Cultuur snuiven in Luang Prabang

1 april 2019 - Luang Prabang, Laos

De reis van gisteren heb ik wat veiliger ervaren dan de heenweg gelukkig 😅. Nog steeds hobbel de bobbel, maar er zat geen F1 coureur achter het stuur 😉. Maar wel vóór bochten inhalen, maar dat is hier de normaalste zaak van de  wereld, net als de binnenbocht nemen. Dat zijn wel ff ik-hou-mn-hart-vast momenten 🙉. En precies mijn maat voetruimte in de minibus en daar moest ik het mee doen, dus was niet ideaal. Veel verzitten en zo nu en dan de benen omhoog op een verhoging zetten. Ik had namelijk geen stoel voor me, maar een 'muurtje'. En halverwege een plas- (zo blij mee! 🙏) en benen-strek-pauze. Met de tuktuk werd ik naar m'n accomodatie gebracht. Wel ff een awkward momentje: er zat een monnik in en naast hem 3 mannen dus ik moest op het bankje tegenover hem, maar ik mag als vrouw niet naast of recht tegenover een monnik zitten. 1 man zag m'n vertwijfeling en ging van plek veranderen, zodat ik afstand kon bewaren 😊. Nóg maar 30cm van knie tot knie 😉.

Om kwart voor 3 was ik bij m'n volgende thuis en kon ik me even verdiepen in Viëtnam. Het vliegticket had ik al eerder geboekt. Maar heb nu ook een 1ste class softsleeper geboekt voor 5 april in een trein van DaNang naar Dong Hoi. Deze rit duurt 6,5 uur. Wilde eerst een zachte stoel boeken (zijn ook harde stoelen...), maar is niet veel ruimte voor bagage en vermoed ook niet voor m'n benen en zal wel kont aan kont zitten 😬. Dus lekker een zacht onderbed in een coupé van 4 bedden geboekt. Kan ook een hard bed met 6 bedden per coupé boeken, maar voor €15 kan ik wel luxe reizen dacht ik zo!

Vandaag ga ik de stad te voet bekijken. Ik lees overal dat Luang Prabang niet aandoet als een stad maar eerder een dorp. En dat klopt! Ik hou helemaal niet van steden, maar de sfeer hier bevalt me wel. Het slenteren helaas nog steeds niet...dus of ik het lang vol ga houden??? Er wordt ook onweer verwacht, dus kijk af en toe omhoog. De stad ligt op een schiereiland, omsloten door heuvels. Geen hoge gebouwen, vriendelijke mensen, veel groen, smalle straten, geen stadsdrukte. Wel veel: "you want tuktuk?" 🙄.

Er zijn maar liefst 32 tempels in de stad. Tot nu toe heb ik er weinig aandacht aan besteed, omdat ik het een beetje ongemakkelijk vind (maar ook omdat je de mooiste tempels  vooral in grote steden vind). Als vrouw moet je vaak je benen , armen en decolleté (dat zit wel snor 😉) bedekken, lees ik overal, maar ik zie er heel erg tegenop om met deze temperaturen een lange broek aan te doen. De andere optie is: bij tempels zijn er vaak wikkelrokken te huur. Nou, je snapt de ongemakkelijkheid wellicht wel? 🙈😂 Maar ik weet van mijn eerdere reizen maar Thailand dat ik een heel fijn gevoel krijg van tempels en vriendelijke Buddha beelden én ze zijn niet allemaal zo streng, dus ik ga me vandaag onderdompelen in het Boeddhisme. Lange broek in de tas en daar ga ik 😊.

Ik loopt eerst een rondje om een heuvel midden in het oude stadscentrum. De benen zijn warmgelopen, dan nu de 350 traptreden naar boven bedwingen 😅. Poeh hé, dat traplopen zal nooit een hobby van me worden denk 😄. Ik koop een ticket en vraag of ik met deze korte broek naar boven mag. Ik krijg groen licht 😅. Boven aangekomen is er een uitzicht over de stad en de omliggende heuvels en de 2 rivieren die er doorheen en omheen kronkelen. Maar weer super heiïg. Maar wel goed te zien dat het niet als een stad oogt...Ik verwachtte een tempel boven, maar zag em niet? Dus viel ietwat tegen.

Ik wilde al dezelfde weg terug lopen en toen zag ik opeens nog een paadje ergens naartoe gaan. Dus die nog even volgen. Aha, hier hebben ze die tempel en toebehoren voorstopt! 😉 Ik had het rijk voor me alleen en werd vriendelijke toegelachen door de Buddha beelden. Ik word er altijd zo zen en blij van! Ik vond het een fijne plek om doorheen te lopen. En er bleek een trap verder af te dalen en kwam uit aan de andere kant van de heuvel als waar ik begonnen was.

Ik ben de rivier via een bamboebrug overgestoken. Deze brug wordt elke 6 maanden door een familie opgebouwd en weer afgebroken i.v.m. stijging van het water tijdens de regentijd. Ik heb ergens geluncht en wat rondgelopen. Ik ben nog een ander tempelcomplex opgelopen. Ook daar mocht ik met mijn korte broek naar binnen, maar moest wel m'n pet afdoen. Gelukkig waren er maar 3 mensen (naast de vele 10tallen Buddha's) binnen die m'n verschrikkelijke coupe moesten aanzien 🙈.

En toen was ik er na 3 uur alweer klaar mee ☺️. Ondanks dat ik het een fijne sfeer vond, breekt slenteren me gewoon op. Krijg steevast (een beetje) hoofdpijn, zo ook nu. Ik kom behoorlijk bezweet terug en ga lekker douchen en hangen. Maar kan ook genieten van dát soort rustmomenten! Nog even voorbereiden op de dagen die komen gaan. Morgen sluit ik Laos af met een heel mooi toetje! Wat dat gaat zijn? Dat zullen jullie morgen zien...☺️

Enne...omwille van de selectie van de foto's: gelukkig duurde m'n sightseeing maar 3 uur...😜

1. Wendy:
    1 april 2019