Wist-je-datjes Zuid-Thailand

11 maart 2019 - Changwat Krabi, Thailand

Vandaag was mijn kortste reisdag. Welgeteld een uur 😊. Handje uitsteken, de songthaew stopt en op naar Krabi stad. Overstappen op een andere songthaew die na 5 minuten kwam aanrijden en voor het hotel afgezet worden. En me geestelijk voorbereiden op de ietwat langere reis van morgen naar Laos 😀. Hoe ik dat gedaan heb? Vooral languit op bed liggen, schaatsen terugkijken en een schoonheidsslaapje doen. Nog even de warmte in om een soort van ontbijtje te scoren in een supermarkt voor morgenochtend. Morgen wordt ik om 7 uur ik met de gratis shuttlebus naar het vliegveld gebracht. Een kort ritje van 10 minuten. Om 8.40 uur ga ik de lucht in en na een overstap van 2 uur in Bangkok hoop ik om 12.40 uur te landen. En dan op naar het busstation voor mijn oversteek naar Laos. Geen stranden daar maar vooral prachtige groene natuur, watervallen en grotten.

De eerste 4 weken zitten erop! De tijd is voorbijgevlogen. Wat is Thailand toch een makkelijk en prachtig land om te bereizen, mét z'n tegenstellingen (!) en verschrikkelijk veel afval (!), maar dat helpt ook om te bedenken hoe goed ik het in Nederland heb...Ik heb de reis precies zo ervaren, als dat ik me van tevoren heb voorgesteld. Me vrij voelen, volop genieten en heel goed puur met mezelf deze reis kunnen aangaan. Ik heb tot nu toe nul eenzame momenten gehad en alleen maar positieve gevoelens gehad. En vooral heel erg leven in het hier en nu en dat voelt echt als een zegen! 😇 En dat lukte me eigenlijk al vanaf dag 1...

Om Zuid-Thailand af te sluiten heb ik wat wist-je-datjes op een rijtje gezet:

Wist je dat:

• ik nog maar net geland was en de eerste grote fout al had gemaakt
  • ik zo dom was om geld op te nemen met mijn creditcard
  • deze opname me €21 heeft gekost (au🙄)
  • dit me wel helpt om die fout niet nóg een keer te maken
  • ik meteen de geur en de hitte van Thailand herkende
  • ik me afvraag hoe al die Thaien het voor elkaar krijgen om met een spijkerbroek in deze hitte zich voort te bewegen
  • ik meerdere Thaien heb gesproken die blijkbaar meer problemen met de warmte hebben dan ik
  • het verschil waarschijnlijk is dat ík een korte broek aan heb 😜
  • het hier de normaalste zaak van de wereld is om je slippers/schoenen uit te doen bij het binnengaan van een winkel of restaurant (zie foto)
  • het hier ook de normaalste zaak van de wereld is om je eigen afval voor de deur te verbranden 😨
  • er hier ontzettend veel zwerfhonden rondlopen!
  • ik op Koh Lanta integendeel geen 1 hond heb gezien
  • dit komt omdat dit eiland islamitisch is en voor hun een hond onrein is
  • dat je hier praktisch alles contant betaalt (behalve bij sommige grotere accommodaties)
  • dat ze hier alle rekeningen nog met de hand uitschrijven
  • ik in eerste instantie niet begreep waarom ze gravelpaden water aan het geven waren 🤔
  • ik uiteindelijk begreep dat dit was tegen voorkoming van stofwolken
  • de wereld door mijn zonnebril er nóg mooier uitziet
  • sommige bomen zelfs paars werden als ik door een geblindeerd raam naar buiten keek 😄
  • mijn darmen heel erg het Thaise eten kunnen waarderen 🙊
  • in veel openbare toiletten je geen papier in de wc-pot mag gooien
  • ik dat bij mijn laatste accommodatie ook niet mocht doen
  • ik tot wel 5x toe met m'n hand de wc-pot in moest, omdat ik daar maar niet aan kan wennen! 🙈
  • ik niet op mijn geweten wil hebben dat het riool door mij verstopt raakt (zie foto)
  • de douche en de wc vaak samen in een kleine ruimte zijn zonder een tussenmuur of gordijn
  • met droge voeten naar de wc het komende uur dus onmogelijk was
  • door de warmte in de badkamers de douche na 2 uur al helemaal droog was
  • ik dus 8 maanden lang geen badkamermuur en/of deur hoef droog te trekken 😅
  • ik wel de wc-douche ga missen
  • ik dit een veel betere optie vind dan zo'n smerige wc-borstel
  • het hier de normaalste zaak van de wereld is om met 3 volwassen en 1 kind op een scooter te zitten
  • zonder helm rijden hier ook heel normaal is
  • ik hier niet aan meedoe
  • je hier benzine voor de scooter in flessen koopt (zie foto)
  • op de eilanden om de 100m wel zo'n verkooppunt te vinden was
  • je niet raar moet opkijken als je een pickup meters hoog beladen ziet rijden (zie foto)
  • de minibus chauffeurs irritant doen met hun voetpedaal
  • gas geven, loslaten, gas geven, loslaten 🤷‍♀️
  • ze wellicht denken dat ze zo brandstof besparen??
  • de waterflesjes hier tot stijf aan de rand gevuld zijn
  • ik nog moet uitvinden hoe ik zo'n flesje openmaak zonder te morsen
  • ik me altijd suf plas als ik veel water drink
  • ik hier daarom rekening mee hou als ik een tour of verplaatsing doe en dus te weinig drink
  • de wilde bananen die hier in de natuur groeien grote zwarte zaden bevatten (zie foto)
  • ik nog geen 1x paprika in een gerecht ben tegengekomen
  • dit wat mij betreft zo mag blijven 😊
  • ik met deze warmte totaal geen zin heb om te snaaien en genoeg heb aan 3 maaltijden en wat fruit
  • ik wel altijd iets zouts in mijn tas heb zitten om het vele uitzweten van zout te compenseren
  • ik dikwijls met een halfvol bord denk: pff, en nu de rest nog naar binnen schuiven
  • de elektriciteit op verschillende plekken al meerdere keren is uitgevallen
  • de elekstriciteitskabels voor alle gebouwen hier als een warrig zooitje boven de grond langs de weg alle kanten op gaan (zie foto)
  • mijn kont heel wat te verduren krijgt met de harde stoelen en banken hier
  • de benen ook veel te verduren krijgen tijdens vervoer i.v.m. lage stoelen/banken en weinig beenruimte
  • ik in dit hotel een toepasselijke spreuk boven mijn bed heb (zie foto)
  • ik ondanks alles dit land en zijn gastvrijheid super kan waarderen!
  • ik dit land ervaren heb met een lach en een traan van geluk 😍

1. Anneke T.:
    Goeie reis E!