Dag van bezinning en verplaatsing Grampians NP

1 mei 2019 - Halls Gap, Australië

Gisteren heb ik een dag van bezinning gehad op het strand. Na rustig opstarten ben ik 3,5 uur op het strand geweest. Gewoon langs de kustlijn wandelen en genieten van de zee, de wolken en de rust. En ik ben niemand tegengekomen! 😲🤗 En 2x zitten en tot bezinning komen. Ik heb er zelfs een comfortabele zandstoel voor gemaakt 😆. Bedenken wat ik toch allemaal aan het meemaken ben! En bedenken wat een groot contrast er is tussen de manier van reizen door Azië en door Australië. In Azië de verwende toerist en in Australië de hier-moet/mag-ik-alles-zelf-doen-toerist. Het ligt me allebei wel 😊.

De nachttemperatuur was vele malen aangenamer gelukkig 😅. Ik lag al vroeg, want om 4.45 uur gaat de wekker voor Ajax 🤗. Maar de harde wind gooide roet in het eten...het klapperen van het tentdoek hield me langer dan me lief was wakker. Maar dat mocht de pret niet drukken om 4.45 uur 😊. Heb weer genoten! Al moest ik het voor lief nemen dat de verbinding met Veronica steeds weg viel i.v.m. matig internet. Je zou het niet zeggen, maar internet en wifi is hier vele malen slechter dan in Azië! i.p.v. meteen aansluitend ontbijten heb ik toch nog maar ff een uurtje geslapen...

Vandaag een rit van 150km naar de Grampians. Geen bezienswaardigheden onderweg dus gewoon plankgas. Maar wel met 2 handjes aan het stuur want het waait nog steeds behoorlijk en rij veelal 100! Dus omwille van de veiligheid maar geen video opnames...Ik rij vooral door open landerijen met hier een daar een groepje bomen en af en toe een huis. Precies zoals ik me Australië had voorgesteld. En dan doemen de eerste heuvels/bergen op van de Grampians. Voordat ik het NP inrij ga ik eerst boodschappen doen in een dorpje. Ik probeer dat zoveel mogelijk alleen op de reisdagen te doen...

En dan nu het NP in. Ik heb iets met bomen en de bomen hier zijn echt knapperds 😄. Nu ik dat zo opschrijf moet ik aan een opmerking van 1 van mijn zusjes (stadsmeisje 😉) van jaren geleden denken: "wat wil je op de Veluwe doen dan? Bomen kijken?" 😂 Ik vergeet dat nooit meer! Maar goed, ik genoot volop van de omgeving. Her en der wat karkassen van vooral kangaroes. Oók heb ik iets met wolken 😊 en ook die mochten er zijn. Een mix van heel grijs met heel wit en tussendoor felblauwe lucht. De wind was minder voelbaar tussen de bomen, dus de camera kon weer opgehangen worden 🤗.

Ik kom aan op de camping waar ik 4 nachten zal blijven. Ik doe de check-in, maar ga daarna eerst het dorp in voor gasflesjes, voordat ik zonder kom te zitten...Onderweg zie ik meerdere grote groepen Kangaroes en grote loopvogels grazen. Eenmaal de auto geparkeerd op m'n campingstekkie grazen de Kangaroes gewoon op 10m afstand 😄. Super tam, want ik mag er gewoon dicht langs lopen. Ze lopen me gewoon voor de voeten als ik naar het toilet wil (by the way: ik heb nog nooit zulke nette en schone toiletten en douches gezien op een camping! Wel zelf moppen...😊). Bijzonder, maar toch ook weer niet meer als er zoveel rondlopen hier. Een beetje zoals de herten in de AWD...Wel cool om naar ze te kijken als ze in beweging zijn. Ze leunen of zetten af met hun dikke staart. Bedankt voor de tip Nicky! 😉

Ik zit in dubio 🤔: tent eraan of met achterklep dicht vannacht? Het waait nog en donkergrijze lucht en zo nu en dan spetters. De verhuurster zei klep dicht bij harde wind en/of regen. Maar ja, de ruimte binnen wordt dan te klein voor m'n wc 😉. Ach, in een tent lig je ook in weer en wind toch? Dus gewoon klep open...Nu eerst even een was draaien en drogen. Met een uur gewassen én gedroogd! Uiteindelijk gaat de wind gelukkig liggen en is het droog. Dus luifel aan de auto en koken. Ik werd vergezeld door veel insecten en moest heel goed steeds m'n eten checken, want zo nu en dan landde er een insect op m'n prakkie. Zelfs een spin van 3 cm doorsnee (incl poten) bijna in m'n sla! 😱 En toen begon het te spetteren...het lukte me een soort van bijna om alles droog te houden onder het luifeltje, maar op een gegeven moment niet meer. Dus vuile vaat buiten laten staat en hop de auto in. Zien we morgen wel weer...Of schoon gespoeld óf schoon gelikt 😉.

Tijdens het bloggen begint het te onweren. Ik was even vergeten hoe dat ook alweer klinkt tussen de bergen! 😲 Kreeg er gewoon kippenvel van 😂. Heerlijk vind ik dat!

Tekst en foto's uploaden zijn met het internet wat ik heb wel te doen, maar een filmpje uploaden is verschrikkelijk. Heeft er gisteren 4 uur over gedaan! En als je dan geen electriciteit hebt, dan betekent dat een lege telefoon...En dan zuinig doen met powerbank. Het is behelpen, maar vooralsnog lukt het me om op creatieve wijze steeds prik te houden 😊. Wel belangrijk tegenwoordig hè 😜🙈. En ik heb ook weinig tijd om met m'n telefoon te spelen, dus dat scheelt 😂. En nee, ik maak geen grapje! Superdruk heb ik het nu ik alles zelf moet doen 🙊😆. Ik klaag niet hoor! In constateer alleen 😊.

Ik kan wel wat opladen op de accu, maar gebruik ook licht en zo nu en dan laat ik de koelkast draaien. En wil geen lege accu, dus ben er voorzichtig mee als ik weet dat ik 1 of 2 dagen niet de auto gebruik en dus de accu niet op kan laden. De filmpjes in Australië komen of later of ik combineer meerdere dagen of ik sla een keer over. Hier is bij de receptie wel een ruimte met wifi, dus ergens dezer dagen komt er wel een filmpje...

1. Nicky:
    1 mei 2019
    Top Elise! En oh ja, de WiFi is inderdaad waardeloos in Australië en op die camping alleen goed bij de receptie😉 Maar het was supercool om bij die Kangaroos te zitten ‘s avonds! En ik ben benieuwd hoeveel er nog van de bosbranden te zien is (2008/2009 iets in die richting?)
  2. Elise:
    1 mei 2019
    Bosbranden van 2011...ik heb wel zwartgeblakerd bomen gezien, maar die bloeiden gewoon nog. Het noorden schijnt nog aan het herstellen te zijn?
  3. Nicky:
    1 mei 2019
    Ja, toen wij er waren in 2015 zag je nog redelijk veel zwartgeblakerde bomen maar groeide het allemaal wel weer. Bijzonder, die natuur!