hing de grootste, aan zijn riem bedoel ik dan hรจ ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜‚. Maar daar durfde ik geen foto van te maken ๐Ÿ˜Š.

Eenmaal aan wal, werden we met 10 man in een songtaew gepropt. Bagage op het dak en daar gaan we. Heerlijk rustig op de weg. Ik werd als eerste gedropt, in het minder toeristische gedeelte. Wat een schattige bungalow! Op google, maar ook in het echt. Spullen in de kamer, zwemkleren aan, snorkel mee en hop naar het strand. Was een schattig strandje met uiteraard heerlijk blauw water.

De dag van vandaag brengt een verkenningstocht met de scooter kriskras over het eiland. Rustig aan beginnen, maar het wende erg snel moet ik zeggen. Het gros rijdt zonder helm, maar ik ga het lot niet tarten. Ik had een kaart van het eiland bij me, dus ik ging wel zien waar ik allemaal terecht zou gaan komen. Eerst naar een waterval. Tegen beter weten in natuurlijk ๐Ÿ˜, want deze tijd van het jaar zal er niet veel water meer zijn. Maar ben dan alsnog benieuwd naar de omgeving waar ik wandel. En het rijden zelf is al een feestje! Heerlijk groen en veel palmbomen. En opeens houdt de asfaltweg op en wordt het een grindpad, met stijgen en dalen. De rem was m'n grote vriend tijdens het afdalen, en mijn benen bungelend naast de scooter, mocht ik wegglijden. Maar het ging goed! Mwah, deze waterval viel wat tegen. Was nog best een pittig pad, want ik moest afdalen met traptreden, maar dat waren pittig hoge treden, dus m'n benen gingen ietwat de verzuring in. Maar het was max 200 m dus no big deal! ๐Ÿ˜‰

Op naar 1 van de vele strandjes. Deze ga ik onthouden voor morgen! ๐Ÿ˜ Super blauw en veel grote rotsen waar ik lekker kan snorkelen met hoog water. Ook nog een schattig tempeltje onderweg daar naartoe. En daarna naar nog een waterval en die gaf meer water in een mooie omgeving. Met een zwempoel ervoor, maar ik heb alleen gepoedeld met de beentjes. En gekeken hoe de kids Tarzan aan het spelen waren. Na een half uur weer de scooter opgezocht. Ik werd nieuwsgierig bij een grindpad naar links. Dus m'n stuur naar links en na 150 m houdt het pad op. Ik wilde al keren, maar opeens zie ik in mijn ooghoek een mega dikke en hoge boom staan. Ik loop er naar toe. Zulke vreemde boomwortels heb ik nog nooit gezien! Heel hoog en smal. Even mezelf, samen met m'n sexy helm ๐Ÿคฃ, vereeuwigen met deze wortels en mijn weg weer vervolgen. Bij een eettentje langs een volgend strandje even geluncht en besloten om het verkennen van andere strandjes voor morgen over te laten en gewoon lekker de gashendel (verantwoord ๐Ÿค—) open te trekken en naar het einde van het eiland gereden.

De weg werd wat steiler zo nu en dan, maar de weg is droog en de remmen werken goed, dus niks aan het handje ๐Ÿ˜Š. Het is superrustig op de weg(getjes) en het links rijden gaat eigenlijk heel makkelijk. En ondertussen gewoon genieten van de omgeving, groen en blauw, arm en rijk. Bijna bij het einde van de weg, keek ik neer op een vissersdorp, gebouwd op palen in zee. Alles opgebouwd met golfplaten. Maar de Thaien klagen niet! Altijd een glimlach op het gezicht. Mooi volk...

Ik heb wat geld daar achtergelaten door een fruitsmoothie te bestellen. Blij dat ik weer iets kon betekenen voor de arme Thai, al voelen ze zich misschien wel rijker dan wij Europeanen! Ik kon het toch niet laten om nog naar 1 strandje te rijden, zodat ik morgen niet weer naar het uiterste van het eiland hoef te rijden. Dat werd een avontuurlijk mul zandpad tussen de kokospalmen door ๐Ÿ˜„. Maar er staan toch echt bordjes met beach cafรฉ, dus gewoon gaan! Met uitgeschoven benen om de scooter overeind te houden. Maar het werd beloond met wรฉรฉr een mooi strand ๐Ÿ˜Ž. ย Heb nog even lekker in de hangmat gelegen en mezelf nog even in de armen geknepen. En nu weer terug richting mijn accommodatie. Ik gok zo'n 45 minuten? Morgen de rest van het eiland verkennen...