3-daagse 4wd avontuur op Fraser Island

24 juni 2019 - Fraser Island, Australië

Zo, dat is ff wennen om weer alleen te zijn na 3 dagen onder de mensen! 😊 Zeker als je het heel leuk en gezellig hebt gehad! Ik ga niet het hele weekend, zoals anders, in detail doornemen, want dan ben ik wel ff bezig...😅. Maar het was zeker geslaagd! Al voelde het niet als hoogtepunt van de reis, maar dat komt vooral doordat ik meer één kan zijn met de natuur als ik alleen ben en het dan op een intensievere manier kan beleven. Maar ondanks dat meer dan leuk geweest!

Zo'n kennismaking met een groep is altijd heel even aftasten voor iedereen, maar het verbaast me elke keer weer (heb al meerdere lange groepsreizen gedaan) hoe snel je het leuk en gezellig hebt met wildvreemden, en nu ook uit verschillende landen. 13 man totaal (7 man en 6 vrouw), allemaal tussen de 20 en 27, behalve ik 😉. Uit Duitsland, België, Denemarken, Zwitserland, Engeland en Schotland. Van 4 weet ik het niet, maar de andere 8 allemaal tussen de 5 en 12 mnd aan het reizen, dus dat schept al meteen een band. Het is heerlijk om als reizigers onder elkaar te zijn! En de gids kent het eiland op zijn duimpje en is er volgens de big boss al 1000x geweest. Klinkt goed!

We gingen met 2 4wd auto's op pad. 1 werd altijd bestuurd door de gids, Brent, en de andere afgewisseld door 10 mensen uit de groep die zich op hadden gegeven als chauffeur, waaronder ook ik. We hebben een kleine groep, want max is 30 pers en 4 auto's. Dus weer mazzel! Het weer is oké. Veel bewolkt en heel af en toe vallen er een paar druppels, maar voordat je nat wordt ben je alweer opgedroogd 😊. We kregen eerst 45 min instructies en toen inpakken en wegwezen! De Ferry op. Achteruit erop, wat ik voor het eerst meemaak, en vooruit eraf. Het is 50 min varen en dat gaf ons mooi de kans om met elkaar kennis te maken. En dan gaat het avontuur beginnen!

Al na 500m hield het asfalt op en begon ons avontuur in het zand. We hadden geluk (of niet 😉) dat het de voorgaande dag geregend had, dus het zand was minder mul. We moesten 2 uur via het binnenland, door een dicht bos, naar onze accommodatie, wat vlakbij het strand ligt. Eenmaal daar aangekomen konden we een slaapzaal uitkiezen. Omdat we een kleine groep hadden, had ik mijn eigen kamer 🤗. We hebben daar geluncht en zijn via het strand naar een heldere zoetwater kreek, die uitkwam in zee, gereden en hebben daar de rest van de middag gerelaxed. Voordat we terugreden zijn we nog even langs een wrak van een vastgelopen schip gereden. En in de avond gezellig en al lachend wat kaartspelletjes gedaan.

De 2 dagen daarna hadden we een drukker schema. Beide ochtenden om 6.30 uur ontbijt en 7.30 uur rollen we het zand in. Ik heb de 2de en 3de dag hoofdzakelijk op het strand gereden. Dat was makkelijker dan door het binnenland, maar vond ik prima. Heb echt bewondering voor vooral die jonge meiden die dat wel ff doen door het mulle zand. Petje af! En kom er ook echt wel van genieten als de anderen de moeilijke stukken goed doorkwamen. Brent heeft ook het liefst de meiden achter het stuur 😊, maar uiteraard kwam iedereen 1 tot 2 keer aan bod. En we hebben geen 1x de auto uit hoeven te graven 💪.

We zijn naar een aantal meren gereden en naar de Champagne Pools. Dat zijn natuurlijke rotspoelen aan de kustlijn. De zee vult deze poelen bij hoogwater. Sommige meren zijn zo helder, dat veel vissen en planten er niet in kunnen leven, omdat er te weinig voedsel is. We zijn ook een klif opgelopen om haaien, schildpadden, dolfijnen, walvissen en roggen te kunnen zien, maar dat is helaas niet gelukt. De zee was te wild en de zon scheen niet genoeg, dus was het water te donker om iets te zien zwemmen. Maar we hadden wel een mooi uitzicht!

We hebben niet heel veel wildlife gezien, maar wel die ene die bij ieder bovenaan de lijst stond: de Dingo. Tijdens een rit over het strand. Ze lagen lekker te relaxen. De Dingo is een wilde hond en vooral gevaarlijk voor kinderen, want die worden zo meegesleurd 😬. Niet lang geleden nog. Een vader was net op tijd om zijn 11 maanden oude kind uit de bek van een dingo te redden! Hij was de tent ingekomen en pakte het kind wat lag te slapen 😱. Als wij naar het strand liepen, moesten we allemaal een stok meenemen om ze af te schrikken.

