Met Ben naar Chiang Rai en de witte tempel 😍

2 augustus 2019 - Chiang Rai, Thailand

Gisterochtend leek ik weer terug bij af te zijn...Diarree! 😏 Maar het bleef bij 3x in een uur en daarna was het klaar πŸ˜…. Was misschien ook een beetje eigenwijs om bij hetzelfde restaurant te gaan eten als 2 dagen terug 😬. Maar de Sticky Falls liet ik maar voor wat het was...Wilde geen risico nemen en gewoon een rustdag houden in het hotel. Ook rustig aan met de darmen, dus heb de hele dag op fruit, volkoren brood, pindakaas, water, ORS en thee geteerd. Had ook wat hoofdpijn, maar dat kwam denk omdat ik wel heel veel vocht ben verloren! Totaal geen eetlust, dus moest ff niet aan een restaurant denken...Ik moest nog wel ff verplaatsen naar een hotel wat gunstiger ligt voor de rit naar Chiang Rai. Dan hoeft Ben niet eerst de binnenstad in morgenochtend...

Vanmorgen was ik kiplekker en het American Breakfast ging er goed in. Dus ik ben klaar voor Chiang Rai! Om 8.45 uur reed taxi Ben voor 😊. Eerst nog even wat inkopen gedaan voor d'r moeder en toen Chiang Mai gedag zeggen. Al kletsend en met de grootste lol rijden we tussen de groene bergen door, zo nu en dan gravelroad ivm wegwerkzaamheden. We blijken ook nog eens dezelfde muzieksmaak te hebben πŸ€—. En ik had nooit gedacht dat ik zulke persoonlijke gesprekken met een Thai zou kunnen hebben! Alles is bespreekbaar. Maar zij werkt dan ook veel met toeristen, dus is een beetje verwesterd in eigen land πŸ˜‰. Vertrouwd gezelschap al ken ik haar pas 6 dagen...

Voordat we naar mijn hotel rijden willen we eerst 2 tempels, voor de verandering πŸ™ˆ, op de route bezoeken. We beginnen met de Witte Tempel (na een kleine 3 uur rijden), maar niet voordat we eerst geluncht hebben. Laat het nou zo zijn dat ik deze tempel al sinds mijn voorbereiding thuis als achtergrond op mijn laptop heb staan! En niet voor niets! Het was liefde op het eerste gezicht toen ik deze tegenkwam op internet πŸ₯°. En wowwww, eenmaal daar in levenden lijve te mogen staan, werd ik nΓ³g verliefder!! Uffff, zo prachtig! Niet in woorden uit te drukken wat ik ervan vond 😍. De foto's doen de pracht niet eens recht! De tempel was een combinatie van wit gips met zilverkleurige glinstermozaΓ―k steentjes. Zoom maar eens in op de foto waar ik voor de brug geposeerd sta (die blije dame naast mij ken ik overigens niet hoor 😊). Voordat we de tempel inlopen moeten we eerst langs een apart kunstwerk met handen en gekke hoofden en daarna over een brug richting de ingang. Ben zegt dat als ik over de brug ben, mag ik niet weer teruglopen. Ik ben het waarom even vergeten. πŸ€” Nu ik dit allemaal omschrijf vliegen er gewoon vlinders door m'n buik πŸ™Š, zoveel genoot ik ervan. Nee, niet vanwege Ben πŸ˜œπŸ˜‚.

Binnenin de tempel was het ook prachtig!! Hele mooie muurschilderingen, heel anders dan andere tempels. Maar dat mag ik niet laten zien aan jullie 😬. Foto's maken is daar binnen verboden. De eigenaar van de tempel, die dit allemaal met zijn eigen geld bekostigd, als kado aan de Thaien (zelf ook een Thai), wil geen foto's op internet om kopiΓ«ren van zijn stijl te voorkomen. Er staan ook echt mensen binnen om dat te controleren. Doe je iets fout in of buiten de tempel dan klinkt er een fluitje πŸ™Š.

Over het hele terrein lagen ook hele mooie tegelvloeren. Er waren nog meer witte gebouwen, maar ook fel gouden gebouwen en constructies. Ik heb wel tig keer gezegd tegen Ben dat het hier zo prachtig is! Steeds maar achterom kijken om nóg een keer iets te kunnen zien 😊. Het wit en goud stak ook heel mooi af tegen de dreigende lucht boven de stad en de bergen. Maar vroeg of laat gaan de sluizen een keer open natuurlijk...

Ben heeft nog even bloemen, kaarsen en wierook geofferd aan Boeddha en gebeden. Ik wilde ff ruiken aan de wierook, maar ik werd op mijn vingers getikt door haar. "No no, you can not smell!" πŸ˜‚ Toen we door de uitgang waren hing er een grote afbeelding van de eigenaar met 1 arm omhoog en zijn hand in platte stand. Dus ik loop naar hem toe en wil hem een high five geven om hem te bedanken voor deze prachtige tempel. "HΓ© hΓ© hΓ©, you can not touch him! You can give me high five" 🀣

We stappen in de sauna πŸ˜… en rijden naar Chiang Rai stad, op naar de Blauwe Tempel. Maar dan gaan toch de hemelsluizen open en niet zo'n beetje ook! We besluiten deze tempel morgen te bezoeken en gaan samen nog wat drinken vlakbij mijn hotel. We parkeren daar de auto, de regen is ondertussen gestopt, zeg dat ik later incheck, maar nemen wel allebei een fiets mee. Voor 100m naar een koffietentje... πŸ™ˆ. Maar Ben wilde graag ff fietsen πŸ˜„. Om 17 uur gaat Ben d'r familie, 40min verderop, opzoeken en ik check in. Morgen komt ze me om 10 uur weer oppikken. Eerst even een verkoelende koude douche, want het was erg warm vandaag! En voor de verandering eens Mexicaans gegeten...