Ik word schaapherder!!! πŸ‘πŸ€—πŸŽˆπŸŽ‰πŸŽŠ

29 juli 2020 - Gilze, Nederland

Tijdje geleden alweer, maar heb weer iets te melden!! M'n leven heeft een hele onverwachte wending gekregen en 3 mensen hebben me al gehint: "Blogje?" 😊.

In m'n laatste blog schreef ik dat ik bij de NS aan de slag kon. Dit heb ik 9 weken volgehouden en heb er toen zelf de brui aangegeven. Ik liep tegen dingen aan die mij uit balans brachten en voelde dat dit niet de juiste plek was. Het werk was heel leuk, maar werd teveel getriggerd door gedrag van collega's. The story of my life πŸ˜‰. Het gevoel dat ik de logistiek toch echt een keer los moest gaan laten bekroop me weer, dus ik heb ervoor gekozen per direct te stoppen, loopbaantesten te gaan doen en bedenken (lees:aanvoelen) wat nu verder. MaarΒ uit de testen kwamen beroepen naar voren waar ik niet warm voor liep. En veelal meerjarige opleidingen voor nodig. Tja, wat nu...Nou gewoon, geen paniek en zie maar wat er op mijn pad komt!

Toen had ik mijn zusje Anneke op een dag aan de telefoon: "hΓ© E, de vriend (schaapherder) van een vriendin (die vriendin die me ook via Anneke aan m'n droomhuisje heeft geholpen!), heeft het nu erg druk omdat hij iemand ontslagen heeft, dus ik dacht dat is misschien wel iets voor jou!" Ik kreeg meteen heel veel vlinders in m'n buik πŸ€— en voelde, dit moet ik onderzoeken! Buiten, in de natuur, met dieren, veelal zelfstandig, fysiek, weinig collega's. Dit zou weleens die nieuwe weg kunnen zijn! Ik liet er geen gras over groeien, want voelde aan alles dat dit het weleens kon zijn! Dezelfde avond nog heb ik een mail naar Bart, de schaapherder, gestuurd, met de vraag of ik onbetaald 3 dg per week, 4 weken lang mee mocht draaien om te bekijken of het vak iets voor mij is. En jawel, ik was welkom!Β

Ik heb de eerste 4 keer met Bart zelf meegelopen en hij heeft me veel uitgelegd over het werk, wat heel divers is!Β Hierover later meer...Ik ben ook aanwezig geweest bij een overleg in het veld met Natuurmonumenten, 1 van de opdrachtgevers van Bart. Super interesssant! DaarnaΒ ben ik veelal met de andere 5 schaapherders op stap gegaan die bij hem in dienst zijn, om zo de kneepjes van het vak te leren en om te besluiten of ik hiermee verder wil. Maar...dan moet ik ook afwegen of ik het zie zitten om een 2jarige schaapherdersopleiding te doen 😁, die alleen gedaan kan worden in Velp, vlakbij Arnhem. Niet om de hoek dus...En laat ik nou gezworen hebben dat ik nooit meer de schoolbanken in wil!! πŸ™ˆ Het goeie nieuws: 1 dag in de week school, minimaal 2 dagen stage/werken.

We zijn nu 6 weken verder en ondertussen heb ik besloten om de opleiding te gaan doen (vanaf 28 aug, en ik heb er nog zin in ook!! πŸ˜†πŸ€—) Γ©n heb ik vandaag te horen gekregen dat ik vanaf 1 aug een contract aangeboden krijg van 3mnd voor 4 dagen per week!! πŸŽ‰πŸŽŠ Veel eerder dan verwacht, want er waren geen vacatures aangezien hij opdrachten was verloren ivm Corona (begrazing van golfbanen). Maar hij heeft er nu toch weer werk bij, dus zag mogelijkheid om mij in dienst te nemen. Er er waren nog 3 mensen die azen op een plekje, maar ik ben dus de gelukkige! πŸ€— Zijn intentie is langer dan 3mnd maar ivm onzekerheid in deze tijden begint hij met 3 mnd. Maar sowieso heb ik een stageplek bij hem, dus als betaald werk tijdelijk stopt (met lammertijd in januari wordt het weer erg druk) dan blijf ik wel gewoon bij hem.