De 2 avonden gingen we rond 21 uur naar het strand om naar de opkomst van de maan te kijken. Heb ik nou nog nooit gedaan, maar zowaar is de weerspiegeling in zee nog best de moeite waard. En voordat de maan opkomt is het pikkedonker en zagen we de melkweg aan de sterrenhemel. Onderweg kwamen we nog een joekel van een pad tegen! 😯 Ik geloofde m'n ogen niet, zó groot! Minimaal 15cm hoog. En weer een Huntsman Spider, maar die liet zich gelukkig maar heel even zien, want ik kan er nu nog ff niet zo goed naar kijken 😬😉. De angst zwakt af en dat hou ik graag even zo...En verder hebben we nog wat 'rare' insecten gezien, die ik nog in geen ander land ben tegengekomen. Oja, en een kleiner ras schildpadden zwemmend in een meer, vlak langs de kant. Zij nieuwsgierig naar ons en wij naar hun.

De laatste 2 meren die we bezocht hebben waren prachtig! Super helder en blauw, omringt met wit zand 😍. In alle meren mochten we zwemmen maar ik, en de meesten, heb dat alleen in het laatste meer gedaan, Lake McKenzie. Eigenlijk mochten we dat meer niet bezoekem met een 3daagse tour (er zijn erg veel regels hier ivm World Heritage), maar Brent heeft zo z'n vriendjes en heeft het gewoon ff geregeld. Is nl het allermooiste meer van het eiland! En op de eerste dag met een rubberen band door de stromende kreek, waar ik af en toe in omsloeg 🙈. Het was gedeeltelijk bewolkt en als de zon niet scheen was het koud in m'n natte zwemkleding. Het was 18 tot 20 graden maar ook wat wind waardoor het kouder aanvoelt.

Tijdens het rijden hadden we het ook erg gezellig. Muziek hard aan en ondanks de verschillende nationaliteiten lekker samen meezingen en zo nu en dan op en neer in de auto. Óf vanwege de muziek óf vanwege de vele hobbels en bobbels onderweg 😄.

De 2de avond had ik even een moeilijk moment in de groep. Daar waar de eerste avond de alcohol op zich wel vloeide, werd er niemand vervelend en hadden we veel lol. Maar de 2de avond merkte ik wel dat een aantal te jolig en luidruchtig werden voor mijn doen. En aangezien ik geen druppel alcohol drink en ik echt heel erg allergisch ben voor mensen waarvan het gedrag verandert tijdens het drinken van alcohol...Ik raakte daardoor de aansluiting kwijt en het lukte me niet om mee te gaan in dat niveau. Dus ik heb besloten om na de maansopkomst om 22 uur mijn bed op te zoeken. Wat extra slaap kan geen kwaad, want ik heb al 4 niet al te beste nachten achter de rug...En de volgende ochtend was ik erg dankbaar voor de heerlijke nacht! 🤗 Al ging wel om 5.40 uur de wekker. Overigens had ik in de ochtend geen moeite om weer die aansluiting te vinden...Maar was het het veiligst dat ík begon met rijden! 😉

Zondag om 17 uur vertrokken we met de Ferry weer naar het vaste land. Erg voldaan, al had ik graag nog een dagje met de groep doorgebracht. En had ik aanvankelijk het idee dat er veel meer zandheuvels op het eiland zouden zijn, maar naast strand was het grotendeels bos. Stiekem wilde ik helemaal nog geen afscheid nemen van de groep en weer alleen verder reizen 🙊. Maar geef me 1 of 2 dagen en ik kan het wel weer waarderen 😊. Tijdens het wachten op de ferry, zwom er nog een kleine groep dolfijnen niet al te ver van de boot. Ieder gaat weer zijn of haar eigen weg en we hebben afgesproken om foto's te delen via de groepsapp. Maar daar wacht ik helaas nog op...of gelukkig maar, want ik heb zelf al veel foto's 😬🙈. Maar ach, ik ben 3 dagen weggeweest, dus dan kan ik ook x3 foto's uploaden toch? 😉

Vandaag ben ik in 280km, de langste tot nu toe, naar een doorreiscamping gereden voor in principe 1 nacht. Maar ik ben best wel moe en heb een beetje hoofdpijn, dus ik besluit morgen of ik er nog een dagje aan vastplak of doorrij. Überhaupt heb ik vanaf hier nog niks verder gepland, dus het vervolg is nog een vraagteken...

1. Kees van Egmond:
    26 juni 2019
    Die allergische reactie op veranderend gedrag na overmatig alcohol 😁 Zó herkenbaar! 😎
  2. Elise:
    27 juni 2019
    Sowieso hebben de meeste Van Egmondjes geen alcohol nodig 😂. Of zijn jullie kids een uitzondering? 😜
  3. Ma:
    Gelukkig ben ik geen van Egmond 😜
  4. Elise:
    27 juni 2019
    En gelukkig heb ik uw gedrag nooit zien veranderen ma, ook al bent u niet vies van een wijntje 😅
  5. Ma:
    Met mate. 1 a 2 is gezond 😉
  6. Kees van Egmond:
    28 juni 2019
    Nou, laten we zeggen dat ze nog aan het uitproberen zijn wat het beste bij ze past 🤗
  7. !neke:
    😅😂🤣