2 reisdagen met tussenstop in Paluma NP

1 juli 2019 - Mutarnee, Australië

Gisteren ben ik naar een doorreiscamping gereden, wederom tussen de suikerrietplantages door. Ik heb een uur gesmokkeld, dus ben pas om 11 uur van de camping weggereden (vertrektijd alle campings hier is 10 uur 🤨). Het werd namelijk een latertje, omdat ik de Oranjeleeuwinnen heb aangemoedigd. Met succes! 🎉🎊 😉 Het wakker blijven, na zo'n lange enerverende dag, was nog een uitdaging 😬. Uiteindelijk heb ik alleen de nabespreking niet volgehouden. Nou, daar kan ik wel mee leven 😊.

Er lopen allemaal smalle treinspoortjes door de plantages en regelmatig ook over de weg. Met een locomotiefje worden de wagonnetjes die volgeladen liggen met suikerriet, naar de verwerkingsfabrieken getransporteerd die her en der verspreid liggen op de route. 1x moest ik stoppen omdat zo'n treintje de weg overstak. Boeiend tafereel (vind ík dan 😉). Ik ben ook even een weggetje ingeslagen om het van dichterbij te bekijken. Ik zag een locomotiefje bezig met aankoppelen, maar helaas ging die ipv trekkend mijn kant op, al duwend de andere kant op...De suikerriet groeit tussen de 3 á 4 meter hoog.

Vandaag ben ik weer naar een doorreiscamping gereden, maar onderweg ben ik ook nog het Paluma NP ingereden. Hier liggen Big Crystal Creek en Little Crystal Creek. Dat zijn 2 hele heldere en koele kreken. Kreek betekent hier automatisch oppassen voor de krokodillen, maar in deze 2 beken schijnen ze niet rond te hangen 😅. Dus de zwemkleren gaan aan nu het kan! Gisteren was het 28 graden, vandaag 25. Eindelijk zomerse temperaturen hier in Australië 🤗. Als eerste stop ik bij Paradise Waterhole. Een superheldere kreek met blauw/groen/gele kleuren in een rotsachtige omgeving, met op de achtergrond de bergen. Even met de voetjes in het water gebungeld en genoten van de mooie spot, maar bewaar het zwemmen voor de volgende stop...

Op naar de Rockslides. Ook weer een mooie spot! Het was me daar iets te druk met mensen (al waren het er maar 10🙊), dat weerhoudt me dan om even kind te zijn 😜, dus ik bewonder het alleen van boven en volg het paadje verder. En dat was een goede keuze! Er lag maar 1 persoon te poedelen in 1 van de 2 diepere poelen, dus ik koos voor de andere. En die had ook een mooie rockslide, dus ik kon me uitleven 🙊. Eerst maar even doorkomen in het koude water 😬. En toen de rockslide aftasten. Even zeker weten dat er geen scherpe randen onder het water zitten en dat bleek niet het geval. Dus glijden maar! 🤗 Eerst 2 keer een 'badkuip' in én uit 🙉😅 en dan van de glijbaan af. Was leuk, maar het werd geen lancering, want de opstaande rand was te steil, dus op het einde bleef je liggen in de 'jacuzzi', maar dat lag heerlijk! 😊 Nog eventjes gelegen in de 'badkuip' (ik ben zo GEEN badderaar, maar deze kon ik erg waarderen 😉) en toen bedacht ik me: vooruit op de buik is ook leuk! 🤗

Ik vergat bijna dat ik 25 min verderop nog naar Little Crystal Creek wilde. Dus met tegenzin zeiknat teruggelopen, al rijdend op een plastic zak gaan zitten en de handddoek in de rug. Na lange tijd mag ik eindelijk weer eens kronkelend een berg oprijden! Ik kwam bij een kreek met watervalletjes en een mooie boogbrug, maar helaas scheen de zon er niet meer op, omdat de kreek zich in een smalle kloof bevond. Dus minder mooi water en niet gezwommen zonder zon in dat koude water. Was ik nu maar langer bij m'n speel-en spartelparadijsje gebleven...

Op naar de camping op 20 min rijden. Is 1 van de mooiste campings waar ik geweest ben! Heerlijk zacht gras, vol met palmbomen. Ik ben weer gaan plannen en heb nu de planning rond t/m 19 juli, de dag van vertrek uit Australië. Een heerlijk gevoel! Nu kan ik de resterende 2,5 week volledig genieten en relaxen 😎. En geloof me: er komen nog mooie dingen aan! 😍🤗 Het 'saaie' stuk, tussen Brisbane en Cairns, waar het vooral om kms vreten ging, is nu achter de rug. Overigens besefte ik me gisteren, dat ik nú al het rijden op dit inmense eiland begin te missen en dan ben ik nog niet eens weg...😬🙉

Op elke camping kijk ik weer mijn ogen uit in de toiletgebouwen en kampeerkeukens. Waarom? Omdat ik daar de gekste insecten tegenkom! Niet altijd makkelijk te fotograferen, maar vandaag is er eentje aardig gelukt. Wat het is? Het lijkt een kruising tussen een pad en een krokodil, waarre het niet dat ie net zo groot is als de dikte van mijn duim! 🙊😄 Overigens dood en uitgedroogd...maar nog steeds mooi en bijzonder! Overigens ben ik een kort filmpje van mij op de rockslide aan het uploaden, maar dat duurt nog ff...