Dit vak is al snel gaan voelen als way of life! Dat moet ook wel, want rijk word je er niet van 😁. Ipv tonnen energie verliezen in de logistiek, hoe leuk het werk ook is, krΓ­jg ik nu energie. Buiten in de prachtige natuur werken, lekker fysiek, met dieren en maar 1 collega of alleen, lekker in een pickup rondrijden (altijd jaloers geweest op die mensen van Natuurmonumenten en nu mag ik zelf door de natuur rijden en werken! πŸ€—), tussen de schotse hooglanders en de koeien, ja ik mag mezelf in mijn handen wrijven!! πŸ₯°

Ik merk dat voor veel mensen dit vak tot de verbeelding spreekt. Want wat houdt het nu in? Heel veel!Β We hebben op zo'n 10 plaatsen kuddes staan. In totaal 1350 schapen en 24 geiten. Die geiten lopen samen met 250 schapen op de Loonse en Drunense hei. Die geiten zijn voor het opeten van de dikkere struikgewassen. Daar is elke dag 1 schaapherder aan het hoeden van 8.30 uur tot 15.30 uur, samen met 2 bordercollie werkhonden. Dus met de kudde bewegen over de hei en de delen begrazen die Natuurmomenten heeft aangewezen als te begrazen gebied. Dit om de zandduinen open te houden en dus in stand te houden. En ondertussen opkomende boompjes knippen of kappen, zodat de heide kan blijven bestaan. Buiten die tijden om staan ze in een nachtvak in het bos, omheind door netten die wij daar neerzetten voor een aantal dagen of week. Dit nachtvak verplaatst dus steeds, afhankelijk van het te begrazen gebied.

De andere opdrachten zijn veelal kuddes vanuit tijdelijke vakken. Opdracht vanuit een boer (bijv. begrazen van Jacobs Kruiskruid omdat dit erg giftig is voor koeien en paarden. Voor schapen ook, maar hun lichaam kan het beter afbreken), natuurmonumenten (begrazen van delen tbv creΓ«ren van diversiteit voor toename insecten) of voor gemeentes (kort houden van graslanden of schuine dijken, bijv bij Slot Loevestein 😍). En gras van golfbanen kort houden, bijv bij de Efteling, maar die opdrachten liggen tijdelijk stil. Op al deze plekken zetten we vakken op met oranje netten, voorzien van stroom, zetten we schapen door van het ene vak naar het andere vak en breken we de vakken af waar genoeg begraasd is. Dit is fysiek werk en zo maak je ook lopend de nodige meters. Ik ben dan ook al 4kg afgevallen! πŸ€—πŸ˜„ En in weer en wind!! Maar ik geniet zelfs in de stromende regen! πŸ₯°

Ondertussen moeten we ook de schapen controleren op mank lopen. Omdat ze vooral op gras lopen, slijten de hoefnagels niet. Als die te lang worden gaan ze mank lopen en dan moeten wij het schaap op de kont zetten en de hoefnagels knippen. Kan ook zijn dat ze een ontsteking hebben en dan moeten we ze met een spuitje antibiotica toedienen (heb ik ook al gedaan). Ook moeten we op de ontlasting letten. Als ze een hele vieze kont hebben kan het zijn dat ze ontwormd moeten worden en dan moeten we ze een vloeistof toedienen in de mond.Β Vandaag heb ik samen met een collegaΒ  een kudde voorzien van Citron op de rug. Dit is om te voorkomen dat strontvliegen nestjes in hun vacht gaan leggen. En vorige week gekeken hoe schapen ingeΓ«nd werden tegen Q-koorts. En de plekken waar we netten opbouwen voorbereiden door maaibanen te maken met een ruw terreinmaaier.

