4 doorreisdagen

27 juni 2019 - Proserpine, Australië

Het is me gelukt om af te kicken van het groepsgevoel 😊. Maar omdat ik het zo leuk vond ga ik dit weekend nog maar een groepstour doen 🙊, alleen nu maar 1 dag 😄. Hierover later meer...

Ik heb 4 reisdagen achter de rug, in totaal 860km. Goed te doen, 3 tot 4 uur onderweg per dag, maar toch vermoeiend. Dat wil wel met voetbal in nachtelijke uurtjes (als ik tussen 5 en 7 wakker word dan mag ik voetbal kijken van mezelf 🙊), spin in auto en korte nachten op Fraser Island. Maar ik heb er vrede mee, want ik vind het heel erg fijn om iets mee te krijgen van de sfeer van het WK. Heb een topweekend gehad op Fraser Island (heb nog even de later verkregen groepsfoto toegevoegd, want die hoort wel in m'n fotoboek!). En de angst voor de spin is gelukkig behoorlijk afgezwakt 😅. Al check ik nog wel met zaklamp voordat ik ga plassen 😊.

Dit gebied heeft veel minder nationale parken om te bezoeken en dat is maar goed ook! Ik heb namelijk de resterende 3 weken hard nodig om nog te doen wat ik persé wil doen: de Whitsundays, Tablelands, Mossman Gorge, Daintree Rainforest en Cape Tribulation. En dan zijn er nog wel meer noemenswaardige parken rondom Cairns, maar daar ga ik me bewust niet in verdiepen, want wil niet met het gevoel weggaan dat ik iets geweldigs gemist heb 😬. Al met al is de verdeling van de tijd tot nu toe precies zo gelopen als gepland! Iets waar een perfectionist lekker van kan genieten 🙈🤗😉. En had ik niks anders willen doen als dat ik gedaan heb! Al had ik graag nog 1 extra week gehad om het gebied rondom Cairns meer te kunnen verkennen...

Het rijden deze 4 dagen was verre van avontuurlijk en bochtig. Vooral het stuur recht houden, wat even wennen was 😉. De ogen, armen en benen vonden het enerzijds een slaapverwekkende rit, vergeleken met de achterliggende route. Maar anderzijds ook wel ff prima zo. Maar ik vond de omgeving nog steeds niet saai om doorheen te rijden. Tussen de suikerrietplantages door, met hun witte wuivende palmen, met op de achtergrond heuvels.

Ik ben ook nog even een katholieke kerk ingelopen. 1 van de weinige grote kerken die ik gezien heb...Heb helemaal niks met het katholicisme, maar de kerkgebouwen met pilaren, gewelven en glas-in-lood-ramen vind ik wel altijd interessant.

De oudjes op de campings vinden het maar wat interessant dat er zo'n 'jonkie' in dr 1tje aan het reizen is. Er zijn er zoveel die me de hemd van het lijf vragen 😄. Het lijkt ze allemaal vooral eenzaam, maar nee hoor, nog steeds niet! 1 avond heb ik met een stel in de kroeg, die bij de camping hoorde, een hapje gegeten. De meesten zijn 'even' onderweg voor familiebezoek 1500km verderop 🙊 of zoeken de warmte op en trekken van zuid naar noord. Het valt ook erg op dat ik de afgelopen 4 dagen vooral de weg heb gedeeld met vrachtwagens (bij lange na niet zoveel als in NL hoor!) en kampeervoertuigen. Kamperen, vissen en het leven buiten is hier echt een levenswijze. Maar wel de schotelantenne mee voor de tv natuurlijk...😉.

Gisteren stond ik op een camping langs het strand. Vanaf nu heb ik er een nieuwe uitdaging bijgekregen wat wildlife betreft: krokodillen!! 😲🙉 Die zowel in zout als zoet water kunnen leven...Dat vind ik het spannendste van alle dieren hier! Voordat ik over het strand ging struinen, heb ik bij m'n buurtjes even informatie vergaard 😬. Het advies: blijf bij en uit de kreek vandaan die naast de camping ligt en uitkomt in zee, dan komt het goed 😅. En internet leert me dat er maar 8 mensen gedood zijn sinds 1985, dus komt goed...denk ik 😬. Maar wel wegrennen en geen foto maken is nog het advies van de buurman 😊. Ik ben een paar interessante krabben tegengekomen en aan de schelpen is te zien heb ik het Great Barrier Reef bereikt heb. Dit is het eerste strand waar ik schelpen zie liggen! En stukjes koraal. Met m'n voeten in de uitlopers van de golven en niet verder ivm dodelijke kwallen, steenvis, krokodillen en haaien 🙈😅. Een hard gelach: zulk mooi blauw en helder water, maar geen duik kunnen nemen!

En toch ga ik dat dit weekend doen! 😬 Ik heb voor zaterdag een dagtour geboekt: een scenic flight met een klein vliegtuigje boven de Whitsundays, een eilandengroep met super helder en blauw water en parelwitte stranden. En daarna met een boot de zee op en verschillende eilandjes bezoeken om te lunchen, zwemmen en snorkelen boven het Great Barrier Reef. Met hopelijk walvissen, dolfijnen, roggen en schildpadden. Maar ja...ook kans op haaien 🙈😬. Ach, ik ga er vanuit dat ik in goeie handen ben! Verstand op nul en gaan...Als het m'n tijd is, dan het liefst op het moment dat ik de wereld aan het ontdekken ben 😬🙊😂. Sorry voor mijn nuchterheid...🙈.

Toen ik vanmorgen op het punt stond om te vertrekken kwam de buurvrouw nog naar me toe: "I want to give you something that will keep you company during your trip." Een koala sleutelhanger! Hoe lief 😍. Lieve mensen hier in Australië...