En ondertussen goed kijken hoe collega's samenwerken met de hond om de kudde op de plek te krijgen waar ze die hebben willen. Ik heb al een paar keer zelf opdrachten aan de hond mogen geven. Erg leuk en leerzaam! Dat samenspel tussen herder, hond en schapen is echt machtig mooi om te zien! En niet te vergeten het verplaatsen van de kuddes door de straten van Tilburg! Als een opdracht klaar is en we een ander gebied gaan begrazen worden de schapen zoveel mogelijk lopend verplaatst. Geweldig om te doen!! Heb nu 2 lange verplaatsingen gedaan, 1 van 5 en 1 van 12 km. Herder met hond voorop en ik achterop. Veel bekijks onderweg! Mensen vinden het prachtig om te zien! Sowieso krijg je veel vragen van mensen die vol interesse zo'n kudde bekijken. Ook op de heide worden de dames veelvuldig vastgelegd op camera 😊.

Over een paar weken gaan de rammen bij de kuddes om de vrouwtjes te bezwangeren. Vanaf december gaan de kuddes dan allemaal naar stal om van januari t/m maart te lammeren. Een hele drukke en hectische periode waarin 24/7 mensen aanwezig moeten zijn. Maar gelukkig met veel hulp van tientallen vrijwilligers πŸ˜…. Al met al heel veel afwisseling dus! De werkdagen zijn in principe van 7.30 tot 16.30 uur, maar met dit werk kan het eerder of later worden. Ik voel me gezegend dat ik dit mooie werk mag doen en het is weer bizar dat zoiets dan gewoon weer op m'n pad komt! πŸ€— Wie had dat nou gedacht! Nou, ik niet!!! En mijn collega's zijn ook allemaal bevlogen met het vak en iedereen prijst zich gelukkig dat ze dit werk mogen doen. Dat maakt het werken met deze mensen ook erg fijn!! Ze vinden het ook allemaal echt fijn om mij dingen te leren. Wat ontzettend bijzonder dat dit op mijn pad is gekomen! πŸ₯° Toeval bestaat niet...Dat is mijn motto van de afgelopen 2 jaar 😊.

Voor de mensen die nog op vakantie gaan: een hele fijne en vooral gezonde vakantie!! Ik heb niet eens behoefte aan vakantie 😊. Dat Γ­k dat ooit nog eens ging zeggen πŸ˜†πŸ™Š. En heb ook wel een bewuste keuze gemaakt om niet te gaan i.v.m. Corona...

Ps. Heb nog wat losse filmpjes geplaatst

1. Nicky:
    29 juli 2020
    Hoe cool, Elise! Geniet ervan, en veel plezier in de schoolbankenπŸ‘πŸΌ
  2. !neke:
    29 juli 2020
    HΓ©... Elise, wat leuk je vlog!! En wat dapper dat je inderdaad weer in de schoolbanken kruipt! Heel veel succes en vooral plezier πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ
  3. Sylvia Souverijn:
    29 juli 2020
    Leuk blog E. Heb al een aardig idee gekregen waar je je mee bezig houdt.
  4. Sylvia Souverijn:
    29 juli 2020
    Echt fantastisch E, veel succes en plezier in de schoolbanken, je kan het πŸ‘
  5. Sylvia Souverijn:
    Leuke foto's 😍
  6. Georgien:
    30 juli 2020
    Als ik het zo lees een baan voor jou leuk.
    En succes op school gaat je lukken.
  7. Dita:
    30 juli 2020
    Cool! Lekker buiten, echt wat voor jou!
    Succes op school πŸ‘πŸΌ
  8. Jopie:
    31 juli 2020
    Hai Elise inderdaad wat er de laatste tijd iedere keer op jou pad komt geweldig.Heb weer genoten van jou blog in boekvorm πŸ˜…en een inkijkje in Jou wereld.Had er echt geen benul van wat erbij komt kijken.Veel succes met allesπŸ‘πŸπŸ€πŸ€πŸ‘¨β€πŸŒΎ
  9. Tine:
    31 juli 2020
    Hoi Elise wat een leuke blog, en wat een droombaan voor jou. Heel veel succes in de schoolbanken, maar dat gaat vast goed komen. πŸ‘πŸ
  10. Joke Jaarsma:
    4 augustus 2020
    Gefeliciteerd met je baan als herderin. Echt iets voor jou. Succes met school en herderen.
    Groetjes Joke